verdamper lpg sludge aftappen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2005 22:25 #53617 door
Omdat er nogal eens vragen over LPG en de verdamper worden gesteld, zal ik bij deze verslag doen van mijn onbezonnen daden met de Lovato-verdamper van mijn 142. Kort na aankoop heb ik deze verdamper afgetapt. Er kwam anderhalf kopje sludge uit. Nu, enkele maanden later, heb ik LPG-problemen (in een andere posting geplaatst) en om die reden heb ik de verdamper geopend onder het motto: vernieuwen kan altijd nog.

Eerst het startrelais eraf draaien (als een moer). Daarna de zes inbusboutjes van het deksel los - het zit nergens aan vast, maar dekt alleen een groot membraan af, dat aan de pakking vast zit. Dit alles zat lekker vastgekoekt en heb ik daarom zeer voorzichtig losgesneden. Het membraan is overigens behoorlijk sterk, dat viel mee. Het membraan blijkt aan de onderzijde middenin vast te grijpen in een armpje. Door het membraan opzij te schuiven wipt het stiftje van het membraan van het armpje af. Vreemd genoeg zit in die constructie ook een magneetje - Giovanni mag weten waarom.

Het grote membraan blijkt geen echte functie te hebben, maar slechts een afdichting te zijn. Onder het grote membraan bevindt zich slechts één kamer met middenin opnieuw een membraan. Dit zat te vast en heb ik laten zitten. Het kleine membraan zit midden onder het grote zodat ik vermoed dat het grote membraan slechts een doorgeefsysteempje is om het kleine te bedienen. Dat kleine membraan reageert ook op de vacuumslang en is mijns inziens de feitelijke vacuumklep die de gastoevoer regelt.

Dan is daar nog dat armpje. Het loopt vanaf het midden (waar het door de membranen omhoog of omlaag kan worden bewogen) naar de zijkant en steekt uiteindelijk onder de stelschroef. Wat de invloed van de stelschroef is, is me niet helemaal duidelijk. Tussen de schroef en het armpje bevindt zich namelijk een eenvoudige drukveer (a la balpen) zodat je zou verwachten dat je hooguit de spanning van die veer instelt... Verder zit er, iets voor de veer, een rubbertje dat de gastoevoer vanuit de onderste kamer (waar ik niet bijkon omdat het kleine membraan niet los wilde) naar de bovenste kamer regelt door meer of minder een gaatje naar de onderste kamer te openen.

Maar nu! De bovenste kamer is bijzonder simpel. Het is slechts een lege ruimte met een slangaansluiting voor het uitgaande gas. Maar de sludge die hier kennelijk lang had opgehoopt gezeten, had het metaal aangetast en een dikke, harde laag prut achtergelaten. Dit leek mij een flinke belemmering voor warmteuitwisseling met het koelwater, dat direct onder het metaal van die kamer loopt, dus ik heb de sludge weggekrabd/geschuurd. Een vies karwei en het hielp niet merkbaar, maar dat komt doordat ik momenteel met storingen in het systeem zit.
Wel is me eens te meer duidelijk, hoe belangrijk het is om geregeld sludge af te tappen, en ook om de tapdop goed terug te draaien, want die vormt een directe verbinding tussen LPG-toevoer en buitenlucht!

Wellicht hebben andere forumleden hier iets aan. Mochten er vragen zijn, dan hoor ik het graag. Psychologische bijstand verleen ik helaas niet - sinds ik zelf aan mijn verdamper heb zitten klungelen heb ik voortdurend infernovisioenen en zie mezelf als een soort Bratwurst in een vlammenzee zitten. Tsk. Toch maar naar de gasboer dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2005 22:31 #73930 door
Beantwoord door in topic verdamper lpg sludge aftappen
Koert, als je lid bent van het 140 register kun je zaterdag as. terecht op een LPG afsteldag. Kijk even bij evenementen en meld je even aan als je interesse hebt. Dan moeten we er toch wel uitkomen lijkt me!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.