te rijk mengsel b20e (injectie)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 14:55 #53360 door
Van alle problemen met mijn motor afstelling bleek de verdeler een grote boosdoener te zijn, die was verrot. Ik heb `m nu laten reviseren bij Retronics. Nu draait de motor mooi stationair. Bij het rijden heb ik nu alleen nog een probleem, bij het optrekken stottert de motor. Als ik boven een aantal toeren kom (ik geloof 2500) draait ie goed en als ik afrem op de motor draait ie ok. Ik heb ergens op het forum gelezen dat dit kan liggen aan een te rijk mengsel. De bougies zijn ook vaker nogal zwart. Maar waar kan dit aan liggen bij een injectie motor? Ik heb iemand erbij gehad met een Boschkast en we hebben alles doorgemeten en het leek allemaal OK (dat was wel voordat ik de verdeler had laten reviseren). Iemand een idee wat ik kan checken? Groet, Jacco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2005 17:59 #75081 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Sluit een drukmeter aan op de benzineslang die naar de koudstart injector gaat. Die zit op het inlaatspruitstuk. Bij draaiende motor moet hij 2 a 2.1 bar druk geven. De druk kan je bijstellen met de drukregulator. Die zit op de rails waar de injectoren op aangesloten zijn. Controleer ook de throttle valve switch. Dat is het zwarte 'doosje" aan de zijkant van je inlaatspruitstuk. Voorzichtig openen dmv 4 schroefjes. Dan zie je een stel contactpunten die over een zig-zag patroon lopen. Kijk of daar corrosie op zit. Voorzichtig schoonmaken met een wattenstaafje en contactspray.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2005 09:17 #75080 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Op het inlaatspruitstuk zit een slang die naar de vacuummeter loopt.
Deze zit vastgeschroeft op het binnen spatboard en is een soort aluminium tonnetje.
Aan de zijkant van dit tonnetje zit een grote schoef die met een schroevendraaier los te schoeven is.
Let op meestal is deze schroef geseald met een soort lak en zal hij de eerste keer erg moeilijk los gaan.
Als deze schroef verwijderd is kom je in de vacuum meter een klein schroefje tegen.
Hang je auto aan een CO2 apparaat en stel met dit kleine schroefje de CO2 af en klaar is Kees of in dit geval Jacco, succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2005 10:42 #75079 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Ik zou zeker niet gaan prutsen aan de vacuumsensor, als je deze verprutst kost het je honderden euro's voor je een andere hebt.
Het enige wat je kunt doen is kijken of deze vacuum houdt. Met je tong even zuigen aan de vacuum aasluiting van de sensor.
Houd deze geen vacuum voor een paar tellen dan is sensor stuk. Met een multimeter kan je ook nog de weerstand meten over pin 7 en 15 moet ongeveer 90 ohm zijn. Over pin 8 en 10 350 ohm.Probeer eerst alle andere sensors.
Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2005 16:56 #75078 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Het is geen prusten, er zit nl een afstelschroef binnenin de sensor.
Stel al jaren met succes mijn 164E op die manier af.
De regelaar die nl op de electronica doos onder de bijrijders stoel zit regelt ook wel iets, maar niet genoeg.
Als je niet tevreden bent kan je altijd de orginele instelling weer terug zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2005 20:58 #75077 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Lees eerst deze website eens door voordat je begint. groet Laurent

members.rennlist.com/pbanders/manifold_pressure_sensor.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2005 21:20 #75076 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Het kan ook aan de water temp.sensor liggen of, in mindere mate, de lucht temp sensor. Wanneer die kapot is (of een los contact) dan krijgt de ecu (computer) het signaal koud. En dan verrijkt de ecu het mengsel. (Die ""denkt" dat je ergens op Antartica rond rijd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2005 21:23 #75075 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Voor info omtrent D jet problemen staan er veel tips op de volgende website.(Engelstalig):
www.vclassics.com/archive/index.html
Succes en puzzel ze!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-05-2005 00:05 #75074 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Het is opgelost! De laatste tijd had ik de bougies er regelmatig uit gehad, eentje had ik niet goed vastgedraait (stom!). Daarnaast heb ik de vacuummeter gecheckt. Deze leek goed, maar aangezien ik er nog 1 had liggen die ook goed leek heb ik die maar even omgeruild (op de gegeven sites een stuk gelezen dat dit flink wat kan uitmaken). Daarnaast heb ik de gasklepschakelaar opnieuw gesteld. De motor loopt nu mooi, stationair wel redelijk hoog in de toeren (1000/1100) maar ik dacht gelezen te hebben dat dit redelijk normaal is. Wellicht dat ik nog eens met de CO2 knop ga spelen. Voor nu iig weer bedankt! Groet,
Jacco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2005 22:11 #75073 door
Beantwoord door in topic te rijk mengsel b20e (injectie)
Een te rijk mengsel wordt in veel gevallen door de temperature sensor veroorzaakt, die in de zijkant van de kop zit geschroefd. Controleer of deze de juiste waarden heeft bij de juiste temperaturen (gebruik waterbakje, dat wordt opgewarmd). De schaalverdeling op de Boschkast is vaak toch te ruim bemeten: al valt een sensor binnen de grenzen van de grafiek, toch kan deze de verkeerde waarde geven bij een gegeven temperatuur. De Pressure Sensor is in mijn ervaring slechts sporadisch de veroorzaker van dit soort problemen, zeker wanneer deze niet over de gehele breedte van het toerenbereik de motor slecht laat lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.