slang olievuldop naar carburateur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2005 16:35 #53159 door
Ik heb een amazon uit 66 met een dubbele SU carburateur. Nu heb ik geregeld last van aanslag op een van de zuigers in mijn caburateur waardoor deze slecht omhoog komt. Indruk is dat de oorzaak ligt in de rubberslang die lucht (en olierestjes?) aanvoert vanaf de olievuldop en deze vlak na de luchtfilter lijkt in te brengen. Vraag is wat de functie van de slang is (ontluchting?) en of dat deze verwijderd kan worden? Ik heb zelf de indruk dat de slang alleen ter ontluchting functioneert, maar begrijp dat een zelfontluchtende olievuldop ook bestaat. Hopelijk kan iemand meer inzicht geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2005 23:37 #75958 door
Beantwoord door in topic slang olievuldop naar carburateur
Dat is de carterontluchting. Als er roet en olie doorheen komt is dat een teken van overdruk, wat veroorzaakt wordt door slijtage van de motor (lekkage langs de zuigerveren).
Oudere types hadden een carterventilatie die aan de zijkant van de motor via een vlamdover onder de auto uitkomt, dan heb je geen last van aanslag op de zuiger van de carburateur. Wat je zou kunnen doen is de slang in een potje uit laten komen en een 2e slang vanuit dat potje naar de carburateur leiden. Die 2e slang moet dan hoger in het potje hangen, zodat daar geen olieresten in aan gezogen worden. Ook moeten de slangen geen valse lucht aanzuigen.
Houdt er rekening mee dat de motor wel z'n langste tijd gehad heeft, hoewel het nog jaren goed kan gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2005 15:10 #75957 door
Beantwoord door in topic slang olievuldop naar carburateur
Is het geen optie om een zelfontluchtende olievuldop te monteren, of bestaan deze niet? In dat geval zou de slang naar carburateur weggehaalt kunnen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.