olie in carburateur
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2005 21:36 #53024
door
olie in carburateur is gemaakt door
Ik heb bij BCCP ooit eens een flesje olie gehaald voor in de carburateur (Stromberg) van de B20 op LPG. Deze olie is iets dikker dan de ATF maar beter afgestemd het Nederlandse klimaat. Nu is na zo'n 500 km deze olie bijna helemaal op en hij wil dan ook niet meer stationair op benzine lopen.
De carb. neemt zo bijna meer olie dan de motor.
Ik kan dit maar op een manier beredeneren en dat is dat de olie langs de zuiger de motor in verdwijnt. En waarom wil het ding dan niet stationair lopen, kantelt de zuiger dan teveel?
Ik heb een compleet revisiesetje gemonteerd. Van de sproeier heb ik alleen de naald vervangen en niet het deel (met het gaatje) wat in de carb. geperst zit.
De motor is ook gereviseerd en heeft na revisie 10.000 km gelopen.
Carterventilatie is volgens de regels aangesloten met de slang van de vuldop naar het spruitstuk en de slang van de ventilatie naar het luchtfilter.
De carb. neemt zo bijna meer olie dan de motor.
Ik kan dit maar op een manier beredeneren en dat is dat de olie langs de zuiger de motor in verdwijnt. En waarom wil het ding dan niet stationair lopen, kantelt de zuiger dan teveel?
Ik heb een compleet revisiesetje gemonteerd. Van de sproeier heb ik alleen de naald vervangen en niet het deel (met het gaatje) wat in de carb. geperst zit.
De motor is ook gereviseerd en heeft na revisie 10.000 km gelopen.
Carterventilatie is volgens de regels aangesloten met de slang van de vuldop naar het spruitstuk en de slang van de ventilatie naar het luchtfilter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2005 10:32 #76530
door
Beantwoord door in topic olie in carburateur
Vreemd.1) alleen de naald vervangen en niet de (vaste) sproeier heeft weinig zin : de oude naald is op de oude sproeier ingesleten. Beiden moeten vervangen worden. Nu heb je een nieuwe naald in een uitgesleten sproeier en is het mengsel dus te rijk. Mogelijk verzuipt ie helemaal en wil daarom stationair niet meer lopen. Nieuwe sproeier dus alsnog (laten) plaatsen. 2) V.w.b. de miraculeus verdwijnende olie : als de olie naar beneden zou kunnen (door slijtage / speling tussen deksel en vulbuis o.i.d.) dan zou je dat op het membraam moeten kunnen zien.......Dat lijkt mij echter onwaarschijnlijk, tenzij jou carburteur is samengesteld uit onderdelen van verschillende carburateurs, die dus oorpsronkelijk niet bij elkaar horen.... De olie kan er echter ook boven uit komen als de dop bovenaan de demper niet meer goed afsluit : daar hoort een pakkingsring tussen te zitten (#237393).Maar zelfs als er geen olie in zit, moet de motor stationair kunnen lopen. Het nut van de dempingsfunctie wordt in diverse artikelen op de V44 CD-ROM uitgelegd.3) al die andere zaken lijken me niet relevant.4) speciale olie heb ik niet eerder van gehoord, maar als het van BCCP komt zou het geen kwaad mogen doen. ATF is echter voldoende.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2005 14:51 #76529
door
Ook ik moet regelmatig (na elke 200km) olie bijvullen tot aan de bovenste ring in de 2 SU's (B18B P1800S). Ik vermoed ook dat de olie langs onder verdwijnt. Dit kan misschien omdat het SU's zijn? Het teveel zal wel langs boven verdwijnen (Gaatje in de dop) maar de rest?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2005 21:38 #76528
door
De olie verdwijnt niet langs de bovenkant dan zou alles wel onder het vet moeten zitten. Dat de carb. uit verschillende delen opgebouwd zou zijn is niet meer te achterhalen maar die indruk heb ik niet. Na restauratie liep de motor op alle toerentallen perfect, hoewel het oliepeil toen ook al redelijk snel zakte. Er zit ook nog een temperatuur regeling op de carburateur, kan die invloed hebben op het stationair lopen?
Het membraam heb ik nog niet nagezien maar die zit er dus nog maar net een jaartje in.
Op LPG loopt alles perfect maar op benzine moet ik echt toeren houden anders slaat ie af.
Als de naald en de sproeier niet goed zijn, heeft dat dan ook invloed op het oliepeil?
Het membraam heb ik nog niet nagezien maar die zit er dus nog maar net een jaartje in.
Op LPG loopt alles perfect maar op benzine moet ik echt toeren houden anders slaat ie af.
Als de naald en de sproeier niet goed zijn, heeft dat dan ook invloed op het oliepeil?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 17:35 #76527
door
1) temp. regeling : als die niet goed is zou je dat ook op LPG moeten merken,
2) "... op benzine moet ik echt toeren houden anders slaat ie af" : klopt, want zoals eerder vermeld staat ie waarschijnlijk dus te verzuipen,
3) naald+sproeier niet goed : heeft geen effect op dempingsolie,
4) als de olie naar onder zou verdwijnen, moet de bovenkant van je membraam echt vet zijn...
2) "... op benzine moet ik echt toeren houden anders slaat ie af" : klopt, want zoals eerder vermeld staat ie waarschijnlijk dus te verzuipen,
3) naald+sproeier niet goed : heeft geen effect op dempingsolie,
4) als de olie naar onder zou verdwijnen, moet de bovenkant van je membraam echt vet zijn...