rookpluimen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2005 20:52 #52842
door
rookpluimen is gemaakt door
Hallo allemaal,
Sinds een week merk ik dat mijn Amazon (B18A) een mooie pluim uit de uitlaat geeft op het moment dat ik weer gas geef na doorschakelen. Er is overigens geen rook zien in de achteruitkijkspiegel als ik langzaam optrek.
Zuigerveer kapot ? Hoe schadelijk is het voor de motor om hier nog mee door te rijden ?
Voordeel is wel dat het verkeer achter me een respectabele afstand houdt
Groeten, Harold
Sinds een week merk ik dat mijn Amazon (B18A) een mooie pluim uit de uitlaat geeft op het moment dat ik weer gas geef na doorschakelen. Er is overigens geen rook zien in de achteruitkijkspiegel als ik langzaam optrek.
Zuigerveer kapot ? Hoe schadelijk is het voor de motor om hier nog mee door te rijden ?
Voordeel is wel dat het verkeer achter me een respectabele afstand houdt

Groeten, Harold
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2005 21:20 #77477
door
Beantwoord door in topic rookpluimen
welke kleur heeft je pluim?
blauw is olie
zwart is te rijk mengsel (benzine)
wit/grijs is koelwater/vloeistof (koelvloeistof geeft zoete geur)
blauw is olie
zwart is te rijk mengsel (benzine)
wit/grijs is koelwater/vloeistof (koelvloeistof geeft zoete geur)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2005 21:27 #77476
door
Klinkt toch als oliepluim, kan komen door ietwat versleten zuigerveren of niet helemaal goed afsluitende klepseals. Geen zorgen over maken, oliepeil in de gaten houden en rijden maar. Dit is niet schadelijk voor de motor.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-10-2005 09:13 #77475
door
Die rook zal waarschijnlijk verbrande olie zijn die langs de klepstelen lekt door het tijdelijk verhoogt vacuum. Als het olieverbruik binnen de perken is zou ik me er geen enkele zorgen om maken.<br><br>
Een jaar geleden heb ik nieuwe klepgeleiders in mijn kop gedrukt en de zuigers+veren zijn ook in goede staat. Maar als ik even flink wat toeren ga maken en ik rij bv. 170 km/u, en ga even van het gas af om iets af te remmen, en vervolgens geef ik weer gas, dan zie ik een behoorlijke blauwe pluim... Niks aan het handje verder.
Een jaar geleden heb ik nieuwe klepgeleiders in mijn kop gedrukt en de zuigers+veren zijn ook in goede staat. Maar als ik even flink wat toeren ga maken en ik rij bv. 170 km/u, en ga even van het gas af om iets af te remmen, en vervolgens geef ik weer gas, dan zie ik een behoorlijke blauwe pluim... Niks aan het handje verder.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-10-2005 21:34 #77474
door
Helaas heb ik er toch wat meer last van. Ik rij voornamelijk stadsverkeer, en bij normaal optrekken zie ik al blauwe rook. Bij stationair draaien en als ik de motor weinig belast (constante snelheid) is er niks te zien.
Ik heb vandaag de bougies eens bekeken en die van cilinder 2 is vettig van de olie. Ik neem aan dat een compressie test meer uitsluitsel kan geven of het de kop of de zuigerveren zijn.
Groeten, Harold
Ik heb vandaag de bougies eens bekeken en die van cilinder 2 is vettig van de olie. Ik neem aan dat een compressie test meer uitsluitsel kan geven of het de kop of de zuigerveren zijn.
Groeten, Harold
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-10-2005 21:37 #77473
door
<i>"Ik rij voornamelijk stadsverkeer, en bij normaal optrekken zie ik al blauwe rook"</i><br><br>Dan is er wellicht meer aan de hand en moet je denken aan slijtage van zuigers/veren/cilinder. Wellicht is de olieschraapveer van cil. #2 stuk? Het probleem is alleen dat je dat waarschijnlijk niet met een compressietest kunt aantonen...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-10-2005 21:49 #77472
door
Zijn er nog andere indicaties waaruit af te leiden valt wat er aan de hand is ?
Helpt eventueel een dikkere soort olie ? Die ga ik dit weekend toch vervangen.
Helpt eventueel een dikkere soort olie ? Die ga ik dit weekend toch vervangen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2005 17:04 #77471
door
Ik sluit me bij Ben aan: als het pluimen al bij lage belasting optreed zit er speling tussen de zuiger/cilinder of zuigerveer/cilinder.Je zegt dat de 2e cilinder er erg vet uitziet; dan zou ik daar het probleem ook gaan zoeken. Wellicht een gebroken zuigerveer? Een compressietest kan hier uitsluitsel geven. Dikkere olie zal hier geen oplossing zijn; als de dikkere olie warm wordt , wordt deze ook dun(ner). Het lekken/verbruiken/pluimen zal dan ook optreden. Ik neem dat je op LPG rijdt? (Je bent een dief van je portemonne als je op benzine rijdt in een klassieker...)Bij LPG mag er namelijk (bij een goede motor) niets te zien zijn op de bougies....tussen wit en koffiebruin gekleurde bougies duiden een nette en schone verbranding aan. Heeft de motor trouwens veel onderdruk (olievuldop eraf draaien als de motor loopt, en dan je hand boven het gat in het klepdeksel houden zegt iets over de conditie van de motor (zuigers en veren).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2005 20:46 #77470
door
Alleen de bougie van cilinder 2 is vet, de rest is inderdaad koffiebruin, dus ok. Overigens rij ik niet op LPG, de Amazon gebruik ik alleen bij erg slecht en erg mooi weer. Fietsen naar het werk is beter voor conditie en beurs.

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2005 22:18 #77469
door
Alleen al het inbouwen tegenwoordig van LPG is ook al een flinke dief (weliswaar niet strafbaar)uit je portemonnee.
Je verdient het eventueel later wel terug ,maar je moet 't wel eerst op kunnen hoesten.
Je verdient het eventueel later wel terug ,maar je moet 't wel eerst op kunnen hoesten.