octaan getal voor b 18a

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-11-2005 19:48 #52770 door
octaan getal voor b 18a is gemaakt door
Welke benziene moet getankt worden in mijn amazon met B18A motor, is dat 95 ron of 98 ron?
De ontsteking staat statisch op 10 graden voor top en bij 1500 toeren met stroboscoop 0p 23 graden voor top afgesteld.
Stel dat dit de afstelling is voor super ongelode benziene, kan ik dan niet de ontsteking wat later zetten voor 95 ron?
Ik vraag dit omdat in het octobernummer van de VCM in het artikel "Alleen een perfecte motor is goed genoeg" geschreven is dat met een loodvrije kop geen 95 kunt tanken omdat dan detonatie ontstaat.
Bedankt voor de eventuele reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-11-2005 20:51 #77762 door
Beantwoord door in topic octaan getal voor b 18a
98 RON is volgens Volvo het juiste octaangetal. Bij de juiste afstelling gaat mijn motor inderdaad pingelen als ik Euro tank. Door de ontsteking een paar graden later te zetten kan dat worden voorkomen, maar ik geef toch de voorkeur aan superplus, loopt ie het lekkerste op. Het lijkt me ook niet echt zinvol om daarop te willen besparen. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die tien kilometer omrijden om iets goedkoper te tanken.

Ook niet bij hoge kilometrages.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-11-2005 23:31 #77761 door
Beantwoord door in topic octaan getal voor b 18a
verhaal uit de oude doos: toen ik nog jong en onschuldig was, begin 60-er jaren, brachten mijn ouders en dus ik ook hun zomervacantie door in Zwitserland. Daar was indertijd benzine te koop met 108 RON. De Amazon liep er merkbaar prettiger op, het verbruik daalde van 1/9 naar 1/12 en de uitlaat was spierwit. Destijds werd de kleur van de uitlaat bezien als graadmeter voor de afstelling, dus de verbranding was heel efficient. Met de huidige miljue vriendelijke brandstoffen heb ik al 20 jaar zwarte uitlaten, behoudens die keren dat ik hoogwaardige loodhoudende benzine kon tanken. Het moraal van mijn betoog is: de B14/16/18/20/30 motoren prefereren een hoogwaardig sap, of gas heb ik me laten vertellen. Voorlopig denk ik er niet over om over te schakelen op lpg, aangezien een aanzienlijk deel van mijn kilometrage gedaan wordt in landen waar je lpg tankstations met een kaarsje moet zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-11-2005 09:02 #77760 door
Beantwoord door in topic octaan getal voor b 18a
Die witte kleur is loodaanslag en heeft op zich niks te maken met de kwaliteit van de brandstof. Je kunt ook hele goede brandstof maken met een octaan gehalte van boven de 100 zonder lood, maar dat is wel erg duur. Vroeger werden er giga hoeveelheden lood in de brandstof gestopt. Misschien leuk voor de motor, maar minder leuk voor de kindertjes die langs de weg woonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-11-2005 10:29 #77759 door
Beantwoord door in topic octaan getal voor b 18a
Gisteren een pomp gevonden waar ze nog 98 met loodvervanger verkopen. Ik een aantal 3 weken met mn nieuwe aanwinst op 95. op 98 loopt ze duidelijk lekkerder. en anders maar gewoon busjes loodvervanger en octaan boost er in mikken, kost bijna niets meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-11-2005 20:04 #77758 door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.