inhouden bij koude motor
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 12:19 #52741
door
inhouden bij koude motor is gemaakt door
Mijn pv544 heeft het volgende probleem: zowel op LPG als benzine houdt de motor erg in bij accellereren: stotteren en haperen zodra je gas geeft. Bij constant langzaam rijden gaat het nog enigzins. Na een paar kilometer is het probleem weg en draait de motor heel mooi. De koude start zelf en stationair draaien is geen probleem. Wat me opvalt is dat ik bij koude motor zonder verschil te merken één of twee bougiekappen kan loshalen.(alleen bij de tweede cilinder merk je iets verschil) De ontsteking staat volgens mij goed afgesteld. Een contacthoek van 60 graden en 20 graden voorontsteking bij gedemonteerde vacuumslang. Bougiekabels zien er wel goed uit...maar dat zegt denk ik niet zo veel.Mijn verdenking gaat uit naar de bobine. Maar gezien de prijs (bijna 400 euro) wil ik niet zomaar een nieuwe bestellen. Iemand een idee wat het probleem is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 14:29 #77886
door
Beantwoord door in topic inhouden bij koude motor
Werkt je choke nog wel goed? Ik heb ook jouw probleem als ik de choke niet ver genoeg uittrek. Misschien eens kijken of de chokeklep niet vast zit...?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 14:53 #77885
door
Als je een bougiekabel kunt losnemen en je hoort geen verschil, dan doet de betreffende cylinder niet mee. Als de motor opwarmt zetten de bougiekabels uit en maken weer beter contact. Ik denk dan ook aan slechte kabels. Gewoon eens vervangen. Bobines gaan niet vaak kapot(eigenlijk nooit). Mocht hij toch stuk zijn en je hecht niet aan originaliteit past een standaard Bosch bobine ook.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 18:25 #77884
door
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 18:29 #77883
door
bij mij ging vorig jaar dus de bobine wel kapot; de originele met pantserkabel kost een ongehoord hoog bedrag; dus de pantserkabel vlak voor het schutbord voorzichtig doorgeslepen (binnenkabel heel houden!) en de draad doorgevoerd naar een gewone bobine van 20€ die ik op de zelfde plek heb gemonteerd; originaliteit heeft bij mij in dit soort gevallen z'n grenzen.....
Overigens: als een bobine defect is merk je dat vaak pas als de motor heet is, dus ik denk niet dat het bovengenoemde probleem een bobineprobleem is.
Overigens: als een bobine defect is merk je dat vaak pas als de motor heet is, dus ik denk niet dat het bovengenoemde probleem een bobineprobleem is.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 19:03 #77882
door
Bedankt voor de adviezen zover. De choke?lijkt me niet aangezien het probleem ook op LPG speelt. De bougiekabels? Zou misschien kunnen. Overigens staat de auto in een droge garage dus ik denk niet direkt aan doorslaande bougiekabels. Ik ga ze wel vervangen om dat probleem uit te sluiten. Zou het ook de condensator kunnen zijn? Ik heb ook een tijdje gedacht aan de carburateur (Stromberg). Ik heb een beetje geëxperimenteerd met dunnere en dikkere olie voor de demper maar het maakt weinig verschil. Alles kan ook lekker bewegen. Dus de luchtschuif blijft niet hangen of zo. Nog iets: het is de ene keer erger dan de andere keer.(?) Hoe weet je of een bobine kapot is? Is dat te meten?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 19:24 #77881
door
Waarschijnlijk gebrek aan koelvloeistof... daardoor bevriest je verdamper -> geen goede gastoevoer. Dan kan je het pedaal intrappen wat je wilt, maar er zal niks gebeuren. Een vriend van me had hetzelfde met zn 144. Succes.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 22:53 #77880
door
Bobines kun je doormeten; ik heb een testkast daarmee kun je de bobine ook nog eens belasten zodat hij warm word.
Maar zoals eerder gezegt; bobines gaan niet snel stuk.
Tip: als cilinder 2 bv niet meedoet en cilinder 4 wel; wissel dan de bobine kabels eens om en kijk of dan cilinder 4 storing geeft.
Maar zoals eerder gezegt; bobines gaan niet snel stuk.
Tip: als cilinder 2 bv niet meedoet en cilinder 4 wel; wissel dan de bobine kabels eens om en kijk of dan cilinder 4 storing geeft.