startprobleem

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2005 21:43 #52714 door
startprobleem is gemaakt door
Sinds enige tijd wil mijn 145 niet meer starten. Na het omdraaien van de contactsleutel branden alle lampjes maar als ik dan doordraai hoor ik nog een klik en alle verlichting is uit. Het lijkt wel alsof de accu in 1 keer op is maar die is nog geen jaar oud. Startmotor is al vervangen en nu was ik op zoek naar het startrelais. Wie kan mij van tips voorzien en eventueel meedelen waar ik het startrelais kan vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2005 21:52 #78040 door
Beantwoord door in topic startprobleem
Startrelais zit op de startmotor. Het is die kleine uitstulping, kan niet missen. Toch lijkt het de accu te zijn. Laad hem eens op. Of meet de spanning eens op tijdens het starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2005 22:11 #78039 door
Beantwoord door in topic startprobleem
Bedankt voor je reactie.
De accu heeft reeds lange tijd aan de lader gestaan.
Ik heb net nog een ander testje gedaan, op contact zetten en dan de lichten aan en wat schets mijn verbazing; alle verlichting uit.
Het zou dus inderdaad de accu kunnen zijn.
Het opmeten van de spanning tijdens het starten is niet mogelijk want direct na het omdraaien van de sleutel is het klik en alles is uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2005 08:06 #78038 door
Beantwoord door in topic startprobleem
Maak ook de accupolen en het contact op de startmotor eens schoon. De startmotor trekt veel stroom. Bij een slecht contact op de accupool gaat bij een startpoging alles uit en draait de startmotor ook niet rond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2005 08:48 #78037 door
Beantwoord door in topic startprobleem
Lijkt volgens mij op een massaprobleem. De massakabel aan het chassis kan niet voldoende contact maken. Controleer de verbinding bij de accu, maar ook de massakabelverbinding aan het blok naar het chassis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2005 09:36 #78036 door
Beantwoord door in topic startprobleem
Als alles uit gaat kun je toch nog steeds de accuspanning meten? Meet je nog rond de 13 Volt op de accupolen ligt het probleem in de auto waarbij een massaprobleem eerste verdachte is. Staat er ook geen of veel te weinig spanning tussen de accupolen dan is de accu defect.<br><br>Groetjes,<br>Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2005 09:36 #78035 door
Beantwoord door in topic startprobleem
Ik zou het zoeken in je contactslot.<br><br>Meet eens of er spanning staat op de polen van je contactslot. Het lijkt mij dat zelf bij starten niet alle spanning wegvloeit. Bijvoorbeeld je lampje van je binnenverlichting blijft zwak branden. ook tijdens starten.<br>ps pas op met startrelais en accu. Deze is niet gezekerd en kan grote vonken trekken bij per ongeluk kortsluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2005 10:48 #78034 door
Beantwoord door in topic startprobleem
Meet de spanning echt op de polen van de accu zelf (ook tijdens starten)
Meet daarna eens wat je meet op de aansluiting van de accu (de klemmen die je op de polen vast draait)
Als je namelijk slechte kontakten daar hebt door corrosie komt er haast geen stroom door heen (wel spanning want je zal waarschijnlijk een hoog ohmige universeel meter gebruiken ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2005 15:34 #78033 door
Beantwoord door in topic startprobleem
Wat je ook nog kan proberen is je startrelais direct bekrachtigen vanaf de accu. Zet de auto op contact en verbind het startrelais met de plus van de accu.Slaat de motor nu wel aan dan weet je dat het aan het contactslot ofwel aan de verbinding tussen contactslot en startrelais ligt. Succes P.S let er op dat de auto in z'n vrij staat!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2005 22:13 #78032 door
Beantwoord door in topic startprobleem
De tips over een massaprobleem brachten mij naar de oorzaak. De minkabel van de accu zat goed vast op de bodem van de accubak maar de accubak zelf maakte te weinig contact. Probleem is opgelost. Allen bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.