kou en lpg

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2005 15:10 #52696 door
kou en lpg is gemaakt door
Op koude ochtenden wil mijn amazon '65 moeilijk warm worden. Ik rijdt op LPG en momenteel loopt hij nog niet op benzine, en ja ik weet dat dit makkelijker start. Na een koude nacht start de auto wat moeizamer dan normaal maar dan loopt hij stationair als een zonnetje. Echter zodra ik wat gas geef smoort hij, de choke helpt een beetje om het stationair toerental te verhogen maar teveel choke geeft hetzelfde resultaat als teveel gas geven.

Waardoor worden de problemen met de kou veroorzaakt?

Ik verdenk de verdamper. Dit ook omdat deze mijn inziens zowiso al niet geweldig meer is, hij reageerd nauwelijks bij het afstellen (meestal pas halve minuut later maar soms helemaal niet). En mijn stationair toerental wil nogal eens veranderen, zelf tijdens dezelfde rit. Helpt het vervangen van een verdamper bij de problemen met de kou?

Nog wat aanvullende info:
Bougiekabels, bougies, verdelerkap, rotor recent vervangen.
Startmotor is recent vervangen.
Kleppen zijn net gesteld.
Ontsteking op tijd gezet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2005 18:25 #78138 door
Beantwoord door in topic kou en lpg
Misschien moet je een klep plaatsen in de inlaat van het luchtfilter. Dat heeft bij mij prima geholpen. Een klep die bij stationair (bijna) dichtvalt en door de inlaatlucht opengetrokken wordt. Eenvudig te maken! Ik heb er wel een foto van om je een indruk te geven.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2005 19:07 #78137 door
je mag het wel mailen naar h.postma12@chello.nl. Ik wil het wel online zetten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 07:00 #78136 door
omdat hij zo moeilijk af te stellen is, kan verdamper ook vervuild zijn.
waarschijnlijk zit er aan de onderkant een bout als je die eruit draait, komt daar waarschijnlijk drap uit. gr bob

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 08:38 #78135 door
Hendrik,
Als je de foto online hebt gezet, wil je dan een seintje geven?? Ik ben namelijk ook zeer geïnteresseerd hierin.
groeten,
Robert

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 21:23 #78134 door
Het is heel belangrijk dat het anti-vries peil van het koelwater dik -35 graden is. De LPG verdamper kan snel bevriezen omdat het vloeibare LPG in de verdamper (de naam zegt het al) overgaat in gasvorm en warmte onttrekt aan zijn omgeving. Door ijsvorming kan het gas intern dan niet meer stromen! Ook sludge bevriest erg snel, zie vorige reactie. Aftappen met warme verdamper!
Als wegenwachter komen we dit toch best nog wel tegen, warmstoken (voorzichtig) met een brander helpt tijdelijk. De binnen kachel zeker in het begin minder hoog zetten geeft meer warmte aan de verdamper, deze zit immers parallel aan de kachel geschakeld. Wellicht lucht in het 'koelsysteem' van de verdamper? Plaatje/kapje voor de verdamper zetten? Bij mijn Volvo zit deze ook in de rijwind, ook niet gunstig in de winter.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2005 09:04 #78133 door
Bedankt zover voor alle tips. Ik zal kijken of er troep in zit. Het probleem ligt bij mij (nog) niet bij het rijden maar juist bij het op temperatuur komen van de auto zodat ik kan gaan rijden. Ik heb inmiddels ook de foto van de aanzuigreduceerklep gekregen en deze staat op:
www.garjen.nl/aanzuigreduceerdklep.jpg

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2005 13:17 #78132 door
Wat ik mij nu wel afvraag is. Ik heb een Zenith carb en het luchtfilter erop heeft een 3x kleinere buis als aanzuiging. Hierdoor zou de aanzuiging al minder moeten zijn imo. Echter is bij mij de buis wel behoorlijk ingekort, waarschijnlijk vanwege de plaatsing van de verdamper op de plek waar normaal die lange buis van het luchtfilter heen zou gaan. Zou dit een (negatief) effect kunnen hebben op de werking van de carb, ivm aanzuiging van de lucht?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2005 15:22 #78131 door
Nauwelijks, een open luchtfilter zou daardoor toch alleen maar negatief werken. Als je het prettig vindt kun je er een alu flex slang op maken, het zal wel iets in aanzuiggeluid schelen. LPG auto's willen wel graag koele lucht aanzuigen, vandaar dat een LPG inbouwstation de zomer/winterstand altijd afkoppelen bij inbouw, of iets plaatsen waardoor je bij het overzetten op benzine weer terug kan (automatisch) naar de winterstand als dat nodig is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2006 23:08 #78130 door
om lpg te verdampen (dus van vloeibaar naar gas vorm) is warmte nodig.Dit is niet aanwezig dus de zaak bevriest. 2 dingen die je kan doen zijn. 1e zorgen dat hij op benzine kan lopen en warm is voordat je overschakeld op gas. 2e stationair warm laten draaien voordat je gaat rijden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD