gevolgen "pingelen"
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 14:40 #52616
door
gevolgen "pingelen" is gemaakt door
Op diverse pagina´s etc. lees ik dat de gevolgen van "pingelen" kunnen zijn dat er ernstige schade toegebracht wordt aan de zuigers. Die kunnen smelten en er kunnen zelfs gaten in ontstaan. Maar hoe weet ik nu of er daadwerkelijk schade is? Oftewel, ik heb een paar honderd kilometers (blijkbaar) pingelend rondgereden, totdat ik een raar ratelend geluid hoorde. terugdekkend, kwam ik erachter dat ik de laatste keren 95 had getankt in plaats van 98.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 14:49 #78591
door
Beantwoord door in topic gevolgen "pingelen"
Oh ja ik heb het over een amazon met een B-18 motor. Met het "raar ratelend geluid" bedoel ik dat ik toen pas het pingelen opmerkte.
bedankt voor de reacties
grt Henk
bedankt voor de reacties
grt Henk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 15:21 #78590
door
Niets aan de hand. Gewoon weer andere bezine tanken (98, met loodvervanger zelf toevoegen evt). Als het ratelend geluid blijft, dan misschien eens verder gaan kijken. Volvo motoren kunnen heel wat hebben gelukkig!
<br><br>
Het hangt er misschien ook een beetje vanaf hoe je hebt gereden tijdens het pingelen. Als je rustig aan hebt gedaan (niet te hoge toeren gemaakt), zal het allemaal wel mee vallen (dus geen gaten in je zuigers).
<br><br>
En voortaan natuurlijk beter opletten wat je tankt!
<br><br>
Het hangt er misschien ook een beetje vanaf hoe je hebt gereden tijdens het pingelen. Als je rustig aan hebt gedaan (niet te hoge toeren gemaakt), zal het allemaal wel mee vallen (dus geen gaten in je zuigers).
<br><br>
En voortaan natuurlijk beter opletten wat je tankt!

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 17:25 #78589
door
Sommige garages hebben een endoscoop. Daarmee kun je via het bougiegat in de cilinder kijken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 18:16 #78588
door
Als ik me goed herinner kun je met een Volvo met een nog lager octaan gehalte rijden dan 95. Dus ik zal zeker je onsteking eens kritisch bekijken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 23:09 #78587
door
mijn AM B18A heeft in 1983, vol geladen met 5 pers aan boord +
aanhangwagen, een hellerit rond Ijsland overleefd op benzine 95 octaan.
Motor had wel al 300.000 km achter de rug, mogelijks was compressie reeds
niet meer optimaal en leek 95oct geen enkel probleem . Maar het is wel
zoals BasV schrijft: "Volvo motoren kunnen heel wat hebben gelukkig! Heb
ooit gelezen dat met aangepaste voorontsteking 95oct moet kunnen, mogelijks heb ik dat zo gedaan, weet het niet meer.
aanhangwagen, een hellerit rond Ijsland overleefd op benzine 95 octaan.
Motor had wel al 300.000 km achter de rug, mogelijks was compressie reeds
niet meer optimaal en leek 95oct geen enkel probleem . Maar het is wel
zoals BasV schrijft: "Volvo motoren kunnen heel wat hebben gelukkig! Heb
ooit gelezen dat met aangepaste voorontsteking 95oct moet kunnen, mogelijks heb ik dat zo gedaan, weet het niet meer.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2006 09:25 #78586
door
Een gat in je zuiger merk je echt wel. Weinig vermogen, slecht lopend blok. Pingelen en kloppen is natuurlijk op den duur niet gezond voor je krukas lagers. Maar ja, om nou je motorblok uit elkaar te slopen omdat je een keertje 95 octaan hebt getankt?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2006 16:11 #78585
door
Pingelen kan schadelijk zijn inderdaad, maar dan wel op de lange termijn.
"High speed knockin" is een stuk schadelijker, maar hoor je weer niet, maar als dat gebeurt is er sowiezo al iets mis met je motor.
Ik tank altijd 95 met loodvervanger, nooit problemen. Af en toe zelfs 91 in duitsland, alhoewel hij dan bij volgas in lage toeren wel eens wilt pingelen.
"High speed knockin" is een stuk schadelijker, maar hoor je weer niet, maar als dat gebeurt is er sowiezo al iets mis met je motor.
Ik tank altijd 95 met loodvervanger, nooit problemen. Af en toe zelfs 91 in duitsland, alhoewel hij dan bij volgas in lage toeren wel eens wilt pingelen.
- Jan Mannaert (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-05-2007 10:28 #78584
door Jan Mannaert (GAST)
Beantwoord door Jan Mannaert (GAST) in topic gevolgen "pingelen"
<p>ik heb ook erg veel last van pingelen lage toeren,zeker bij 95 ron wie kan mij eens advies geven over toevoegingen.</p><p>voor de benzine liefst gebruikservaring alvast bedankt lui,o ja ik heb een p131 b20 motor enkele carb 25000km na revisie.</p><p> </p><p> </p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-05-2007 14:42 #78583
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic gevolgen "pingelen"
Welke B20 zit erin? B20A (en B20F) zijn lage compressie koppen en daar kan "normale" benzine in. De B20B (en B20E) zijn hoge compressie koppen en daar moet super in getankt worden. Mocht je motor blijven pingelen dan staat je ontsteking te vroeg en kan je deze het beste een paar graden (2 a 4) later zetten. Dan moet het goed komen. Toevoegingen (loodvervanger) hoef je alleen te gebruiken bij originele uitlaat klepzetels en als je daarmee langdurig hoge toeren draait op de snelweg. Bij gewoon rijden kan je heel lang doorrijden met de originele klopzetels. Als je ook de kop hebt laten reviseren niet al te lang geleden dan zitten daar als het goed is al geharde uitlaatklepzetels in en die zijn geschikt om op loodvrij te rijden.