woestijn en carburateur

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2006 11:34 #52505 door
woestijn en carburateur is gemaakt door
Beste mensen, <br>
Ik ben betrokken bij de preparatie van een 544 die in de zomer (15 juli) begint aan de Ralley Amsterdam - Peking (18.000 km). <br>Daarbij wordt een flink stuk gereden door de Globe-woestijn. De auto rijdt op een Stromberg carburateur. Mijn vraag is of er mensen die ervaring hebben met de "zandgevoeligheid" van de Stromberg, en de maatregelen die zij genomen hebben om zandopname via het luchtfilter te voorkomen.<br>
Wellicht dat er mensen dijn die deelgenomen hebben aan de tochten door Noord Afrika die daar wat over kunnen zeggen. <br>
Bedankt alvast; Jaap Blijleven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2006 12:01 #79270 door
Beantwoord door in topic woestijn en carburateur
ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou er een filter met olie opzetten.
desnoods een crossmotorfilter of een K&N
Zand is nooit fijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2006 12:15 #79269 door
Siang?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2006 12:31 #79268 door
Ja! Mijn advies is om een uitwasbaar filterelement te nemen waar je makkelijk bij komt. afneembaar deksel in dit geval met een zeer goede afsluiting, en een kous om de luchtopening, bij voorbeeld de voet van een panty. Bij SU's kan je repen knippen van een steunkous en die om de filters spannen; elke avond eerst filter uitwassen en de kous vervangen, pas daarna zelf onder de douche!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2006 12:40 #79267 door
Siang<br>
Bedankt, zat zelf ook al aan zoiets te denken. Trouwens, toen je zelf in Noord Afrika reed, welke motor/carburateur zat er toen in gemonteerd ? <br>
Jaap

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2006 17:08 #79266 door
In mijn groep een ratjetoe aan standaard en zwaar gemodificeerd: Zenith, Stromberg, SU4, SU6, enkele en dubbele Weber. Zelf heb ik een B18 met 2 SU6.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2006 21:57 #79265 door
Okay Siang, <br><br>
In mijn geval gaat het over een B20A met Stromberg. Ik ga inderdaad het filterhuis maar zo modificeren dat er een uitwasbaar filter makkelijk in en uit geplaatst kan worden met het advies een aantal panties te kopen. Bedankt. <br><br>
Jaap

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2006 08:42 #79264 door
Misschien is het een idee om een stuk van een wasemkapfilter (dat witte spul)om de pijp van het luchtfilter te binden met een "postbode" elastiek? Bij blokker oid verkrijgbaar en dan heb je een hele zak vol van dat spul.Ik weet niet in hoeverre het zand tegen houd maar ik denk dat het wel goed zou kunnen werken.In stofzuigers zit het ook wel ik denk dat het de luchtstroom nauwelijs bellemmerd.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2006 19:53 #79263 door
Jaap, ik heb de eerste sahararit in 2002 meegereden met een Amazon '69 met B20A met Stromberg. Niets aan gemodificeerd; wel reservefilter (standaard papieren filter) meegenomen maar niet nodig gehad. Regelmatig filter gecontroleerd maar geen sterke vervuiling c.q. zand kunnen waarnemen. Kortom, volgens mij valt 't allemaal reuze mee, maar een panty om de luchtinlaat trekken kan denk ik nooit kwaad.
Waar je nog wel op moet letten is dat je een carburateur plaatst waarvan het mengsel eenvoudig is aan te passen; bij de laatste Zenits kon dat niet meer van buitenaf. Gezien de grote hoogteverschillen die je tegenkomt in Amsterdam-Peking, en de bijbehorende ijle lucht, is dit handig om de motor optimaal te laten presteren.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD