tappeind spruitstuk afgebroken :(

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2006 20:30 #52492 door
Soms heb je pech, ik dacht dat alleen de bout van mijn spruitstuk los zat. Bij aandraaien, brak deze zomaar af. En natuurlijk steekt niets meer uit de kop.<br><br>Wat zijn de ervaringen met een gebroken tappeind eruit te halen?<br><br><li><ul>Linkse tap? Waar koop je deze en hoe gebruik je hem</u><u>Uitboren tappeind</u><u>Opboren en groter schroefdraad in tappen of helicon</u><u>Gat boren en torix bitje erin slaan en hiermee uitdraaien? of sleuf proberen te maken in rest van bout </u></li><br>Om het tappeind er goed uit te halen, zal ik ook de andere bouten los moeten halen van het spruitstuk, hoe zorg ik dat deze niet afbreken? Met hamer op slaan om ze te laten schrikken? + kruipolie?<br><br>Alvast bedankt voor al jullie reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2006 20:32 #79349 door
Beantwoord door in topic tappeind spruitstuk afgebroken :(
Sorry voor de opmaak. Ging iets mis met de HTML tags.<br><br>Linkse tap? Waar koop je deze en hoe gebruik je hem?<br><br>Uitboren tappeind<br><br>Opboren en groter schroefdraad in tappen of helicon?<br><br>Gat boren en torix bitje erin slaan en hiermee uitdraaien? of sleuf proberen te maken in rest van bout<br><br>Om het tappeind er goed uit te halen, zal ik ook de andere bouten los moeten halen van het spruitstuk, hoe zorg ik dat deze niet afbreken? Met hamer op slaan om ze te laten schrikken? + kruipolie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2006 21:02 #79348 door
Beantwoord door in topic tappeind spruitstuk afgebroken :(
Op het moment dat je er wat in wil slaan (torx of zo)gaat het draadeind weer uitzetten en komt alleen maat vaster te zitten. Beter is een gaatje te boren-eerst centeren- door en door. zo groot mogelijk boren zonder de draad in de kop te beschadigen, kruipolie erin, laten weken en proberen met passende schroevendraaier proberen eruit te draaien. De kop is van gietijzer, de schroefdraad hierin zal je niet makkelijk beschadigen. Evt. verwarmen helpt ook wel eens. Evt een passende tap om de orginele draad weer op te zuiveren. succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2006 21:18 #79347 door
Beantwoord door in topic tappeind spruitstuk afgebroken :(
Mijn beproefde concept is om op het afgebroken tapeind een klein bolletje te lassen. Beetje bij beetje las je dit bolletje verder op zodat je het met een puntang kunt beetpakken en eruit draaien.<br>
Succes verzekerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2006 09:08 #79346 door
Beantwoord door in topic tappeind spruitstuk afgebroken :(
Eerst moet je fatsoenlijk bij kunnen dus zal het spruitstuk eaf moeten. Goed kruipolie erop en een dagja laten staan. Normaal komt het dan wel los.<br>Wat je daarna kan doen ligt er maar aan waar de bout is afgebroken. Als hij nog een beetje uitsteekt kun je proberen er een sleufje in te maken en een schroevendraaier gebruiken. Is hij vlak op de cilinderkop eraf dan kan je de genoemde methode van oplassen gebruiken. Zit de breuk dieper kun je alleen nog maar boren. Of uitboren of boren en linkse draad tappen.<br> Hoe gaat dat dat dan los wil hangt er maar weer vanaf hoe vast het afgebroken stuk nog zit. Dus daar ook maar weer flink kruipolie op.<br><br>Succes,<br>Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2006 09:10 #79345 door
Beantwoord door in topic tappeind spruitstuk afgebroken :(
Sorry, laatste zin moet zijn "hoe goed dat dan los wil..."<br>Soms mis ik toch wel de edit-knop.<br><br>Groetjes,<br>Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2006 10:26 #79344 door
Beantwoord door in topic tappeind spruitstuk afgebroken :(
In aanvulling op de linkse tap methode heeft stahlwille een systeem waarbij een pen (ipv de linkse tap)in het geboorde gat wordt getikt. Op deze pen past een bus waar weer een sleutel op gaat. Ik vindt dit beter werken dan een linkse tap. Beide gereedschappen zijn te koop bij speciaalzaken(bijvoorbeeld lasaulec). Mocht je de draad in het blok na verwijderen van het tapeind willen opzuiveren dan is de maat van de tap 5/16" UNC. Idien beschadigd is een helicoil een optie. O.a. te koop bij www.locloods.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2006 10:48 #79343 door
Beantwoord door in topic tappeind spruitstuk afgebroken :(
de te gebruiken methode hangt af van hoe de breuk eruit ziet, en waar die
zich voordeed (buiten of binnen). Indien binnenin, dan denk ik nog aan
volgende:<br><br>
- sla met fijne, maar heel scherpe, puntslag puntje ongeveer in
centrum van de 5/16"=7.94mm bout,<br>
- boor met goede 3.5mm boor gaatje (diepte ongeveer 3 a 4 mm) in de bout,
dat moet lukken want die is van ijzer,<br>
- neem nu bredere puntslag met stompe punt, slijp die op slijpmolen af tot
de vorm van uiteinde van schroevedraaier, en sla dan met deze
zacht ter hoogte van diameter vh gemaakte 3.5mm gaatje tot wanneer
een gleuf ontstaat (ev. kan hiervoor ook stevige schroevedraaier gebruikt
worden waarop met hamer mag geslagen worden)(gaatje dient dus om ijzer
uit gleuf in te duwen/slaan),<br>
- met eveneens stevige, gepaste, schroevedraaier kan dan gepoogd worden
de bout eruit te draaien (warm ev. eerst rondom bout op).<br><br>
Succes hangt oa af van zorgvuldigheid bij werken.
Is alles gelukt, dan kan aan de puntslag weer de oorspronkelijke stompe
punt geslepen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-02-2006 22:42 #79342 door
Beantwoord door in topic tappeind spruitstuk afgebroken :(
spruitstuk er af halen.Meestal steekt hnet afgebroken tapeind er niet uit.Dan uitboren en in het midden blijven met scherpe goede boren.Op het laatst komt de draad zelf los.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.