gasinstallatie 164e

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2006 23:32 #52454 door
gasinstallatie 164e is gemaakt door
Ik heb een gasinstallatie in m'n 164 zitten welke al een tijd wat probleempjes heeft.
Installatie is 5 jaar / 80000 km oud. Grootste probleem: neiging tot afslaan bij het afremmen (niet bij benzinegebruik). Verder een te hoog (1200 rpm)en niet terugregelbaar stationair toerental, zowel op gas als op benzine.
Een aantal details: verdamper is Italiaans, Poliauto". Stationair leiding loopt zoals oorspronkelijk, vanuit luchtfilterhuis via de aux air reglaar en stelschroef. Ik hoor ook wel van een aftak onder het mengstuk, dus een gas/lucht mengsel voor de stationairregeling.
Vragen: wat is een goed type verdamper, hoe zit een goed mengstuk eruit (diameter) voor een B30E en hoe zou de stationairregeling uitgevoerd moeten zijn? Wie heeft hier goeie ervaringen mbt. B30E en gas?
Gertjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2006 11:36 #79571 door
Beantwoord door in topic gasinstallatie 164e
Bij mijn 164E heeft de gas-inbouwer de luchtslang die van het luchtfilter naar de voorzijde van de auto loopt aan de voorzijde los gehaald en naar onderen laten wijzen (naast de accu). Dit is nodig omdat de motor anders tijdens het afremmen te veel rijwind binnen krijgt (mengsel wordt te arm en motor slaat af). LPG schijnt hiervoor veel gevoeliger te zijn dan benzine. Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2006 10:50 #79570 door
Beantwoord door in topic gasinstallatie 164e
Het afslaan bij afremmen ligt zoals de eerste reactie al aangaf aan de luchtinvoer.
Slang naar beneden afbuigen maar niet rechtstreeks naar voren laten gaan.
Je hoge toerental kan liggen aan het feit dat de gasklep niet goed staat afgesteld.
Je geeft aan dat het zowel op gas als benzine te hoog is. naast de auxregelaar zit er ook nog een gewone stelschroef bij je gasklep. anders misschien een verslepen gasklep of ergens valse lucht.
Op de manier waarop nu je leiding is aangesloten (via luchtfilterhuis) krijgt de motor alleen lucht aangeboden maar geen gas bij stationair toerental (gasklep dicht).
Op mijn 164E zit een mengstuk waarbij de aftak inderdaad onder het mengstuk zit waardoor het een mengsel wordt.
Is misschien ook wel de reden dat ze de gasklep "iets" open hebben gezet omdat ander de motor niet stationair wil lopen.
Als je wilt kan ik wel even het luchtfilter verwijderen en er een foto van maken en die mailen of als je in de buurt van Arnhem woont zelf even langskomen.
Merk Poliauto ken ik niet zelf heb ik er een OMVL verdamper op zitten die ook gebruikt wordt voor grote amerikaanse auto's en deze bevalt prima.
Afstellen is wel erg lastig als je via een CO2 meter doet staat ie te arm en moet ik proefondervindelijk het mengsel iets rijker zetten. Heb me laten vertellen dat dit aan het mengstuk kan liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2006 21:24 #79569 door
Beantwoord door in topic gasinstallatie 164e
Het lijkt me dat bij gas loslaten er een weinig mengsel via de smoorklepspleet wordt aangezogen en in mijn geval pure lucht via de stationair omloop (regelschroef is vrijwel dicht). Hierop blijft de motor nog net draaien. Remmen zorgt dan volgens mij voor tijdelijk minder vacuum waardoor de boel afslaat omdat er minder mengselaanzuiging is? Met een beetje gas erop houden is dit wel op te vangen, echter verre van ideaal. Valse lucht lijkt me inderdaad een mogelijk probleem. Ik lees op het forum weleens dat je remmenreiniger kunt spuiten op verdachte plaatsen (slangaansluitingen, injectoren of inlaatspruitstuk) kan dit kwaad? John, verder ben ik zeker geinteresseerd in een foto van de stationair omloop, verdamper en de binnendiameter van het mengstuk (g.eegdeman@tiscali.nl). Ik neem aan dat je afsteld met een CO-meter, bij stationair toerental met de kleine regelschroef en de "grote" schroef in de leiding naar de verdamper stel je bij 3000 rpm? Dank zover voor je hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2006 06:26 #79568 door
Beantwoord door in topic gasinstallatie 164e
Neiging tot afslaan kan worden voorkomen door de dikke geribbelde inlaatslang naar het luchtfilter naar achteren te richten. Dan kan de rijwind tijdens het afremmen (je gasklep staat dan dicht)minder makkelijk het filter in. Het lpg mengsel blijft zo iets rijker. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.