meer lpg bij andere stations?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2006 12:08 #52441
door
meer lpg bij andere stations? is gemaakt door
Beste mensen, het valt mij op dat het ene LPG station méér lpg levert dan bij de andere, maw je krijgt er meer in. Vooral bij de Frankrijkvakantie dit jaar weer viel mij dit weer gewoon op. Het lijkt erop dat er verschillende vuldrukken worden gehanteerd terwijl de 80% vulling gewoon bij mij werkt.
Ook zijn er kwaliteitsverschillen, bij een witte pomp had ik met de caravan beduidend minder vermogen én een hogere bedrijfstemperatuur dan bij een -duurder- snelwegstation. Hoe zijn jullie ervaringen?
Duurder lpg zou kunnen uitpakken als meer kilometers en meer vermogen. Wellicht dat er toch verschillende verhoudingen butaan/propaan gebruikt worden om de prijs te drukken, ik weet dat er in de zomer/winter andere verhoudingen zijn ivm de verdampingstemperatuur maar in de zomer verwacht je overal hetzelfde toch?
Ook zijn er kwaliteitsverschillen, bij een witte pomp had ik met de caravan beduidend minder vermogen én een hogere bedrijfstemperatuur dan bij een -duurder- snelwegstation. Hoe zijn jullie ervaringen?
Duurder lpg zou kunnen uitpakken als meer kilometers en meer vermogen. Wellicht dat er toch verschillende verhoudingen butaan/propaan gebruikt worden om de prijs te drukken, ik weet dat er in de zomer/winter andere verhoudingen zijn ivm de verdampingstemperatuur maar in de zomer verwacht je overal hetzelfde toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2006 13:22 #79634
door
Beantwoord door in topic meer lpg bij andere stations?
Zelfs bij dezelfde pomp wisselt dat, dus ook hetzelfde merk LPG, in hetzelfde seizoen. In de 850 met volvo gassysteem is de inhoud volgens het boekje 49 liter, toch tank ik soms 50 bij een lege tank, of 45 kan ook. Ligt het aan de luchtdruk buiten o.i.d.?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2006 14:17 #79633
door
Je tankt vloeibaar LPG, dus met buiten druk zou het volgens mij niet van invloed moeten zijn. Dus jij ook dezelfde ervaring, vreemd toch.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2006 19:51 #79632
door
Druk en (buiten)temperatuur hebben op de een of andere manier wel invloed, want toen wij een keer op een hoogzomerdag met onze combi vanuit Denemarken terugkwamen in Nederland (eindelijk weer overal LPG tanken!) konden wij geen LPG erin krijgen. Te hoge druk o.i.d.? Lege LPG tank en buiten > 30 graden. Volgende bezinestation hetzelfde verhaal. Pas toen we bijna thuis waren (en de buitentemperatuur inmiddels was gezakt) kregen we er weer LPG in! Volgens de tankstationsmedewerkers een normaal en vaker voorkomend verschijnsel, misschien dat het hier iets mee te maken heeft?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2006 15:21 #79631
door
Het gas bouwt dus waarschijnlijk zelf een druk op in de tank, daar moet de druk van de pomp tegenin werken. Dan zou het dus moeten zijn dat als je op lpg rijdend bij de pomp komt, er practisch altijd evenveel in past, met een lege tank, op benzine rijdend = tank lang gesloten, bouwt het lpg dus druk op, en kan je minder tanken. <br> Oplossing: altijd op lpg schakelen voordat je de motor afzet bij het tankstation.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2006 22:10 #79630
door
Ik rij nooit op benzine Thomas. Ook niet in het buitenland.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2006 17:42 #79629
door
Gas bouwt niet waarschijnlijk druk op, maar zeker. Een gedeelte van de vloeibare voorraad verdampt totdat de zgn. verzadigde dampspanning wordt bereikt. Die is afhankelijk van temperatuur en gassoort. Omdat in Frans gas meer butaan (dus minder propaan) zit is die dampspanning lager, en krijg je wat meer in je tank. Je rijdt ook wat zuuniger, maar eigenlijk heb je gewoon wat minder kalorietjes beschikbaar. Zie natuurkundeboekjes...