tabeinden spruitstuk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2006 16:15 #52438
door
tabeinden spruitstuk is gemaakt door
Ik ben bezig de spruitstukpakking te vervangen vanwege een lek. Nu heb ik de tabeinden uit het blok gedraaid en blijkt dat deze een verschillende lengte hebben, het gladde 'middenstuk' verschilt qua lengte. Zit hier een logica in? Horen er inderdaad verschillende lengtes gebruikt te worden en wat is de volgorde? Ik kon op de V44-CD hierover niets vinden. Of heb ik het over het hoofd gezien?
gr.,
Luc.
gr.,
Luc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2006 17:02 #79661
door
Beantwoord door in topic tabeinden spruitstuk
Koop een onderdelenboek bij de VOD en je probleem is opgelost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2006 19:00 #79660
door
Beantwoord door in topic tabeinden spruitstuk
Wel k type auto? Bij bepaalde typen motoren zijn de lengtes inderdaad verschillend
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2006 19:55 #79659
door
Beantwoord door in topic tabeinden spruitstuk
Het betreft een B18 (Amazon).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2006 21:24 #79658
door
Beantwoord door in topic tabeinden spruitstuk
om te beginnen: wat op de cdrom staat is exacte kopij van onderdelenboek,
dus boek helpt niks meer.
<br><br>
Uit mijn nota's leid ik af dat 1 lange
bout (nr 953243, lengte 50mm) helemaal achteraan de motor moet zitten (=
kant venster), om ook de klem nr 192334 van de buis naar de kachel te
kunnen vasthouden. Alle andere studs zitten naar de voorkant toe. De
structuur vh in-uitlaat spruitstuk blijkt dan zo te zijn dat de dikte vh
gietijzer waardooreen de stud passeert overal even dik is. Dit impliceert
dat de lengte van de overige 8 studs afhangt van wat er nog bij moet
bevestigd worden (zoals bvb. 1 of andere klem, zie hierboven). Concreet
vind ik volgende terug bij in-uitlaat spruitstuk voor B18B motor: 5x stud
lengte 45mm, 1x lengte 50mm (allen van de motor afgehaald);
3 andere zitten nog op motor die niet hier
staat; mijn gok is dat die ook 45mm lang zijn.
dus boek helpt niks meer.
<br><br>
Uit mijn nota's leid ik af dat 1 lange
bout (nr 953243, lengte 50mm) helemaal achteraan de motor moet zitten (=
kant venster), om ook de klem nr 192334 van de buis naar de kachel te
kunnen vasthouden. Alle andere studs zitten naar de voorkant toe. De
structuur vh in-uitlaat spruitstuk blijkt dan zo te zijn dat de dikte vh
gietijzer waardooreen de stud passeert overal even dik is. Dit impliceert
dat de lengte van de overige 8 studs afhangt van wat er nog bij moet
bevestigd worden (zoals bvb. 1 of andere klem, zie hierboven). Concreet
vind ik volgende terug bij in-uitlaat spruitstuk voor B18B motor: 5x stud
lengte 45mm, 1x lengte 50mm (allen van de motor afgehaald);
3 andere zitten nog op motor die niet hier
staat; mijn gok is dat die ook 45mm lang zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2006 10:39 #79657
door
Beantwoord door in topic tabeinden spruitstuk
het onderdelenboek verschaft hierover geen duidelijkheid, dus deze hoef je niet te kopen. Ik heb net alle bouten vervangen waarbij ik net als Willy overal lengte 45 mm heb gebruikt behalve aan de achterkant waar er ook een beugel tussenzit voor een waterkoelingsbuis. Echter de tapeinden van 50 mm moeten mijns inzien net zo goed passen.<br><br> Voor een deel van de bouten heb je speciale ringen nodig omdat het spruitstuk daar geen gat heeft , maar een sleuf. Verder tapeinden met kopervet insmeren en niet vergeten bouten later nog na te trekken. Ik kon geen aantrekmoment vinden, maar heb ze gewoon goed aangedraaid zonder extreem veel kracht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2006 13:30 #79656
door
Beantwoord door in topic tabeinden spruitstuk
bij nazicht blijken de 3 andere studs bij mijn B18B ook 45mm lang
te zijn.
<br><br>
De lengte van de studs heeft ook te
maken met de grote dikke rondellen die gebruikt (moeten) worden,
naast uiteraard de dikte vh gietijzer+dichting dat tegen de cil.kop
moet gevezen worden.
Er bestaan 3 verschillende diameters, nl 16, 20 en 22mm
(allen met zelfde onderdeelnr),
met waarschijnlijk verschillende diktes. De lengtes vd studs
die gebruikt kn worden zijn 38, 42, 45, en 50mm (dus voor helemaal
achteraan motor) (ook allemaal zelfde onderdeelnr). Wat bij wat hoort
staat niet in onderdeelboek, misschien ergens in "service manual"
of in een "werkplaatsbulletin"?
te zijn.
<br><br>
De lengte van de studs heeft ook te
maken met de grote dikke rondellen die gebruikt (moeten) worden,
naast uiteraard de dikte vh gietijzer+dichting dat tegen de cil.kop
moet gevezen worden.
Er bestaan 3 verschillende diameters, nl 16, 20 en 22mm
(allen met zelfde onderdeelnr),
met waarschijnlijk verschillende diktes. De lengtes vd studs
die gebruikt kn worden zijn 38, 42, 45, en 50mm (dus voor helemaal
achteraan motor) (ook allemaal zelfde onderdeelnr). Wat bij wat hoort
staat niet in onderdeelboek, misschien ergens in "service manual"
of in een "werkplaatsbulletin"?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2006 19:35 #79655
door
Beantwoord door in topic tabeinden spruitstuk
Allen dank voor jullie antwoorden. Ik ga voor de 45 mm studs + éénmaal de 50 mm. Aan een antwoord 'koop een onderdelenboek' heb ik niets als ik even snel iets wil weten van medeclubleden. Dat is de kracht van dit forum (grrr...)!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2006 09:19 #79654
door
Beantwoord door in topic tabeinden spruitstuk
Het onderdelenboek of de CD rom had in dit geval niks geholpen, want daarin staat niet gespecificeert welke je nodig hebt. Alleen welke maten er verkrijgbaar zijn. Ik heb ook al een setje 42mm liggen, die dus echt te kort zijn voor een B18A met stromberg carburateur. Die zijn zeker voor de oudere spruitstukken met de Zenith carb. In elk geval, dat was de maat die in mijn kop zat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.