tips voor lpg-rijders op vakantie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-08-2006 20:41 #51962 door
Mijn Amazon heeft de afgelopen 1200 km overleeft, en gas bleek (als je je route van te voren bedenkt) prima te vinden in Duitsland (met hulp van internetlijsten en/of lpg-gids).<br>Maar toch nog een paar tips voor hen die het buitenland in gaan met een LPG-auto/oldtimer:<br><br>
- Draai de benodigde koppelstukken niet te vast, door het koude LPG krimpt het metaal een beetje waardoor je ze niet meer loskrijgt. Met een waterpomptang of iets soortgelijks zijn ze overigens heel makkelijk weer los te draaien, dus een betere tip is nog om zo'n ding mee te nemen!<br>
- Zorg ervoor dat je je goed laat voorlichten hoe de pompen werken. In tegenstelling tot Nederland is de 'beveiliging' bij buitenlandse gas-pompen een stuk minder waterdicht. Daar kwam ik op de minder fijne manier achter toen ik de gasslang los draaide terwijl het pistool nog niet losgeklikt was, wat resulteerde in een hoop ontsnappend gas en net geen brandwond bij het snel weer dichtdraaien!br>Kortom, als je twijfelt, vraag het dan even aan zo'n pompbediende, zowel voor het aansluiten als het loskoppelen!
<br>
- Denk eraan dat gas in Duitsland op zondag nog lastiger te krijgen is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-08-2006 20:48 #82000 door
Beantwoord door in topic tips voor lpg-rijders op vakantie
zelf gebruiken we al jaren dit boekje wat perfect is.
webwinkel.anwb.nl/published/webshop/arti...pg-gids-2006.nl.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-08-2006 21:50 #81999 door
Beantwoord door in topic tips voor lpg-rijders op vakantie
Inderdaad prima boekje, zelf had ik een vaste bestemming en kon ik de route dus prima van te voren bepalen, waardoor een lpg gids niet noodzakelijk was, maar ik kan me voorstellen dat als je gaat rondrijden en wel ziet waar je uitkomt dat zo'n gids dan ideaal is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-08-2006 23:04 #81998 door
Beantwoord door in topic tips voor lpg-rijders op vakantie
Jammer dat Oostenrijk nauwelijks(zeg maar geen) LPG heeft. Inderdaad zondags is lastig lpg verkrijgbaar. Frankrijk is een heerlijk lpg land. Kwam daar eens een keer een fransman tegen met een P1800 die met opperste verbazing keek dat ik lpg tankte. Toen ik hem probeerde uit te leggen dat een oldtimer in Nederland geen wegenbelasting hoeft te betalen en daarom lpg zo populair is viel z'n mond helemaal open. Vond ie maar niks.
Luxemburg heeft alleen lpg in de hoofdstad zelf...
Zorg inderdaad zelf voor de juiste aansluitnippels en toch maar het lpg boekje. Ga er niet blindelings van uit, het wil wel eens niet kloppen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-08-2006 12:00 #81997 door
Beantwoord door in topic tips voor lpg-rijders op vakantie
Ook Italie is een goed LPG (In Italie GPL)land. Er zijn daar meer pompen dan in het ANWB boekje zijn vermeld. Je mag daar zelf niet tanken. Een pompbediende sluit de slang aan. Vergeet niet de italie nippel mee te nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • J. van Heemst (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-09-2006 21:40 #81996 door J. van Heemst (GAST)
Beantwoord door J. van Heemst (GAST) in topic tips voor lpg-rijders op vakantie
Vorig jaar was ik in Frankrijk op vakantie en bij het afrekenen kreeg ik van de pompbediende een kaart van Frankrijk met alle LPG-stations aangegeven, met op de achterkant de adressen. Handig! Mijn ervaring met de LPG-gids is dat je niet altijd even duidelijk de weg naar de LPG-pomp wordt gewezen. Het goedkoopst tank je trouwens meestal LPG bij van die MEGA-supermarkten zoals E.Leclerc of Hyper-U.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.