Kan ik het verschil zien tussen een B20A en een B20B ?

• Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2006 12:05 #51795 door Misha Hofkes (GAST)
Kan ik het verschil zien tussen een B20A en een B20B ? is gemaakt door Misha Hofkes (GAST)
<p>Dit ivm stellen van ontsteking. Auto loopt zowel op 20 graden voor als 10 graden voor, maar ik weet niet wat goed is. Auto heeft oorspronkelijk een B20B: maar ik weet niet of dit nog het oorspronkelijke blok is.</p><p>Auto is in ieder geval teruggebouwd naar 1 carburateur ivm LPG. Ook rijdt wagen in ieder geval al 7 jaar op gas en zijn de kleppen nog normaal te stellen, gastank is van 1986. Kan dus best zijn dat er al een gaskop op zit. </p><p>Maar terug naar de oorspronkelijke vraag: ivm correct zetten van de ontsteking en de kleppen moet ik weten of ik een B of A blok heb. Is dit van de buitenkant af te zien aan bv de cylinderkop ?</p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2006 15:11 #82688 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic Kan ik het verschil zien tussen een B20A en een B20B ?
<p>Ik heb iets gevonden, waar wordt gesteld dat het verschil alleen zou zitten in een dikkere koppakking.. , zou 0,6 mm schelen.. Lijkt me sterk, maar wellicht is het zo ?</p><p>Op de kop staan wel wat letters en cijfers, onder andere een letter F, en de cobinatie O6.</p><p> </p><p> </p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2006 16:26 #82687 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Kan ik het verschil zien tussen een B20A en een B20B ?
Je kan het idd van de buitenkant alleen zien aan de dikte van de koppakking. Een B20A heeft een dikte van 2mm, gemonteerd is dat 1,65mm. Een B20B heeft een dikte van 0,8, gemonteerd 0,7mm. Uit de # op de kop kan je niet opmaken welke het is volgens mij.
In een B20A zit een A nokkenas en in een B20B zit een C nokkenas. Maar dat kan je van de buitenkant niet zien. Dat is de wel de voornaamste reden waarom je de kleppen en ontsteking anders moet stellen. (Ik raad je trouwens aan om de kleppen altijd warm te stellen.) Kijk voor alle verschillen eens op de site van de 1800. Klik op documents en dan op handbooks to download. Daarin staan de verschillende motortypen beschreven.
volvo1800pictures.com/ Er is ook een site speciaal voor de Amazon en dat is: www.volvoamazonpictures.se/

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2006 16:42 #82686 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Kan ik het verschil zien tussen een B20A en een B20B ?
Je backfire probleem kan ook veroorzaakt worden door de verkeerde bougies schiet me nu te binnen. Probeer eens een type een stap warmer als je nu hebt.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-10-2006 16:59 #82685 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Kan ik het verschil zien tussen een B20A en een B20B ?
<p>er staat een typenummer op het blok , zelf heb ik een lijst met alle typenummers , kan ik eventueel mailen.</p><p>de vraag is of de originele kop en nokkenas er nog inzitten , als de motor goed loopt op 10 en 20 graden voor bdp zou ik zelf kiezen voor een afstelling waar de motor het best op loopt door gewoon uit te proberen.</p><p>zelf heb ik een b20b blok en die zou dus 10 graden voorontsteking moeten hebben , echter</p><p>daar loopt ie slecht op , ik ben uitgekomen door zelf uit te testen dat het blok het best loopt op 23 graden voorontsteking en dit komt ongetwijfeld door het door de jaren heen uitwisselen van koppen , nokkenassen , pakkingen en weet ik al wat meer.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2006 14:10 #82684 door Peter Grapendaal (GAST)
Probeer de ontsteking aftestellen op het gehoor. Begin bij 20graden, zoek een stille weg en trek vanuit lage toeren in zijn 4e versnelling op met vol gas. Hoor je dat de motor gaat pingelen (een soort van krakend geluid) dan staat de ontsteking te vroeg. Een paar graden terug stellen en weer proberen. Je ontsteking staat perfect afgesteld als hij net niet meer pingelt. Dit is een heel nauwkeurige methode, zoals dat vroeger werd gedaan voor de stroboscooplamp was uitgevonden.

• Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2006 19:12 #82683 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic Kan ik het verschil zien tussen een B20A en een B20B ?
<p>Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan /laten doen :( Loopt nu mooi, klinkt stil en soepel. Nu nog de stationairs van gas en benzine....</p><p>Ik zal eens opzoeken wat voor carburateur er precies op zit..</p><p>Bedankt in ieder geval</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD