Startproblemen LPG/benzine
- Arjan van den Meerendonk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2006 12:23 #51729
door Arjan van den Meerendonk (GAST)
Startproblemen LPG/benzine is gemaakt door Arjan van den Meerendonk (GAST)
<p>Een paar dagen geleden hebben wij eindelijk een Ama aangeschaft en hij loopt als een zonnetje.</p><p>Maar........</p><p>Hij start erg moeizaam op gas en om te voorkomen dat ik de accu leeg trok heb ik hem gestart op benzine, wat geen probleem was, buiten het feit dat hij op benzine niet(koud)/nauwelijks(warm) stationair wil blijven lopen en dat hij bij het uittrekken van de choke volgens mij alleen maar meer gaat sputteren (choke werkt wel bij gas). Natuurlijk waren we (als redelijke leken) bij het testrijden vergeten de auto op benzine te testen!</p><p>Nu is mijn vraag, is de oplossing op bovenstaand probleem de motor op benzine (koud) wat hoger stationair af te stellen en hierop de gastoevoer via de verdamper aanpassen, of zal/kan het een andere oorzaak hebben?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 08541-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-11-2006 13:13 #82981
door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic Startproblemen LPG/benzine
Alles begint natuurlijk bij een juiste afstelling. Ik had in het begin met mijn combi vergelijkbare ervaringen, en daarom heb ik het gas laten afstellen, benzine laten afstellen, carburateurnaald laten vervangen (die is bij gas-auto's bijna altijd versleten) en het loopt weer goed op zowel benzine als gas. Zondag nog per ongeluk mijn gastank helemaal leeggereden, overgeschakeld op benzine en geen centje pijn (even niet op de km-stand gelet, mijn dagteller is kapot...)
Ik heb wel even moeten leren iets anders (koud) te starten op gas:
Op benzine is het normaal om de choke uit te trekken en tijdens het starten van het gaspedaal af te blijven (tot het moment dat hij aanslaat)
Op gas trek ik ook de choke uit, maar trap ook een beetje het gaspedaal in. Doet hij het niet meteen, dan druk ik even op het gas-choke-knopje en dan slaat hij meteen aan.
Het gaat dus beter als je je gas een beetje intrapt: op benzine verzuip je dan je motor, maar op gas helpt het juist wat het gas aan te zuigen. Op gas werkt je choke uittrekken eigenlijk alleen maar als handgas om je stationair toerental iets te verhogen totdat je motor lekker loopt (kan dus ook snel weer ingedrukt), de choke-klep in je carburateur heeft alleen invloed op het benzine-gebeuren.
Is het erg koud, dan is het starten wat moeizamer omdat de verdamper nog niet is opgewarmd door je koelwater (moet je ook even controleren of dat wel gebeurt), maar zelfs onder nul heb ik altijd op gas kunnen starten.
Ik heb wel even moeten leren iets anders (koud) te starten op gas:
Op benzine is het normaal om de choke uit te trekken en tijdens het starten van het gaspedaal af te blijven (tot het moment dat hij aanslaat)
Op gas trek ik ook de choke uit, maar trap ook een beetje het gaspedaal in. Doet hij het niet meteen, dan druk ik even op het gas-choke-knopje en dan slaat hij meteen aan.
Het gaat dus beter als je je gas een beetje intrapt: op benzine verzuip je dan je motor, maar op gas helpt het juist wat het gas aan te zuigen. Op gas werkt je choke uittrekken eigenlijk alleen maar als handgas om je stationair toerental iets te verhogen totdat je motor lekker loopt (kan dus ook snel weer ingedrukt), de choke-klep in je carburateur heeft alleen invloed op het benzine-gebeuren.
Is het erg koud, dan is het starten wat moeizamer omdat de verdamper nog niet is opgewarmd door je koelwater (moet je ook even controleren of dat wel gebeurt), maar zelfs onder nul heb ik altijd op gas kunnen starten.
- Marko Bikker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2006 13:52 #82980
door Marko Bikker (GAST)
Beantwoord door Marko Bikker (GAST) in topic Startproblemen LPG/benzine
Als onze amazon combi (B20) niet goed wilde starten op gas dan was dat heel makkelijk op te lossen door even de gas/benzine schakelaar in de middelste stand te zetten. Hij krijgt dan even geen gas meer maar hij startte direct (wel snel weer het knoppie terug zetten naar gas). Ik vermoed dat dat met bevriezen van de verdamper te maken heeft gehad.
Dit kwam eigenlijk alleen voor bij een koude motor als hij net gestart geweest was; bij eerste keer starten eigenlijk nooit problemen gehad (ook niet bij -10 hoewel het dan wat meer moeite kost om de boel rond te krijgen).
Dit kwam eigenlijk alleen voor bij een koude motor als hij net gestart geweest was; bij eerste keer starten eigenlijk nooit problemen gehad (ook niet bij -10 hoewel het dan wat meer moeite kost om de boel rond te krijgen).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2006 17:17 #82979
Beantwoord door Arjan van den Meerendonk (GAST) in topic Startproblemen LPG/benzine
<p>Ik heb nog wat zitten neuzen op de diverse websites, en ik ben bang dat de remedie een andere carburateur/revisie van de huidige is. </p><p>De carbuarateur is iig ingesleten door het rijden op gas, want het gaspedaal heeft een flinke vrije slag (door?) en dit werd al aangegeven door de vorige eigenaar, deze wekte echter de indruk dat dit geen direct probleem was, en ook de automonteur die de auto technisch heeft gecontroleerd heeft hier niet direct op gereageerd wwarbij wel moet opgemerkt worden dat de auto toen warm was en ook hij niet op benzine heeft gereden.</p><p>Als voorgaande het geval is (inge-/versleten), kan ik dan toch nog wat 'lapwerk' uitvoeren om de auto iig goed op benzine te kunnen laten stationair draaien. De auto was namelijk al een redelijke investering en ook de achterbanden moeten vernieuwd worden, dus hoge kosten voor een nieuwe carburateur/revisie zou ik graag nog even uitstellen, of het moet zo zijn dat de carburateur relatief makkelijk (en niet teduur) te rapareren is.</p>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2006 09:31 #82978
Beantwoord door Arjan van den Meerendonk (GAST) in topic Startproblemen LPG/benzine
<p>Ben gisteravond (voor het eerst) eens onder de motorkap gedoken en heb de stelschroef aan de carbuarteur met draaiende motor (op gas) ietwat aangedraaid en toen benzine geprobeerd, nu blijft hij wel stationair draaien op benzine. Dus kan ik hem iig starten op benzine en vertrekken en vervolgens overschakelen naar gas. </p><p>Nu maar een keer iemand laten kijken naar de oorzaak van het niet op gas willen starten, of iig de topics daarover op dit forum goed raadpelegen en kijken of ik het zelf kan.</p><p>De vrije slag op het gaspedaal wordt niet veroorzaakt in de carburateur, maar ervoor. Volgens mij kan deze opgelost worden door de verbinding te verkorten, maar op dit moment is de schroefdraad in beide kogelkoppelingen volledig ingedraaid, maar er zit nog wel een flink stuk schroefdraad tussen. Is het een oplossing hier een kortere schroefdraad tussen te zetten, of levert dit weer andere problemen?</p>
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-11-2006 12:06 #82977
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Startproblemen LPG/benzine
<p>Mijn amazon lpg startprocedure: choke vol uit (op lpg eigenlijk alleen maar handgas), gaspedaal vol in. Dan gaat de carburateurzuiger iets omhoog. Contact aan (je hoort het lpg stromen en kan alvast het inlaatspruitstuk in)Contact uit en weer contact aan, gaspedaal nog steeds vol inhouden.</p><p>Gaspedaal los en nu pas doorstarten. werkt al jaren bij mij tenminste. Opmerking, het ontstekingssysteem moet in topconditie zijn om goed op lpg te kunnen lopen en starten.</p><p>Maak je geen zorgen over de vrije slag van het gaspedaal.</p><p>gr marcel</p>
Amazon Combi '66
- Niels Bijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-02-2007 18:08 #82976
door Niels Bijl (GAST)
Beantwoord door Niels Bijl (GAST) in topic Startproblemen LPG/benzine
De sludge uit je verdamper aftappen (plug vaak aan onderzijde) wil startproblemen ook vaak oplossen!