computer (electrical control unit), testen?
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-01-2007 14:59 #51594
door Vincent Oldenbroek (GAST)
computer (electrical control unit), testen? is gemaakt door Vincent Oldenbroek (GAST)
<p>Mijn volvo 164 E uit 1972 loopt op gas maar op 1 of andere manier niet meer op benzine.</p><p>1. Ik heb de valse lucht bij de injectoren veholpen door nieuwe rubbers. </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2007 17:02 #83609
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic computer (electrical control unit), testen?
Hoor je wel de benzinepomp draaien, maw is er wel benzinedruk als hij op benzine staat? Daar zou ik als 1e naar kijken. De ECU zou ik als allerlaatste verdenken, die gaan bijna nooit stuk. Verder alle electrische vebindingen van de injectoren goed nakijken, vooral waar ze geaard zijn op het spruitstuk. Schoonmaken en weer monteren met een likje kopervet. Problemen met de Djet worden vaak/meestal veroorzaakt door slechte verbindingen/oude bedrading. Hier heb je een link om problemen met Djet op te lossen. Is wel voor een Porsche maar die gebruikten hetzelfde systeem.
members.rennlist.com/pbanders/
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-01-2007 17:54 #83608
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic computer (electrical control unit), testen?
<div><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Mijn volvo 164 E uit 1972 loopt op gas maar op 1 of andere manier niet meer op benzine.</span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Hij wil wel net aanslaan maar blijft dan niet doorlopen, krijgt zegt maar wel een kleine hoeveelheid benzine maar niet genoeg om door te lopen.</span></div><div> </div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Toen ik hem kocht in september 2006 heeft die even voor de show op benzine gelopen en uit de onderhoudshistorie blijkt ook dat die in februari 2006 op benzine lopend is gemaakt.</span></div><div> </div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Na veel te hebben getest ben ik bang dat de computer kapot is en wil die graag testen. Bijvoorbeeld door mijn computer in een werkende Volvo 164E op benzine te installeren en kijken of deze het nog steeds doet. Deze test wordt ook aangeraden in de welbekende haynes manual.</span></div><div> </div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Wie biedt zich aan om te testen of weet een betere/andere manier om te testen?</span></div><div> </div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Wat ik heb getest:</span></div><div style="MARGIN: 0pt"> </div><div style="MARGIN-LEFT: 45pt; TEXT-INDENT: -27pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">1.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Ik heb de valse lucht bij de injectoren verholpen door nieuwe rubbers. </span></div><div style="MARGIN-LEFT: 45pt; TEXT-INDENT: -27pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">2.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Injectoren door gemeten. 2,5 Ohm bij 13 graden schat ik. Het moet 2,4 ohm zijn bij 20 graden dus met de injectoren zal niks mis zijn.</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 45pt; TEXT-INDENT: -27pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">3.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Fuel pump relay. Werkt prima</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 45pt; TEXT-INDENT: -27pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">4.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Main relay for fuel injection. </span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Ook deze werkt na het omdraaien van de sleutel in het contactslot.</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 45pt; TEXT-INDENT: -27pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">5.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Fuel pump en drukregelaar met de test in haynes. Deze werken prima.</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 45pt; TEXT-INDENT: -27pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">6.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Brandstofpomp moet 1 a 2 seconden draaien als je de sleutel omdraait om te starten. Dit dit gebeurt niet. Als een soort check dat er overal in de benzine leidingen brandstof zit.(zie haynes pag. 40 1<sup>ste</sup> kolom onderaan) Het fuel pump relais wordt via het main fuel pump relay en de computer ingeschakeld. Dit wijst er al op dat de computer het eventueel niet zou doen.</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 45pt; TEXT-INDENT: -27pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">7.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">auxilary air regulator. Deze werkt wel en heeft puur en alleen invloed op stationair toerental. En niks met de computer te maken.</span></div><div> </div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Wat ik niet heb getest:</span></div><div> </div><div style="MARGIN-LEFT: 54pt; TEXT-INDENT: -36pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">1.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Cold start valve. Ik weet niet hoe je deze zou kunnen testen. Maar waarschijnlijk doet deze het wel gewoon. Aangezien de motor wel net wil aanslaan maar niet aan de praat blijft. Deze heeft volgens het elektrisch schema ook niks met de computer te doen.</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 54pt; TEXT-INDENT: -36pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">2.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Throttle valve switch. Niet getest omdat ik bang ben deze niet helemaal goed aan te sluiten.</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 54pt; TEXT-INDENT: -36pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">3.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Temperatuur sensors bij lucht inlaat en in motorblok. Heb geen thermometer dus kon weerstand van deze niet checken. </span></div><div style="MARGIN-LEFT: 54pt; TEXT-INDENT: -36pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">4.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Thermal time switch. Ook niet getest vanwege ontbreken themometer. Deze is op de cold start valve aangesloten. En bedient deze dus aangezien die het dek ik wel doet doe de thermal time switch het komt en heeft ook niks met de computer te doen</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 54pt; TEXT-INDENT: -36pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">5.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Pressure sensor. Alleen te testen door in te bouwen in werkende Volvo 164 e op benzine</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 54pt; TEXT-INDENT: -36pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">6.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">auxilary air regulator. Motor loopt ook prima als je dit afsluit.</span></div><div style="MARGIN-LEFT: 54pt; TEXT-INDENT: -36pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">7.<span style="FONT: 7pt 'Times New Roman'"> </span></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088">Triggering contacts vanaf verdeler. Deze geven toerental motor aan. Moeilijk te meten. </span></div>
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-01-2007 18:35 #83607
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic computer (electrical control unit), testen?
<p>je schrijft dat hij wel wil starten alleen niet blijft lopen, kan dus ook aan vuil in je benzine tank liggen.</p><p>Onder de wagen zit ook nog een brandstof filter en als die (bijna) verstopt zit doordat de auto lange tijd niet op benzine heeft gereden of als er weinig benzine in de tank heeft gezeten en deze is gaan roesten kan dit probleem ook ontstaan.</p><p>Je geeft niet aan waar je woont, mocht dit in de buurt van Arnhem zijn kan je evt je computer uitproberen op mijn 164.</p><p>succes, John</p><p> </p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2007 18:50 #83606
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic computer (electrical control unit), testen?
Hoi Vincent;
Ik heb het vermoeden dat je injectoren niet werken. Het lijkt erop dat je motor even draait op de injectie van de koude start injector. (Deze kan je eenvoudig controleren door hem eruit te halen, in een potje hangen, starten en dan geeft hij een shot benzine als het goed is. (alleen bij koude motor) voorzichtigheid uiteraard geboden!. Controleer of de injectoren aangestuurd worden. Zet het contact aan en draai langzaam de gasklep open. Als het goed is hoor je dan de injectoren telkens (zachtjes) klikken, je moet ze tenminste een stuk of 20 keer horen klikken voordat de gasklep helemaal open is. Hoor je dit niet dan krijgen je injectoren geen signaal of ze zitten vast door vergumde benzine. (Denk er wel om dat de injectoren op 3 volt werken, dus zet er nooit 12 volt op!)
Hoor je trouwens de benzinepomp wel draaien als je start? Blijft vreemd dat hij niet 1 a 2 seconden draait als je het contact aan zet. Je kan het brandstofpomprelais doorverbinden. Sluit aansluiting 30/51 (de middelste aansluiting) aan op aansluiting 87 dmv een draadje, dan draait de benzinepomp continu met het contact aan.( #85 en #88 zijn de verbindingen naar de ECU)
Controleer ook de triggering points of er geen aanslag tussen zit. Haal ze eruit en haal een papiertje tussen de contactpuntje door. Kan olie/vettigheid tussen gaan zitten als je wat al te enthousiast de verdeler hebt geolied.
Verder raad ik je echt aan om alle electrische (stekker) verbindingen schoon te maken en weer te monteren met een beetje kopervet. Vergeet hierbij niet de zekeringen. Sorry voor de herhaling, maar dit is echt heel belangrijk bij een Djet! Succes
Ik heb het vermoeden dat je injectoren niet werken. Het lijkt erop dat je motor even draait op de injectie van de koude start injector. (Deze kan je eenvoudig controleren door hem eruit te halen, in een potje hangen, starten en dan geeft hij een shot benzine als het goed is. (alleen bij koude motor) voorzichtigheid uiteraard geboden!. Controleer of de injectoren aangestuurd worden. Zet het contact aan en draai langzaam de gasklep open. Als het goed is hoor je dan de injectoren telkens (zachtjes) klikken, je moet ze tenminste een stuk of 20 keer horen klikken voordat de gasklep helemaal open is. Hoor je dit niet dan krijgen je injectoren geen signaal of ze zitten vast door vergumde benzine. (Denk er wel om dat de injectoren op 3 volt werken, dus zet er nooit 12 volt op!)
Hoor je trouwens de benzinepomp wel draaien als je start? Blijft vreemd dat hij niet 1 a 2 seconden draait als je het contact aan zet. Je kan het brandstofpomprelais doorverbinden. Sluit aansluiting 30/51 (de middelste aansluiting) aan op aansluiting 87 dmv een draadje, dan draait de benzinepomp continu met het contact aan.( #85 en #88 zijn de verbindingen naar de ECU)
Controleer ook de triggering points of er geen aanslag tussen zit. Haal ze eruit en haal een papiertje tussen de contactpuntje door. Kan olie/vettigheid tussen gaan zitten als je wat al te enthousiast de verdeler hebt geolied.
Verder raad ik je echt aan om alle electrische (stekker) verbindingen schoon te maken en weer te monteren met een beetje kopervet. Vergeet hierbij niet de zekeringen. Sorry voor de herhaling, maar dit is echt heel belangrijk bij een Djet! Succes
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-01-2007 18:53 #83605
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic computer (electrical control unit), testen?
<p>John ik ga het brandstof filter in iedergeval testen. Maar benzinepomp leverde wel de juiste hoeveelheid brandstof bij de injectoren (800mL in een halve minuut bij correct werkende drukregelaar). Dus het komt wel bij de injectoren.</p><div style="MARGIN: 0pt">Ik ben alleen bang dat ik misschien de ECU zelf kapot heb gemaakt door een oplader op de accu aan te sluiten zonder polen los te koppelen. Ik zat namelijk nieuwe mistlampen van een golf I in te bouwen en richtingaanwijzers te maken zodat ik steeds stroom nodig had en dacht handig te zijn door een oplader(langzame oplader geen snellader) meteen aan te sluiten. In haynes staat dat met een fast battery charger de mogelijkheid bestaat als je de polen niet loskoppelt de ECU kapot kan gaan. Dit las ik achteraf jammergenoeg. Maar hij hoeft natuurlijk niet kapot te zijn.</div><div style="MARGIN: 0pt"></div><div style="MARGIN: 0pt">Ik hou me aanbevolen aan je aan bod. Ik wil eigenlijk nu eerst even een weekje leren aangezien mijn tentamens eraan komen en dringend tijd wordt wat te gaan doen(eigenlijk sleutel ik liever aan de volvo maar goed). Maar misschien een zaterdag of zo? Mijn ouders wonen in Elburg en daar staat de volvo over het algemeen ook, maar ik vind het geen probleem om een keer langs te komen. Als je je telefoonnummer of e-mail adres even wilt geven of opsturen naar
vincent.oldenbroek@gmail.com
dan kunnen we misschien wat afspreken.</div><div style="MARGIN: 0pt"></div><div style="MARGIN: 0pt">Groeten Vincent</div>
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-01-2007 19:34 #83604
<p>John ik ga het brandstof filter in iedergeval testen. Maar benzinepomp leverde wel de juiste hoeveelheid brandstof bij de injectoren (800mL in een halve minuut bij correct werkende drukregelaar). Dus het komt wel bij de injectoren.</p><div style="MARGIN: 0pt">Ik ben alleen bang dat ik misschien de ECU zelf kapot heb gemaakt door een oplader op de accu aan te sluiten zonder polen los te koppelen. Ik zat namelijk nieuwe mistlampen van een golf I in te bouwen en richtingaanwijzers te maken zodat ik steeds stroom nodig had en dacht handig te zijn door een oplader(langzame oplader geen snellader) meteen aan te sluiten. In haynes staat dat met een fast battery charger de mogelijkheid bestaat als je de polen niet loskoppelt de ECU kapot kan gaan. Dit las ik achteraf jammergenoeg. Maar hij hoeft natuurlijk niet kapot te zijn.</div><div style="MARGIN: 0pt"></div><div style="MARGIN: 0pt">Ik hou me aanbevolen aan je aan bod. Ik wil eigenlijk nu eerst even een weekje leren aangezien mijn tentamens eraan komen en dringend tijd wordt wat te gaan doen(eigenlijk sleutel ik liever aan de volvo maar goed). Maar misschien een zaterdag of zo? Mijn ouders wonen in Elburg en daar staat de volvo over het algemeen ook, maar ik vind het geen probleem om een keer langs te komen. Als je je telefoonnummer of e-mail adres even wilt geven of opsturen naar
vincent.oldenbroek@gmail.com
dan kunnen we misschien wat afspreken.</div><div style="MARGIN: 0pt"></div><div style="MARGIN: 0pt">Groeten Vincent</div>
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-01-2007 11:46 #83603
<p>Ik krijg maar steeds dubbele berichten, weet iemand hoe je die kunt verwijderen??</p><p>Peter ik ga die dingen ook even controleren. Ja max 3 Volt op de injectoren. Dat had ik ook gelezen. Ja ik zie nu dat ik een paar dingen ben vergeten te typen. Ik had de brandstofpomp ook al een keer doorgeschakeld van #87 naar #30/51 maar ook dat leverde niks op. Er komt ook 800mL benzine onder aan de drukregelaar als je de pomp 30 sec laat draaien dus benzine komt er sowieso en genoeg. </p><p>De triggering contacts zal ik dan ook nog even controleren. Ik heb een M24 sleutel bij de injectoren gehouden en het uiteinde van de sleutel bij mn oor --> truukje om zachte geluiden makkelijk te horen in je motor, ook bij draaiende motor bijvoorbeeld om kleppenstand te horen. Ik heb de gasklep langzaam gedraaid en iemand met meer motorervaring laten luisteren(degene van wie ik dat truukje met die sleutel heb) en toen hebben we niks overtuigends gehoord. </p><p>Is het mogelijk om de injectoren op een 1,5 volt AA batterij te testen?</p><p>Die site gaat wel diep! Het zou wel een uitdaging zijn om de ECU en het gebeuren eromheen eens grondig te onderzoeken!</p><p>Bedankt voor razendsnelle informatie in ieder geval! Ik houd jullie op de hoogte.</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-01-2007 17:20 #83602
Vincent, deze site is misschien wat duidelijker:
www.vclassics.com/archive/efi.htm
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-01-2007 20:37 #83601
<p>Even een update;</p><p>Ik ben vandaag bij John geweest en hebben we het een en ander in zijn volvo getest. De computer, drukmeter/vacuumpomp en triggering contacts deden het allemaal. Mijn volvo liep wel heel moeizaam en langzaam op benzine mits ik het gaspedaal helemaal intrapte. Dus dat zit nog lang niet zo als het wezen moet. Ik heb van John veel info tips en trucs gekregen en ga die maar es uittesten. En verder wat andere dingen zien te repareren, ook met het oog op de apk 8 maart.</p><p>Dank aan John en de anderen op dit forum!</p>