LPG Mengstuk aanpassen
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-02-2007 12:12 #51501
door Michiel Helsloot (GAST)
LPG Mengstuk aanpassen is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Ondanks het negatieve advies van Ben, wil ik het toch even hier checken:</p><p>Is het mogelijk om veilig een stromberg / SU LPG mengstuk aan te passen voor een Zenith 36VN carburateur?</p><p>Ik heb zo'n mangstuk liggen, maar de boutgaten zitten veel te ver uit elkaar. Als ik het mengstuk een stukje draai, lijkt een van de andere boutgaten wel te passen. Het probleem is dan dat de gasklep tegen het mengstuk aan gaat lopen en dat de lucht-poort van het mengstuk niet meer netjes in het midden ligt.</p><p>Wat ik me nu afvraag is of ik niet gewoon de normale boutgaten wat ruimer kan maken, zodat het mengstuk wel netjes in het midden komt te liggen. Heeft iemand hier ervaring mee?</p><p>Daarnaast komt ook de LPG aansluiting in de rijrichting onder de carburateur vandaan, maar ik verwacht niet dat dat m'n grootste probleem is.</p><p> </p><p>De reden dat ik met een stromberg / SU mengstuk loopt te klooien is dat deze de luchstroom door de carburateur niet belemmeren. Voor de standaard mengstukken voor de Zenith 36VN moet een gat in het carburateur huis worden geboord. Het mengstuk zit dan midden in de luchtstroom en blokkeert daarmee de doorstroming.</p><p> </p><p>Ik ben benieuwd naar jullie reacties.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan de Jong
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-02-2007 19:40 #84050
door Daan de Jong
Beantwoord door Daan de Jong in topic LPG Mengstuk aanpassen
<p>Hallo Michel,</p><p>ik heb hier zelf geen ervaring mee,maar... Waarom probeer je het niet "gewoon"? Een ander gasmengstuk kopen kan altijd nog, en zij zijn in de meeste gevallen snel te leveren. ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.</p><p>M.v.g.</p><p>Daan</p>
- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-02-2007 01:41 #84049
door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic LPG Mengstuk aanpassen
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><span lang="NL" style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><span lang="NL" style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><o:p></o:p></span></p>
- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-02-2007 01:47 #84048
door D. Spieard (GAST)
<p>Sorry url werkte niet.</p><p>
dzijl.photosite.com/~photos/tn/3290_1024.ts1041415330000.jpg
</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-02-2007 12:24 #84047
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic LPG Mengstuk aanpassen
<p>Hallo Dick,</p><p>Bedank voor de tip; ik denk dat je gelijk hebt. </p><p>Naar ik begreep kan het mengstuk alleen tussen carb en spruitstuk als de wagen een constant-vacuum carburateur heeft (bv. SU). </p><p>Waneer ik dit doe met deze Zenith carb, bevindt het mengstuk in het hoog-vacuum gedeelte. De motor zuigt zich dan letterlijk vol met LPG zodra ik bv afrem op de motor. Dat rijdt zo rot
.</p><p> </p><p>Het mengstuk op de foto lijkt trouwens sterk op het injectie mengstuk van m'n vorige wagen (144 / B20F). Is dit zo'n zelfde mengstuk, of is het toch net weer anders?</p><p>Heb je enig idee waar ik dit mengstuk vandaan zou kunnen halen?</p><p> </p><p> </p>

- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-02-2007 14:03 #84046
door D. Spieard (GAST)
<p>Hallo Michiel,</p><p>Een gasmengstuk onder de carburateur kan alleen in combinatie met een Necam-installatie.</p><p>Een injectiemengstuk past ook niet,</p><p>Het type mengstuk op de foto wordt wel eens aangeboden op markplaats, of misschien te bestellen bij Vogels Autogas
www.vogelsautogas.nl/
</p><p>Overigens werkt de sput-in methode prima bij deze type carburateur.</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-02-2007 14:36 #84045
<p>Hi! Dick,</p><p> </p><p>Wat bedoel je precies met de 'sput-in' methode?</p><p>Is dit de methode waarbij het mengstuk via een gat in het huis -in- de luchtstroom wordt geplaatst?</p><p>Verder wordt er op dit moment een Necam-installatie aangeboden op marktplaats. Maar wat houdt dit precies in? De verkoper had het over een 'kraan' op het mengstuk, ik begreep er vooralsnog weinig van. Waarin verschilt een Necam installatie van een "gewone" installatie?</p><p>Ik ga ook even bij Vogels op de site kijken.</p><p> </p><p>Merkwaardig trouwens; jouw reactie op mijn reactie wordt middenin de lijst met reacties geplaatst ipv op het eind. Lijkt alsof er een bugje in het forum zit.</p>
- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-02-2007 15:27 #84044
door D. Spieard (GAST)
<p>Het necam-mengstuk werkt inderdaad met een soort van kraantje die aangepast is aan de motor, je kunt niet zomaar elk necam installatie overzetten op je volvo. </p><p>De mengstuk op de foto is van een BMW die wil ik aanpassen voor een weber 32/36 carburateur. </p><p>
www.dzijl.photosite.com/~photos/tn/3826_....ts1165757380500.jpg
</p><p>Bij de sput-in methode wordt er een schuin afgevlakte buisje via een zelf gemaakte opening in de zijkant van de carburateur gemonteerd. </p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2007 08:18 #84043
<p>Hi! Dick,</p><p> </p><p>KO, dat is duidelijk. Wordt dit kraantje bedient via de gashendel op de een of andere manier? (meer gas = meer kraantje oid?). </p><p>Is er niet ergens een website die de werking van verschillende LPG systemen beschijft?</p><p> </p><p>De sput-in is hoe het bij mijn huidige carb zit.</p><p>Na wat rommelen kwam ik erachter dat het mengsel veel te arm (ipv te rijk) is. Valse lucht ergens in de carb. Misschien toch maar die vervangende carburateur voorzien van een sput-in. Dat lijk de makkelijkste methode (tenzij ik het opzetmengstuk ergens kan vinden; vogels leek wel iets aan te bieden voor 60 euro oid).</p><p>Bedankt voor je inzichten en advies!</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-02-2007 23:02 #84042
<p>Ik heb vandaag het vervangende mengstuk gevonden en vandaag opgehaald.</p><p>Nu alles schoonmaken, nieuwe pakkingen in de carb zetten. En dan uitproberen
.</p><p>Conclusie: het is niet mogelijk, of in elk geval niet verstandig om het mengstuk van een SU carb onder een Zenith valstroom carb te zetten. De reden is dat de Zenith geen constant vacuum carburateur is; hierdoor zal de motor verzuipen zodra je het gas loslaat.</p><p>Voor de Zenith is een sput-in of een opzet mengstuk nodig.</p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p>