Knallend tot stilstand gekomen
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-03-2007 17:56 #51364
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Knallend tot stilstand gekomen is gemaakt door Vincent Oldenbroek (GAST)
Hallo,
Een poosje geleden net voordat ik op vakantie ging reed ik met mijn volvo 164E (B30E dus) van 1972 alleen op LPG rijdend door de Flevopolder. Lekker toerend, toen opeens na een km of 40, knallende geluiden onder de motorkap kwamen. Ik dacht meteen backfire, motorkap bobbelde zelfs iets in de buurt van het luchtfilter. Als ik het gaspedaal verder intrapte werden de knallen regelmatiger, gaspedaal los minder regelmatig. Auto snel langs de kant gezet, onder de motorkap gekeken. Auto toen geen last meer van backfire. Wilde ik weer wegrijden, KNAL, motor sloeg af. En niet meer aan de praat gekregen. Toen wat startpilot in luchtinlaat gespoten, motor wilde meteen aanslaan, maar nadat startpilot verbruikt was, viel de motor weer uit. De onsteking is dus ok alleen krijgt de motor geen LPG meer. Op benzine kan ik helaas nog niet rijden.
Mijn Vraag:
Waar moet je op letten om de verdamper los te halen???Want ik ben er erg van overtuigd dat deze kapot is. Aangezien er genoeg LPG in de tank zit.
Ik hoor het graag!
Een poosje geleden net voordat ik op vakantie ging reed ik met mijn volvo 164E (B30E dus) van 1972 alleen op LPG rijdend door de Flevopolder. Lekker toerend, toen opeens na een km of 40, knallende geluiden onder de motorkap kwamen. Ik dacht meteen backfire, motorkap bobbelde zelfs iets in de buurt van het luchtfilter. Als ik het gaspedaal verder intrapte werden de knallen regelmatiger, gaspedaal los minder regelmatig. Auto snel langs de kant gezet, onder de motorkap gekeken. Auto toen geen last meer van backfire. Wilde ik weer wegrijden, KNAL, motor sloeg af. En niet meer aan de praat gekregen. Toen wat startpilot in luchtinlaat gespoten, motor wilde meteen aanslaan, maar nadat startpilot verbruikt was, viel de motor weer uit. De onsteking is dus ok alleen krijgt de motor geen LPG meer. Op benzine kan ik helaas nog niet rijden.
Mijn Vraag:
Waar moet je op letten om de verdamper los te halen???Want ik ben er erg van overtuigd dat deze kapot is. Aangezien er genoeg LPG in de tank zit.
Ik hoor het graag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
31-03-2007 11:41 #84766
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Knallend tot stilstand gekomen
<p>Hoi Vincent,</p><p>da's mooi balen, is er verder niets kapot? </p><p>Kan het niet iets elektrisch zijn, slecht contactje op een van de afsluiters of dat het afsluitrelais geen pulzen meer krijgt van de bobine?</p><p>Kijk eens op de site van Vogels autogas in Son
www.vogelsautogas.nl/
daar vind je ook documentatie over je OMVL verdamper.</p><p>Ik meen me te herineren dat je al een revisie set hebt anders is deze ook bij Vogels te bestellen.</p><p>Zelf heb ik mijn verdamper al eens gereviseerd en als je goed oplet bij het demonteren hoe alles zit kom je er wel uit.</p><p>Het is niet zo dat de hele handel uit elkaar springt als je de verdamper demonteerd.</p><p>Mocht je niets kunen vinden heb ik nog een pdf bestand met de exploded view van de OMVL 90 verdamper, kan handig zijna ls je er toch niet uitkomt.</p><p>Succes, John</p>
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-03-2007 15:49 #84765
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic Knallend tot stilstand gekomen
Hallo John,
Ja idd gelukkig kon mijn vader me nog naar huis slepen, maar 40 km gesleept worden is een lange rit! De auto staat nu wel onderdak, maar goed er moet mee gereden worden. Revisiesetje heb ik nog liggen. Dus niet zoals bij de gordels, die gingen niet meer helemaal lekker terug, haalde ik de boel los en toen boooing veer door de schuur. Maar na een paar keer de veer monteren krijg je er wel handigheid in haha.
Ja ik heb ook die pdf'jes van de site van vogels, exploded view enzo. Maar misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk. Ik bedoel kan er niet LPG uit de tank stromen als je de verdamper loshaalt? Of zit er nog ergens een beveiliging tussen?
mvg
Vincent
Ja idd gelukkig kon mijn vader me nog naar huis slepen, maar 40 km gesleept worden is een lange rit! De auto staat nu wel onderdak, maar goed er moet mee gereden worden. Revisiesetje heb ik nog liggen. Dus niet zoals bij de gordels, die gingen niet meer helemaal lekker terug, haalde ik de boel los en toen boooing veer door de schuur. Maar na een paar keer de veer monteren krijg je er wel handigheid in haha.
Ja ik heb ook die pdf'jes van de site van vogels, exploded view enzo. Maar misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk. Ik bedoel kan er niet LPG uit de tank stromen als je de verdamper loshaalt? Of zit er nog ergens een beveiliging tussen?
mvg
Vincent
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
31-03-2007 16:17 #84764
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Knallend tot stilstand gekomen
<p>Dan heb je vraag niet helemaal goed begrepen, maar je kan de verdamper los halen zonder dat de hele tank leeg loopt.</p><p>Het hangt er van af of je afsluiter aan de verdamper is gemonteerd of dat ie los op het schutboord of binnenscherm zit.</p><p>Zit je afsluiter vast aan je verdamper dan zal je de gasleiding die van je tank af komt moeten los draaien en dan zal het gas wat nog in de leiding zit ontsnappen.</p><p>Als je de wartel langzaam losdraaid hoor je het gas ontsnappen en dat kan even duren (je denkt dat de hele tank leeg loopt maar dit is niet het geval).</p><p>Tussen de tank en de leiding zit ook nog een afsluiter.</p><p>Zit je afsluiter los op het schutboord of binnenscherm dan kan je het korte stukje leiding los maken.</p><p>Als je eerst de verdamper los haald voordat je de waterslangen verwijderd en hem boven het koelwater nivo loshaald komt er maar weinig koelvloeistof vrij en kan je zonder al te veel lekken de verdamper helemaal loshalen.</p><p>succes ermee.</p><p> </p>
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-06-2007 11:38 #84763
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic Knallend tot stilstand gekomen
Het probleem is opgelost;
Verdamper gerveiseerd --> had geen effect --> weer knallend tot stilstand gekomen
Nieuwe bobine en condensator --> had geen effect --> weer knallend tot stilstand gekomen
Nieuwe contactpuntjes + goed afgesteld (oude waren bijna altijd dicht) en ook nieuwe bougies --> na deze vervangine heeft de auto al 350 km probleemloos gereden.
Rotor, verdelerkap en bougiekabels waren al vervangen.
Verdamper gerveiseerd --> had geen effect --> weer knallend tot stilstand gekomen
Nieuwe bobine en condensator --> had geen effect --> weer knallend tot stilstand gekomen
Nieuwe contactpuntjes + goed afgesteld (oude waren bijna altijd dicht) en ook nieuwe bougies --> na deze vervangine heeft de auto al 350 km probleemloos gereden.
Rotor, verdelerkap en bougiekabels waren al vervangen.
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-06-2007 11:40 #84762
Verder ook nog gemeten of kleppen goed stonden, deze stonden nog bijna helemaal goed(verder ook niet opnieuw afgesteld), dus daaraan heeft het ook niet gelegen.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-06-2007 20:16 #84761
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Knallend tot stilstand gekomen
<p>Had je toch een diagnose foutje gemaakt helaas. Startpilot brand altijd wel, ook al is de ontsteking slecht. Je kan beter volgende keer contact-cleaner gebruiken, dit geeft een wat meer realistischer situatie.</p><p>Het drijfgas is nl. butaan, de cleaner zelf brand niet.</p><p>Setje puntjes vervangen onderweg is toch best zelf te doen. Begin basic zou ik zeggen en ga dan pas dieper.</p><p> </p><p>Puntjes slijten wat sneller op LPG, ook de bougies moeten iets krapper op LPG.</p><p>Mijn vrouw heeft ook een keer gestaan met dichte puntjes, stom, had ik ze maar op tijd moeten vervangen........</p><p>Leve de wegenwacht.</p>
Amazon Combi '66
29-06-2007 12:20 #84760
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Knallend tot stilstand gekomen
<p>Ik heb eens zoiets meegemaakt, en na lang zoeken bleek dat de grondplaat van de verdeler naar beneden wordt gehouden door een veerplaatje met een kogeltje eronder.</p><p>Veerplaatje gebroken: rammelende grondplaat en voor- en naonsteking afwisselend. </p><p>Je zoekt je een breuk, misschien is dit ook bij jou gebeurd?</p><p> </p><p>Succes!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl