- Berichten: 3
B18D op LPG, goed maar hoe stel ik ze af?
- Leo en Stien Groendijk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2007 17:45 #51221
door Leo en Stien Groendijk (GAST)
B18D op LPG, goed maar hoe stel ik ze af? is gemaakt door Leo en Stien Groendijk (GAST)
<p>Hallo mede volvo liefhebbers,</p><p>Mijn combi, met een B18 dubbelle SU carburateur rijdt perfect op gas. Echter hoe kan ik de carburateurs goed afstellen. Ik rijdt 1: 8 en misschien kan dit wat zuiniger namenlijk. Hij ruikt ook naar behoorlijk naar gas uit de uitlaat. Ik hoorde iets over vaccummeters die ik moet gebruiken voor de afstelling maar waar kan ik dit lezen? Wie wi hier iets over zeggen. En moet ik de olie in de carburateurs ook op peil houiden? Of is dit niet meer nodig. Hij rijdt ook goed op benzine.</p><p>Vriendelijke groeten en tot mails, Leo Groendijk
Groendijk@hetnet.nl
0511-452766</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
21-05-2007 20:40 #85374
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18D op LPG, goed maar hoe stel ik ze af?
<p>ik denk dat je eerst de dubbele carbs op benzine correct moet afstellen, en
daarna de stelschroeven voor gas. Voor afstellen op benzine schreef Han
Misdom in VCM 2002 nr6 pag.18-19 een artikel "Synchroniseren van
carburateurs", en daar is oa. sprake over vergelijken van vacuum van beide
carbs + methode om dit zelf te doen. Als je wil dat de motor op benzine ook
goed loopt dan moet oa. oliepeil in carbs ook ok. zijn. </p><p>
Heb je de CDrom, dan vindt je info op pag.5059, onder rubriek "Carburateur
SU afstellen" [verder ook: "Carb.valstroom afstellen", "Carb(s) afstellen"].</p><p>
Een resultaat van 1:8 - alles dooreen neem ik aan - op LPG is een succes
vind ik, daar is niet veel meer aan te verbeteren.
</p>
daarna de stelschroeven voor gas. Voor afstellen op benzine schreef Han
Misdom in VCM 2002 nr6 pag.18-19 een artikel "Synchroniseren van
carburateurs", en daar is oa. sprake over vergelijken van vacuum van beide
carbs + methode om dit zelf te doen. Als je wil dat de motor op benzine ook
goed loopt dan moet oa. oliepeil in carbs ook ok. zijn. </p><p>
Heb je de CDrom, dan vindt je info op pag.5059, onder rubriek "Carburateur
SU afstellen" [verder ook: "Carb.valstroom afstellen", "Carb(s) afstellen"].</p><p>
Een resultaat van 1:8 - alles dooreen neem ik aan - op LPG is een succes
vind ik, daar is niet veel meer aan te verbeteren.
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 80
03-06-2007 20:56 #85373
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic B18D op LPG, goed maar hoe stel ik ze af?
LPG 1:8 lijkt me prima voor 4 cilinder, heb zelf 6 cilinder (164E). Op snelweg meestal 1:6.5 soms ietsies beter(geen overdrive). Beter iets te rijk op LPG dan te arm. Motor op LPG wordt sowieso al warmer dan op benzine.
Verder kun je natuurlijk even forum doornemen voor het verbruik van anderen.
Ik zou voor een goede afstelling op LPG de auto even aan zon uitlaatgasmeter hangen, kunnen ze je meteen vertellen of die te rijk of te arm staat.
Verder kun je natuurlijk even forum doornemen voor het verbruik van anderen.
Ik zou voor een goede afstelling op LPG de auto even aan zon uitlaatgasmeter hangen, kunnen ze je meteen vertellen of die te rijk of te arm staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.