- Berichten: 80
Opgelost!!!!: Volvo 164E (injectie) stationair op LPG
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
16-06-2007 20:13 #51158
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Opgelost!!!!: Volvo 164E (injectie) stationair op LPG is gemaakt door Vincent Oldenbroek (GAST)
Hallo!
Met dank aan Peter Grapendaal en Fred Markvoort loopt mijn Volvo 164E eindelijk mooi stationair op LPG!!!
Oplossing:
Ik heb eerst het luchtomloopsysteem afgesloten na de bypass. Dus de luchtomloopschuif deed niet meer mee. Dit had nagenoeg geen effect. Dus het (grootste) probleem zat hem niet in luchtomloopschuif. De luchtomloopschuif ging trouwens niet tot de laatste millimeter dicht (3mm open ongeveer bij warme motor).
Toen heb ik Fred's trukkje nog even gedaan; met je hand langzamerhand de opening van de 'geribbelde slang' naar je luchtinlaat dichthouden. Het toerental liep nog verder op!! Volgens Fred stond de boel dan arm afgesteld, oftewel waarschijnlijk valse lucht.
Dus toen de truuk van peter uitgeprobeerd --> gasklep vervangen door eentje met vast gesoldeerd klepje-in-klep. Voordat ik de gasklep moest vervangen moest ik natuurlijk eerst het LPG-mengstuk demonteren. Zo gezegd zo gedaan. Maar toen wilde ik het LPG mengstuk weer monteren, toen kreeg ik het mengstuk er niet helemaal 100% opgeschoven, het plaatje waarop de throttle valve switch is bevestig zat iets in de weg. raar maar toch was het zo. Toen klein stukje uit de buitenkat van het mengstuk gevijld en toen kon ik het mengstuk verder op de gasklepbehuizing schuiven. Ook was de O-ring op 2 plekken gescheurd en deze heb ik vervangen.
Toen heb ik de auto gestart en was deze moeilijk aan te houden. Toen heb ik wat afgesteld, aan de verdamper en de bypass en mooi stationair toerental!!!! Ook tijdens het rijden zakt het elke keer weer mooi terug!! Ook als ik nu mijn hand half voor de geribbelde slang houd, loopt het toerental heel heel minimaal op, in tegenstelling tot eerst. Met de luchtomloopschuif afgesloten is het stationair toerental wel constanter dan met luchtomloop schuif, dan kan het nog welles een keer ruwweg 700 rpm of 900 rpm zijn. Maar ben erg blij dat het onwijs hoge stationaire toerental(2500 rom ruwe schatting) eindelijk weg is!!!!
Of het nu aan de gasklep of eventuele valse lucht net onder LPG mengstuk lag is moeilijk te zeggen. Maar wat ik wel weet is dat ik nooit met remreiniger onder LPG-mengstuk op valse lucht heb getest, of je kwam er niet bij als het luchtfilter erop zat, of met luchtfilter eraf was het moeilijk te testen aangezien de fan zo hard waaide dat je eerder meteen de luchtinlaat in spoot dan echt onde rhet mengstuk. Maar goed het probleem is opgelost!
Nu nog de injectie aan de praat krijgen zou wel mooi wezen. Ik heb al veel gemeten/getest/uitgeprobeerd in werkende 164E, alleen het werkt nog steeds niet, weet toevallig iemand een adresje die in De Bosch D-jet gespecialiseerd zijn? En misschien niet al te duur zijn? Maakt niet echt uit waar in Nederland.
In ider geval bedankt voor de tips ed!
Met dank aan Peter Grapendaal en Fred Markvoort loopt mijn Volvo 164E eindelijk mooi stationair op LPG!!!
Oplossing:
Ik heb eerst het luchtomloopsysteem afgesloten na de bypass. Dus de luchtomloopschuif deed niet meer mee. Dit had nagenoeg geen effect. Dus het (grootste) probleem zat hem niet in luchtomloopschuif. De luchtomloopschuif ging trouwens niet tot de laatste millimeter dicht (3mm open ongeveer bij warme motor).
Toen heb ik Fred's trukkje nog even gedaan; met je hand langzamerhand de opening van de 'geribbelde slang' naar je luchtinlaat dichthouden. Het toerental liep nog verder op!! Volgens Fred stond de boel dan arm afgesteld, oftewel waarschijnlijk valse lucht.
Dus toen de truuk van peter uitgeprobeerd --> gasklep vervangen door eentje met vast gesoldeerd klepje-in-klep. Voordat ik de gasklep moest vervangen moest ik natuurlijk eerst het LPG-mengstuk demonteren. Zo gezegd zo gedaan. Maar toen wilde ik het LPG mengstuk weer monteren, toen kreeg ik het mengstuk er niet helemaal 100% opgeschoven, het plaatje waarop de throttle valve switch is bevestig zat iets in de weg. raar maar toch was het zo. Toen klein stukje uit de buitenkat van het mengstuk gevijld en toen kon ik het mengstuk verder op de gasklepbehuizing schuiven. Ook was de O-ring op 2 plekken gescheurd en deze heb ik vervangen.
Toen heb ik de auto gestart en was deze moeilijk aan te houden. Toen heb ik wat afgesteld, aan de verdamper en de bypass en mooi stationair toerental!!!! Ook tijdens het rijden zakt het elke keer weer mooi terug!! Ook als ik nu mijn hand half voor de geribbelde slang houd, loopt het toerental heel heel minimaal op, in tegenstelling tot eerst. Met de luchtomloopschuif afgesloten is het stationair toerental wel constanter dan met luchtomloop schuif, dan kan het nog welles een keer ruwweg 700 rpm of 900 rpm zijn. Maar ben erg blij dat het onwijs hoge stationaire toerental(2500 rom ruwe schatting) eindelijk weg is!!!!
Of het nu aan de gasklep of eventuele valse lucht net onder LPG mengstuk lag is moeilijk te zeggen. Maar wat ik wel weet is dat ik nooit met remreiniger onder LPG-mengstuk op valse lucht heb getest, of je kwam er niet bij als het luchtfilter erop zat, of met luchtfilter eraf was het moeilijk te testen aangezien de fan zo hard waaide dat je eerder meteen de luchtinlaat in spoot dan echt onde rhet mengstuk. Maar goed het probleem is opgelost!
Nu nog de injectie aan de praat krijgen zou wel mooi wezen. Ik heb al veel gemeten/getest/uitgeprobeerd in werkende 164E, alleen het werkt nog steeds niet, weet toevallig iemand een adresje die in De Bosch D-jet gespecialiseerd zijn? En misschien niet al te duur zijn? Maakt niet echt uit waar in Nederland.
In ider geval bedankt voor de tips ed!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
16-06-2007 21:45 #85622
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Opgelost!!!!: Volvo 164E (injectie) stationair op LPG
Goed te horen dat het benzine verhaal nu gelukt is. Ik kan je voor LPG Holland Autotechniek in Purmerend aanbevelen. Die hebben voldoende bevlogenheid om met klassiekers te werken.
groeten, Rob.
groeten, Rob.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 80
16-06-2007 21:52 #85621
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic Opgelost!!!!: Volvo 164E (injectie) stationair op LPG
De LPG is wel ok, alleen nu de benzine nog Dus andersom dan jij zegt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sieger van der Veen
- Offline
- Junior Lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 30
16-06-2007 23:18 #85620
door Sieger van der Veen
Volvo Qua Patet Orbis
Beantwoord door Sieger van der Veen in topic Opgelost!!!!: Volvo 164E (injectie) stationair op LPG
<p>Vincent,</p><p>Jan Ooms Classics te Monster (ff googlen) wellicht ? Het P1800 Register organiseert er jaarlijks B20E (ook D-Jetronic dus) afsteldagen ism Peter Devilee (
pdevilee@devileeconsultancy.com
) die originele Bosch-testapparatuur voor D-Jetronic heeft.</p>
Volvo Qua Patet Orbis
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Markvoort
- Offline
- Junior Lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 28
17-06-2007 20:17 #85619
door Fred Markvoort
Beantwoord door Fred Markvoort in topic Opgelost!!!!: Volvo 164E (injectie) stationair op LPG
<p>Mooi dat het gelukt is Vincent!</p><p>Ik denk dat je hem nog een keer goed moet laten afstellen door een LPG-boer.</p><p>Groeten,</p><p>Fred</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.