onderhoud verdamper?
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-06-2007 22:49 #51156
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
onderhoud verdamper? is gemaakt door Rob Spoon
Moet een gasverdamper om de zoveel tijd/kilometers gereinigd worden? Of nagekeken? Kunnen er onderdelen in kapot of lek gaan?
Ik heb een GMS 90E verdamper met een injectiemotor die al jaren trouw dienst doet, ik denk zeker een ton aan kilometers. De laatste tijd merk ik dat ik meer dan normaal water bij moet vullen. Er zit wel wat slush in de olie, maar niet zoveel om die hoeveelheid water te kunnen verklaren. Hoeveel water? Een expansievat op 200 km ofzo. Teveel dus.
Dat kan heel goed de oorzaak zijn van het schokkerig rijden, vooral met 100km/uur. De 120 haalde ik al niet eens meer, daarnet op de terugweg van Zoetermeer naar Haarlem. Op de heenweg ging het beter.
Er ligt ook geen plas water onder de auto.
Kop is net los geweest, kleppen gesteld enzo. Het zou kunnen dat er wat luchtbellen uit het systeem gevuld moeten worden met water.
Ervaringen hiermee, iemand?
groeten, Rob.
Ik heb een GMS 90E verdamper met een injectiemotor die al jaren trouw dienst doet, ik denk zeker een ton aan kilometers. De laatste tijd merk ik dat ik meer dan normaal water bij moet vullen. Er zit wel wat slush in de olie, maar niet zoveel om die hoeveelheid water te kunnen verklaren. Hoeveel water? Een expansievat op 200 km ofzo. Teveel dus.
Dat kan heel goed de oorzaak zijn van het schokkerig rijden, vooral met 100km/uur. De 120 haalde ik al niet eens meer, daarnet op de terugweg van Zoetermeer naar Haarlem. Op de heenweg ging het beter.
Er ligt ook geen plas water onder de auto.
Kop is net los geweest, kleppen gesteld enzo. Het zou kunnen dat er wat luchtbellen uit het systeem gevuld moeten worden met water.
Ervaringen hiermee, iemand?
groeten, Rob.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-06-2007 00:17 #85631
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic onderhoud verdamper?
Er kan zich wat bruinige drap olie vormen in de verdamper, dit reinigen is op zich niet verkeerd. Maar het heeft geen erg grote invloed op de werking, of er moet wel onwijs veel drab zijn. Maar lijkt me sterk.
Ik denk dat je grootste probleem nu even het lekken is. Uiteraard stroom het koelwater ook door je verdamper. IN je verdamper zitten membranen. Mijn verdamper heeft volgens de rekeningen van de vorige eigenaar nu 120 000 km gereden. Waarvan denk ik bijna alle kilometers wel op LPG, aangezien de vorige eigenaar het op LPG rijden een erg groot voordeel vond van de auto(volvo 164E). Ik heb de verdamper gereviseerd--> alle membranen vervangen, maar geen kapotte membranen tegengekomen. Ikheb trouwens een OMVL R90E verdamper. Ik denk dat jouw GMS niet heel veel anders zal zijn. Maar ik denk dat de verdamper op zich niet zo 1 2 gaat lekken(of je moet hem slecht weer in elkaar hebben gezet). Hoogstens dat de koelvloeistof-slangen op de verdamper wat los zitten. Ik weet niet wat voor auto je hebt, bij mij zit de verdamper redelijk hoog, dus als er geen koelvloeistof wordt rondgepompt zal het ook niet zo 1 2 bij de verdamper gaan lekken.
Is je koppakking misschien lek of niet correct teruggeplaatst, dat er wat koelvloeistof in je cilinders komt? Dat zou je tekort aan vermogen en schokkerig rijden natuurlijk wel kunnen verklaren en ook je koelwaterverlies.
Komt er uit je uitlaat geen witte damp of zo? Zeg maar stoom.
Ik denk dat je grootste probleem nu even het lekken is. Uiteraard stroom het koelwater ook door je verdamper. IN je verdamper zitten membranen. Mijn verdamper heeft volgens de rekeningen van de vorige eigenaar nu 120 000 km gereden. Waarvan denk ik bijna alle kilometers wel op LPG, aangezien de vorige eigenaar het op LPG rijden een erg groot voordeel vond van de auto(volvo 164E). Ik heb de verdamper gereviseerd--> alle membranen vervangen, maar geen kapotte membranen tegengekomen. Ikheb trouwens een OMVL R90E verdamper. Ik denk dat jouw GMS niet heel veel anders zal zijn. Maar ik denk dat de verdamper op zich niet zo 1 2 gaat lekken(of je moet hem slecht weer in elkaar hebben gezet). Hoogstens dat de koelvloeistof-slangen op de verdamper wat los zitten. Ik weet niet wat voor auto je hebt, bij mij zit de verdamper redelijk hoog, dus als er geen koelvloeistof wordt rondgepompt zal het ook niet zo 1 2 bij de verdamper gaan lekken.
Is je koppakking misschien lek of niet correct teruggeplaatst, dat er wat koelvloeistof in je cilinders komt? Dat zou je tekort aan vermogen en schokkerig rijden natuurlijk wel kunnen verklaren en ook je koelwaterverlies.
Komt er uit je uitlaat geen witte damp of zo? Zeg maar stoom.
18-06-2007 09:53 #85630
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic onderhoud verdamper?
De verdamper zit net onder de motorkap. Bij de verdamper of elders heb ik geen forse waterlekkage kunnen traceren. Geen stoom rond het motorblok, geen gesprongen slangen ofzo. Ook niet bij de kachelkraan.
Het schokkerig rijden zal zeer waarschijnlijk door koelwatergebrek komen, dit zal ik binnenkort uittesten.
Vraag is, áls er water in de verdamper lekt, kan dat dan als damp met het verdampte gas meegevoerd worden naar het inlaatspruitstuk? En dan door de cylinders heen?
In principe wordt warmte aan het water onttrokken, dus zal het niet 123 verdampen in de verdamper. Het gas moet verdampen, niet het water. Het water zal een beetje afgekoeld worden in de verdamper.
Het schokkerig rijden zal zeer waarschijnlijk door koelwatergebrek komen, dit zal ik binnenkort uittesten.
Vraag is, áls er water in de verdamper lekt, kan dat dan als damp met het verdampte gas meegevoerd worden naar het inlaatspruitstuk? En dan door de cylinders heen?
In principe wordt warmte aan het water onttrokken, dus zal het niet 123 verdampen in de verdamper. Het gas moet verdampen, niet het water. Het water zal een beetje afgekoeld worden in de verdamper.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-06-2007 11:15 #85629
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic onderhoud verdamper?
Dat je verdamper ook meteen koelwater zou verdampen kan ik me bijna niet voorstellen. Je zou dus water willen koken met de warmte van water met een temperatuur lager dan het kookpunt zelf. Dit is (thermodynamisch/natuurkundig) onmogelijk. Als we toch al aan het redeneren zijn, dan blijft er natuurlijk nog de mogelijkheid dat er gewoon koelwater van de verdamper via de LPG-slang naar je spruitstuk loopt en zo aldoende verdampt door de hitte van je spruitstuk. Maar voordat er water via je LPG slang vanuit je verdamper het spruitstuk in moet lopen, moet je verdamper eerst helemaal vollopen tot boven aan waar anders LPG stroomt. (bij mij zit de slang van de LPG verdamper bovenaan de verdamper) Nou mocht het zo ver zijn dan kun je echt niet rijden.
Ik heb toen ik mijn verdamper gereviseerd is ooit wel fotos gemaakt toen ik hem gedemonteerd heb. Maar denk dat die nog bij mn ouders op het toestel staan, dus heb ze hiero niet bij de hand.
Hoe zijn de verschijnselen op benzine? Wat voor auto heb je eigenlijk? Wordt die warm? hoe is het als je hem vandaag start? Schokkerig rijden kan aan zoveel dingen liggen.
Ik heb toen ik mijn verdamper gereviseerd is ooit wel fotos gemaakt toen ik hem gedemonteerd heb. Maar denk dat die nog bij mn ouders op het toestel staan, dus heb ze hiero niet bij de hand.
Hoe zijn de verschijnselen op benzine? Wat voor auto heb je eigenlijk? Wordt die warm? hoe is het als je hem vandaag start? Schokkerig rijden kan aan zoveel dingen liggen.
19-06-2007 08:16 #85628
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Het is een amerikaanse 144 uit '73 met een B20F erin. Benzine werkt goed, maar wat minder door het verschil in afstelling, timing. Starten oop LPG gaat goed, het LOG systeem werkt zonder benzinestart. Het schikkerig rijden komt vrijwel zeker door watergebrek, zoals ik al schreef was het alleen op de terugweg. En dan een 'groeiend' effect. Verergerend dus: kloppend met diagnose weinig water. Daarna heb ik nog niet naar de auto gekeken.
We kunnen dus concluderen dat de oorzaak van de lekkage vermoedelijk buiten de verdamper zal liggen.
to be continued...
We kunnen dus concluderen dat de oorzaak van de lekkage vermoedelijk buiten de verdamper zal liggen.
to be continued...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Korstiaan Bezemer (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2007 14:19 #85627
door Korstiaan Bezemer (GAST)
Beantwoord door Korstiaan Bezemer (GAST) in topic onderhoud verdamper?
<p>a.s. Vrijdagavond is er gasafstelavond in Alkmaar (zie aktiviteiten), misschien is dat wat voor jou.</p><p>succes</p>
21-06-2007 00:30 #85626
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Hey, bedankt voor de tip! Ik ben zo druk met van alles dat ik de agenda niet echt in de gaten gehouden heb!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl