Versleten Stromberg "repareren".
- Allert Schokker (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-07-2007 23:34 #51084
door Allert Schokker (GAST)
Versleten Stromberg "repareren". is gemaakt door Allert Schokker (GAST)
Mijn Amazone Combi heeft al bij de vorige eigenaar nooit op benzine gereden. Op de APK staat ook "rijdt niet op benzine'" De carburateur dus is naar alle waarschijnlijkheid versleten, zoals ik hier op het Forum heb kunnen lezen.
Het gaat om een B20 motor met een enkele Stromberg 175 carburateur.
Zelf zal ik ook op gas rijden, maar vindt ik het onwenselijk dat ik die mogelijkheid niet achter de hand heb. Je bent toch goed in de aap gelogeerd als je 'ergens' droog valt. Bovendien moet je dan bij een kleinere gastank ook nog eens extra marge gaan nemen en blijft er wel weinig over om effectief te tanken.
Bij VOD worden nu vele onderdelen en setjes aangeboden, tot een compleet gereviseerde carburateur aan toe. Maar op het Forum las ik dat het in principe gaat om een beschadigde naald doordat de beschermende werking van de benzine afwezig is geweest.
Mijn vraag is nu; Als ik alleen een functioneren voor noodgevallen nastreef, kan ik me dan beperken tot het schoonmaken van de carburateur en het vervangen van de naald, of is het verstandig / noodzakelijk meteen andere onderdelen mee te nemen? Allert
Het gaat om een B20 motor met een enkele Stromberg 175 carburateur.
Zelf zal ik ook op gas rijden, maar vindt ik het onwenselijk dat ik die mogelijkheid niet achter de hand heb. Je bent toch goed in de aap gelogeerd als je 'ergens' droog valt. Bovendien moet je dan bij een kleinere gastank ook nog eens extra marge gaan nemen en blijft er wel weinig over om effectief te tanken.
Bij VOD worden nu vele onderdelen en setjes aangeboden, tot een compleet gereviseerde carburateur aan toe. Maar op het Forum las ik dat het in principe gaat om een beschadigde naald doordat de beschermende werking van de benzine afwezig is geweest.
Mijn vraag is nu; Als ik alleen een functioneren voor noodgevallen nastreef, kan ik me dan beperken tot het schoonmaken van de carburateur en het vervangen van de naald, of is het verstandig / noodzakelijk meteen andere onderdelen mee te nemen? Allert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-07-2007 07:58 #85918
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Versleten Stromberg "repareren".
De zitting van de naald zal waarschijnlijk ook ingesleten zijn. Als er lang op gas is gereden heb je ook kans dat de gasklepas is ingesleten. Dit geeft dan weer een slechte stationairloop. Ik had min of meer dezelfde situatie en heb een gereviseerde carburateur gekocht omdat ik de gasinstallatie eruit gesloopt had. Bij mij was overigens de vlotter ook nog lek. Overigens vind ik het vreemd dat hij helemaal niet meer op benzine loopt. Mijn ervaring is dat, hoe slecht de carburateur ook is, de motor meestal wel loopt, hoe slecht dan ook. Controleer ook eens de benzinepomp. Die kan ook dichtzitten of kapot zijn.
Als er benzine komt moet je met een revisiesetje of een nieuwe naald en zitting de boel wel weer draaiend kunnen krijgen. Vervang ook het membraam of controleer dat die niet gescheurd is. Denk er wel aan dat als je alleen op gas rijd de carburatuer na ca. 10,000 km weer zover is als nu.
Als er benzine komt moet je met een revisiesetje of een nieuwe naald en zitting de boel wel weer draaiend kunnen krijgen. Vervang ook het membraam of controleer dat die niet gescheurd is. Denk er wel aan dat als je alleen op gas rijd de carburatuer na ca. 10,000 km weer zover is als nu.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2007 10:06 #85917
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Versleten Stromberg "repareren".
Vervang ook de oude benzine uit de tank. Benzine begint al na een week of 6 te verouderen. Het kan dan leidingen, sproeiers etc gaan verstoppen doordat het gaat "gummen".
- Allert Schokker (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-07-2007 00:11 #85916
door Allert Schokker (GAST)
Beantwoord door Allert Schokker (GAST) in topic Versleten Stromberg "repareren".
Bedankt Piek, Peter, Ik heb inmiddels de carburateur even bekeken en kon inderdaad geen mankement ontdekken dat hij het helemaal niet meer zou doen. De benzinepomp stond overigens helemaal droog. Er is dus vermoedelijk iets meer aan de hand als alleen "slijtage" waar ik aanvankelijk vanuit ging. In ieder geval ga ik nu eerst leidingen, pomp en carburateur met benzine testen VOOR dat ik onderdelen ga kopen, wat ik aanvankelijk van plan was.
Het punt van de conditie van naald na 10.000 km is ook iets om bij stil te staan. In dat geval is vervanging ook engszins onzinnig.
Is vervanging door een ander type carburteur dan niet logischer? Heeft een Zenith vaste sproeiers die dat probleem niet kennen?
Of valt er niet iets te bedenken met een 'palletje' waarachter de zuiger van de Stomberg in de hoogste stand blijft hangen. Met slim nadenken moet zoiets wel eenvoudig te realiseren zijn zou ik zeggen.
Omhoog trekken van de zuiger van buiten is lastig te realiseren heb ik gezien, maar met een zijdelings palletje met een veertje is het een kwestie van een keer flink gas geven en hij blijft zelf hangen in de hoogste stand. Het is dan zelfs denkbaar dat het palletje weer met een kabeltje of elektro-magneetje kan worden teruggetrokken, waardoor een afstandbediening haalbaar is. Een leuk klusje om iets simpels te bedenken lijkt me.
Het punt van de conditie van naald na 10.000 km is ook iets om bij stil te staan. In dat geval is vervanging ook engszins onzinnig.
Is vervanging door een ander type carburteur dan niet logischer? Heeft een Zenith vaste sproeiers die dat probleem niet kennen?
Of valt er niet iets te bedenken met een 'palletje' waarachter de zuiger van de Stomberg in de hoogste stand blijft hangen. Met slim nadenken moet zoiets wel eenvoudig te realiseren zijn zou ik zeggen.
Omhoog trekken van de zuiger van buiten is lastig te realiseren heb ik gezien, maar met een zijdelings palletje met een veertje is het een kwestie van een keer flink gas geven en hij blijft zelf hangen in de hoogste stand. Het is dan zelfs denkbaar dat het palletje weer met een kabeltje of elektro-magneetje kan worden teruggetrokken, waardoor een afstandbediening haalbaar is. Een leuk klusje om iets simpels te bedenken lijkt me.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-07-2007 08:28 #85915
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Versleten Stromberg "repareren".
Langdurig op gas rijden "droogt" ook de legering waarvan de oude carburateurs gemaakt zijn uit. Een zenith heeft geen naald en heeft dat probleem alvast niet. De gasklepas en de rest van de carburateur als chokeas en de vlotter zullen ook afzien. Een modernere vervanging van bijvoorbeeld weber zal minder gevoelig zijn. Het trucje wat je beschrijft is al eerder uitgevonden. Ik heb het zelf niet gebruikt maar een beschrijving is hier wel ergens te vinden. Het werkt met vacuum en een klepje dat gestuurd wordt door de schakeling van de gasinstallatie.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-07-2007 22:34 #85914
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Versleten Stromberg "repareren".
<p>even een verdere uitleg van het omhoog houden van de zuiger/naald met vacuum. boor een gaatje bovenin de carburateur, net onder het schroefdraad van de zwarte knop met dempingszuigertje. hier komt een kleine slangtule in met daarop een slangetje dat via een buffertankje en een electrisch klepje wordt aangesloten op het inlaatspruitstuk. het klepje sluit je, electrisch gezien, parallel aan op de LPG-klep. het buffertankje "buffert" het vacuum zodat de zuiger met naald ook bij even wegvallen van vacuum (stationair, gas los laten, etc) bovenin blijft. Ik had dit syeteem op mijn Ama zitten en dit werkte prima.</p><p>Daarnaast zijn er ook gasnaalden van een ander materiaal; deze zijn minder slijtgevoelig bij rijden op LPG. Ze zijn wel aanzienlijk duurder dan de standaard naald. Persoonlijk heb ik hier overigens geen ervaring mee.</p>
Groet, Hans