Teveel/weinig benzine??

• Martin Gaasenbeek (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2007 17:23 #50880 door Martin Gaasenbeek (GAST)
Teveel/weinig benzine?? is gemaakt door Martin Gaasenbeek (GAST)
<p>Na 15 jaar luchtgekoeld VW, nu sinds een paar maanden een volvo 122S. Wat een geweldige auto zeg, maar nu toch een probleempje dat ik met de reeds aanwezige foruminformatie niet thuis kan brengen.</p><p>Even wat algemene info het betreft een B18D met dubbele SU, gereviseerd en op gas. </p><p>Hij liep echt perfect op gas &eacute;n op benzine. Nieuwe puntjes geplaatst, nieuwe bougies en de kleppen gecontroleerd (stonden op twee na nog prima). Ook toen liep hij zowel op benzine en op gas uitstekend. Echter sinds vandaag wil hij niet meer op benzine. Dat wil zeggen, zodra ik hem op benzine zet begint hij heftig te stoten en blijft hij met veel gas net lopen (lijkt op twee cilinders te lopen). Als ik de LPG schakelaar vervolgens op de middenstand zet, begint hij na een paar seconden lekker te lopen op het restant van de benzine in de vlotterkamer. Als de vlotterkamer leeg is gaat hij vervolgens probleemloos naar gas. Dus met de benzinepomp in werking (relais benzine open) lukt het niet. Met het relais dicht loopt hij wel tot de benzine op is. De benine pomp werkt goed en beide vlotterkamers worden gewoon gevuld. De vlotter zijn niet lek en lijken e.e.a. goed af te sluiten. Tenminste als ik er in blaas. Wie kan me verder helpen? </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2007 17:58 #86856 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Teveel/weinig benzine??
<p>Martin,</p><p> </p><p>het zou me niet verwonderen dat in de stand "benzine" er tegelijkertijd
toch toevoer van LPG is. Misschien is, tijdens de werkzaamheden, ergens een draadje los gekomen in motorcompartiment of onder dashbord? Probleem moet eenvoudig op te lossen
zijn lijkt me.</p><p> </p><p>Groeten, Willy</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2007 18:11 #86855 door Martin Gaasenbeek (GAST)
Beantwoord door Martin Gaasenbeek (GAST) in topic Teveel/weinig benzine??
<p>Beste Willy,</p><p>Bedankt voor je snelle reactie. Daar heb ik ook aan gedacht, maar in de tussestand krijgt hij geen gas en geen benzine. De beide relais hoor en voel ik ook openen en sluiten. Het lijkt inderdaad op het gestotter dat je krijgt als je op gas overschakelt zonder de vlotterkamers leeg te rijden. Weet jij hoe ik het kan testen dat hij toch gas krijgt als hij op benzine staat? Mijn vermoeden gaat namelijk ook in deze richting.</p><p>groeten,</p><p>Martin </p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2007 18:46 #86854 door Willy De Baere
<p>Martin,</p><p> </p><p>je kan altijd de hoofdkraan aan je gastank dicht draaien, en dan in de stand "benzine" motor enkele minuten met wat ingedrukte gaspedaal laten draaien (om stoten tegen te gaan). Na die periode zal dan het gas in de leiding en karburator opgebruikt zijn (dus steeds in de onderstelling dat gastoevoer niet stopt in "B" stand), en zou motor nog enkel op benzine moeten lopen, en indien het vo/o/r de werkzaamheden goed was, dan moet het nu ook nog goed zijn. Indien zo, dan moet nagegaan worden waarom gastoevoer niet stopt in "B" stand.</p><p> </p><p>Mogelijk helpt deze test je wat verder.</p><p> </p><p>Mvg, Willy</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2007 18:52 #86853 door Martin Gaasenbeek (GAST)
<p>Beste Willy,</p><p>Heeft elke gastank een hoofdkraan? Kan ik ook de stekkertjes van het gasrelais loshalen voor hetzelfde effect?</p><p>Martin</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2007 19:59 #86852 door Martin Gaasenbeek (GAST)
<p>Beste Willy,</p><p>Ik heb met het kontakt aan wat heen en weer van Gas naar Benzine geschakelt. Wat me opvalt is dat naar "G" toe het gasrelais klikt en naar twee seconden weer terugvalt (althans aan het geluid te horen lijkt dat zo) hoort dat zo?</p><p> Na het "spelen" met de relais liep alles weer perfect. Probleem voorlopig opgelost? Leuk dat hij het weer doet, maar jammer dat ik nu niet weet wat het was. Ik ben bang dat de storing zich weer voor zal doen, nou ja.......dan zien we wel weer.</p><p>nogmaals bedankt voor je reacties!</p><p>groeten,</p><p>Martin </p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2007 20:18 #86851 door Willy De Baere
<p>mooi dat probleem nu achterwege blijft, indien dit opnieuw optreedt, dan
enkele testen uitvoeren met kraan. Bij veel soortgelijke problemen is een
algemene raad de elektrische kontakten eens proper maken.</p><p>
Nog enkele antwoorden:</p><p>
<em>"Heeft elke gastank een hoofdkraan?":</em></p><p>
Ik denk het wel, als je het deksel OP je tank opent, dank kan je deze zien
(voor enkele fotos, zoek eens naar "welke LPG tank voor amazone")</p><p>
<em>"Kan ik ook de stekkertjes van het gasrelais loshalen voor hetzelfde
effect?":</em></p><p> </p><p>dat hangt misschien af van het relais, ik denk dat je zonder extra testen
niet op voorhand weet wat dan doorgelaten wordt, benzine of gas, of dat dan
enkel carburator leeg gereden wordt (gas of benzine).</p><p>
<em>"...het gasrelais klikt en naar twee seconden weer terugvalt (althans aan
het geluid te horen lijkt dat zo) hoort dat zo?":</em></p><p>
weet dit niet direct, zou eerst eens moeten gaan rijden.</p><p>
<em>"...ben bang dat de storing zich weer voor zal doen...": </em></p><p> </p><p><em></em></p><p>je rijdt in elk geval nog, stil vallen kan rampzalig zijn.</p><p>
Mvg, Willy
</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2007 20:42 #86850 door Martin Gaasenbeek (GAST)
<p>Beste Willy, </p><p>Heel erg bedankt voor je antwoorden. Ik ga inderdaad alle stekkertjes maar eens goed schoonmaken.</p><p>Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om je nog een andere vraag te stellen?</p><p>Zoals gezegd alles loopt weer perfect. Hij loopt zowel op benzine als op gas weer heel erg lekker. De vorige eigenaar heeft hem op benzine redelijk rijk gezet. Toen ik gisteren de bougies verving zag ik dat de voorste twee wat zwarte aanslag hadden en de achterste twee mooi grijs waren. Dat duidt er volgens mij op dat &eacute;&eacute;n van de twee carburateurs wat te rijk staat. Ik gebruik alleen benzine om hem weg te zetten (laatste 2 kilometers) en om hem te starten (eerste twee kilometers). Hij start namelijk beter op benzine en zo "smeer" ik mijn naalden ook nog een beetje. Want al die foefjes om de naalden te blokkeren vind ik of niet handig (want ik wil starten op benzine) of te lastig (het vacu&uuml;m trekken o.i.d.). Ik heb wel enige ervaring met het handmatig afstellen van carburateurs, maar dubbele vind ik nog moeilijk i.v.m. het synchroniseren. Ook heb ik de stelschroeven bij de SU"s nog niet gevonden.</p><p>Wat denkt jij zal ik het maar zo laten, hij loopt immers perfect, of moet die eene carb. armer? Klopt het dat de afstelling op benzine de afstelling op gas niet be&iuml;nvloedt?</p><p>groeten,</p><p>Martin</p><p> </p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2007 22:50 #86849 door Willy De Baere
<p>Dag Martin,</p><p>
hier nog enkele antwoorden/bedenkingen/verwijzing naar VCM arts:</p><p>
* als motor nu goed blijkt te lopen op benzine en op gas, noteer de stand
van al wat kan gewijzigd worden, om bij eventuele wijziging terug naar
oorspronkelijke toestand te kunnen terugkeren;</p><p>
* het kan inderdaad zijn dat 1 van de carbs iets te rijk staat voor rijden
op benzine. Omdat ik aanneem dat je hoofdzakelijk op gas rijdt, zou ik aan
die ene carb niet zo veel veranderen. Indien wel, dan met inachtname van
voorgaande;</p><p>
* zoals je het beschrijft - starten en regelmatig eens op benzine rijden -
vind ik persoonlijk ook goede methode om naald te smeren en te sparen,
alles blijft zo ook in originele toestand wat carburatie betreft;</p><p>
* het correct afstellen van dubbele carbs is inderdaad niet evident. In
CDRom is daarover wel 1 en ander te vinden. Een interessant artikel,
"Synchroniseren van carburateurs" van Han Misdom, vind je in VCM Magazine
Jaargang 4, december 2002, nr.6, pag.18-19. In de aankondiging staat
letterlijk: "De hier beschreven methode is simpel, goedkoop en
doeltreffend". Ik stel vast dat bij dubbele carbs het van belang is de
bedieningsstangen zo te fixeren, dat bij indrukken van gaspedaal de stangen
tegelijkertijd, en best onmiddellijk, de klep in de carb in beweging zetten. </p><p>
* <em>"Klopt het dat de afstelling op benzine de afstelling
op gas niet be&iuml;nvloedt?":</em></p><p>dat klopt: afstelling op gas heeft niets te maken met de naald; afstelling
op gas wordt geregeld door aparte stelschroeven in toevoerleidingen. Bij
mij heeft installateur gas die afgesteld, en daar blijf ik af -
installateur heeft die trouwens "verzegeld";</p><p>
* ik probeer (vanaf morgen) nog iets te vinden over stelschroeven bij dubbele
carbs. </p><p>
Beste groeten,</p><p> </p><p>Willy</p><p> </p>

• Jasper van t Wout (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2007 15:57 #86848 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Teveel/weinig benzine??
<p>Hai,</p><p> </p><p>De afstelling van su`s is en blijft een lastig geheel, </p><p>staan ze synchroon? Zo aan je verhaal te zien staat 1 van de carbs te rijk.</p><p>Stelschroef onderaan bij de jet om dat te regelen.</p><p>Kun je eigenlijk niet echt goed zelf zonder HC en CO meter.</p><p> </p><p>Op gevoel is heel simpel, maar niet volmaakt.</p><p> </p><p>Draai de jet van betreffende carb een halve slag omhoog en start zonder je luchtfilter.</p><p>Til met een schroevedraaier ofzo de zuiger van de SU een paar millimeter op en laat weer vallen.</p><p>Toert de motor kortstondig ietsje op maar valt ie dan meteen (1-2sec)weer terug naar normaal </p><p>dan staat je mengsel goed.</p><p>Toert ie op maar blijft ie wat hangen op het hogere toerental: dan te rijk</p><p>Toert ie bijna niet op maar gaat ie na terugval wat horten: dan te arm.</p><p> </p><p>Wat ook helpt als indicatie is een keukenpapiertje over je uitlaat houden, </p><p>wordt dat binnen een paar tellen zwart dan staat ie te rijk.</p><p>Lichtbruine bougie is niet altijd goed, kan ook te arm zijn.</p><p>Zwart is per definitie te rijk.</p><p> </p><p>eeen colortune is ook een goed hulpmiddel, evenals een synchrometertje,</p><p>maar da`s voor de freaks onder ons.</p><p> </p><p>succes ermee, heb je nog vragen, doe gerust.</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jasper</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD