Welke carburateur op b18a met lpg+benzine

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-10-2007 22:27 #50826 door Vincent Kroese (GAST)
Welke carburateur op b18a met lpg+benzine is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
Hallo mede-forummers,

Mijn carburateur is al lang niet meer wat het geweest is, op LPG loopt 'ie super maar op benzine is 'ie niet meer zo af te stellen dat 'ie stationair gewoon blijft lopen. RIjden op benzine kan dus nog wel, maar is niet makkelijk ;)

Ik overweeg nu een nieuwe carburateur te kopen. Kan iemand mij vertellen welke types er op de B18a passen en geschikt zijn voor benzine en lpg? Ik hoop dat er nog iemand kans ziet vandaag of morgenochtend te reageren, aangezien ik morgen op de beurs even wil kijken en daar wellicht wat leuke dingen tegenkom. (wellicht kan iedereen me daar ook genoeg uitleg geven maar enige voorkennis is toch handig).

Een aanbieding die ik gezien heb: het VOD verkoopt de B20a carburateur voor 175 euro, past deze ook op de B18a? Verder zag ik ook revisiesetjes, voor rond de 30 euro, is dit vaak een oplossing voor versleten carburateurs om ze weer helemaal goed te krijgen? wellicht is dat anders een in ieder geval stuk betaalbaardere oplossing..

NB: Gaat de auto ook (aanzienlijk) minder verbruiken bij een nieuwe carburateur, of ligt dit vooral aan de motor?

Groet,

Vincent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2007 04:55 #87120 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine
Op een B18A zijn twee carburateurs geleverd: de zenith op de vroege modellen en op de latere de Stromberg. Beiden kunnen op gas. Persoonlijk zou ik de stromberg kiezen. Die geeft wat meer vermogen.
Een B20 carburateur past zo op een B18. Lopen zal ook geen probleem zijn. Echter, de sproeier is anders omdat een B20 nu eenmaal andere eisen stelt dan een B18.
Versleten carburateurs hebben doorgaans ook uitgesleten huizen, vooral waar de gasklepas zit. Dit is niet met een revisiesetje op te lossen, maar alleen met een volledige restauratie, en dat is beduidend duurder. Het simpelste is een ruilexemplaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2007 06:18 #87119 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine
Je kan natuurlijk kijken naar een goede B18 versie van de stromberg, deze is te herkennen aan een dikke bout in het midden onderaan
De b20 versies hebben een dop. En als het dan zo is, sommige verkopers weten dat, dat deze alleen op benzine gelopen is heb je e weer een
die goed loopt op zowel lpg als benzine. Je moet dan inderdaad WEL kijken of de gasklep niet teveel speling geeft. De stromberg voor b20 geeft mogelijk teveel benzine door. Verstandig is het dan ook om wanneer je deze monteert om een systeempje te kopen die het membraan via vacuum omhoog trekt bij het rijden op lpg, www.vogelsautogas.nl verkoopt dit onder andere, zoek dan naar Vacuumset nldlicht. Stromb./SU, anders moet je op korte termijn weer de carburateur vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-10-2007 19:20 #87118 door
Een alternatief is de vervangingscarburateur welke BCCP heeft ontwikkeld voor de B18A.
Zie www.bccp.nl/nl/indexnl.htm (klik op "Volvo Amazone B18A replacement:").
Niet goedkoop, wel goed. Maar dat is meestal zo...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper van t Wout (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-10-2007 20:35 #87117 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine
<p>Ik ben, wegens de prettige afstelbaarheid, groot liefhebber van su-hs6 carbs.</p><p>Heb er nog wel een paar errugens liggen.</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jasper</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2007 09:13 #87116 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine
Bedankt voor de tips. Ik heb nog een naar het schijnt redelijke Stromberg 175 CD-2 carburateur op de kop kunnen tikken voor een prijs waar ik me in ieder geval geen buil aan val als 'ie toch niet echt goed zou zijn. Deze wil ik (eventueel laten) monteren samen met zo'n omhoog-trek-systeempje als Frans hierboven noemt. Als 'ie dan weer op benz. en gas prima loopt dan valt het ook wel mee met de kosten eigenlijk.Mocht het tegenzitten, wellicht dat ik dan nog wel interesse heb in een van jou SU's Jasper :)NB: Zit er nog verschil in vermogen tussen de genoemde stromberg (175 cd-2) en de SU's?Vincent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerritjan van Riet (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2007 10:26 #87115 door Gerritjan van Riet (GAST)
Beantwoord door Gerritjan van Riet (GAST) in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine
<p>Nieuw topic aangemaakt.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper van t Wout (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2007 20:03 #87114 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine
<p>SU is fors sterker, zeker met K&N-luchtfilters.</p><p>Scheelt, rollenbankaangetoond op een B18D met dubbele carbs 15 PK bij 3500 toeren.</p><p>Stromberg heb ik als optie afgeschaft, niet af te regelen, membramen als beroerdste punt.</p><p>Hoor wel als je het gepruts met de stromberg zat bent, heb nog twee redelijke SU`s liggen.</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jaspr</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.