Welke carburateur op b18a met lpg+benzine Deel 2

• Gerritjan van Riet (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2007 09:15 #50809 door Gerritjan van Riet (GAST)
Welke carburateur op b18a met lpg+benzine Deel 2 is gemaakt door Gerritjan van Riet (GAST)
<p>Toch maar even een nieuw topic aangemaakt voor hetzelfde onderwerp.</p><p>Ik zag een mooie carburateur op de site van "tinustechniek"; een weber-outlaw-kit voor B18/B20. Heeft iemand ervaring heeft met deze carburateur op een B18A met lpg+benzine? </p><p>Ik ben me aan het orienteren op mogelijkheden om mijn standaard B18A/Zenith wat vlotter te maken. Ik hoef niet te racen en ik hoef niet hard. Wel zou gewoon wat meer acceleratie willen hebben. Is de bovengenoemde carburateur daar een oplossing voor? Of moet ik bij zo'n carburateur dan gelijk allerlei andere onderdelen mee-aanpassen omdat het anders eigenlijk niet goed werkt? Kanon op een mug enzo.</p><p>Ik rij dus wel op LPG maar heb nog geen "harde kop". Ik kreeg de tip om, zodra de tijd voor een "harde kop" is aangebroken, gelijk de kop wat te laten afvlakken voor meer compressie. Misschien een betere optie voor mijn wens?</p><p>Er is op het forum al veel geschreven over tuning. Ik heb het met plezier gelezen maar ja iedere motor met alles erop en eraan is weer anders he, en alle wensen zijn persoonlijk. Nu ben ik toch ook nog wel erg benieuwd naar artikelen zoals genoemd in oude forumtopics: Duits tijdschrift 'Oldtimermarkt' (oktober 2002) over het optimaliseren en tunen van oldtimermotoren met als voorbeeld een B18 Amazon-motor , Engels tijdschrift Practical Classics (voorjaar 2002) over opvoeren van Amazones. Iemand die me daaraan kan helpen? Alvast zeer bedankt! gvantriet@hotmail.com </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-11-2007 13:11 #87224 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine Deel 2
Niet direct een antwoord maar wel leuk om te lezen:http://www.georger.com/Tuning%20Vintage%20Volvo%20B18%20Engines.htmIk heb geen ervaring met de webers, al heb ik bij Bakkenes wel eens iets gehoord over een amazon met dubbele webers die nogal vlotjes was :) echter gaat het dan om een ander type weber en een ander type blok.Met een andere carburateur (alles is beter dan de zenith qua vermogen) kun je wel iets winst behalen, ik ben zelf van een enkele stromberg naar een dubbele SU HIF6 gegaan en kon dit in trekkracht goed merken. In verbruik trouwens ook... Ik zou de Weber links laten liggen en voor een origineel volvo oplossing gaan, een stromberg ipv de zenith (ook het spruitstuk vervangen) levert al winst op.Dubbele uitlaatspruistuk met een andere voorpijp pak je ook nog een beetje. Dit is makkelijker en goedkoper te realiseren dan de echte upgrades (kop, nokkenas, etc) Overigens rijd ik met de volgende combinatie van blokken:B18B onderblokD-NokkenasB18A/D cilinderkop (wordt vandaag vervangen door een B18B kop met harde zittingen)2x SU HIF6 Carburateur Dubbel uitlaatspruitstuk van een B20M40Bosch 0 231 170 085 verdeler met vacuum vervroeger (wordt vandaag vervangen door een 0 231 153 003 verdeler die bij een B18B hoort)Acceleratie +/-12 seconden 0-100, top +/- 175 km/u.Geen race wagen, maar ruimschoots voldoende voor dagelijks gebruik.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-11-2007 15:57 #87223 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine Deel 2
<p>Er is al veel geschreven op het Forum met betrekking op Weber carburateurs. Type maar eens Weber in het zoekveld van het Forum. Voordeel t.o.v. SU en Stromberg is dat je geen last hebt van slijtage sproeier naalden bij gebruik LPG.</p><p> </p>

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2007 17:27 #87222 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Welke carburateur op b18a met lpg+benzine Deel 2
Gerritjan,

Hou ons op de hoogte mocht je zo'n outlawkit installeren. Ben namelijk erg benieuwd hoe dit bevalt. Wel duur, zo'n 700 euro toch? (excl. lpg-dingetjes), maar als het verbruik ook flink omlaag gaat dan is het bij 20.000 per jaar wel weer interessant natuurlijk..

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD