Voorruit 145
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-11-2007 21:18 #50806
door Marc van der Marek (GAST)
Voorruit 145 is gemaakt door Marc van der Marek (GAST)
<p>Vandaag tijdens het verwisselen van de voorruit weer iets interessants ontdekt aan de auto, wat een boeiende hobby. De opening voor een plakruit is namelijk kleiner dan de opening voor een voorruit in rubber. Rondom is de opening een halve cm kleiner, waardoor het rubber er never nooit in te trekken is. Ws. zal een plakruit niet perfect waterdicht blijven in een raamrubber-formaat opening.</p><p>De plakruit zat in een 145 uit 1971, het rubber in een 145 uit 1970.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wilfred Scherpenzeel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2007 19:13 #87254
door Wilfred Scherpenzeel
Beantwoord door Wilfred Scherpenzeel in topic Voorruit 145
<p>Hoi Marc,</p><p>Ben zelf met een 142 uit 1972 bezig. Voorruit is 'gelijmd', echter door de jaren heen naar onderen gezakt. Originele raam. Klemmetjes zijn geroest. Wel heel. Wil deze vervangen voor kunstof (schijnen in de handel te zijn). Moet het raam dus eruit halen en weer monteren. Denk een nieuw raam via VOD. Ik wilde eerst een raam met rubber monteren en sierstrip net als in de eerste. Ben je meteen van dat lijmen af. Gaat volgens jou dus niet ?</p><p>Graag reaktie.</p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-11-2007 21:25 #87253
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Voorruit 145
<p>Wat we gedaan hebben is de sponning rondom vergroten met een slijptol met lamellenschijfje. De sponning bestaat uit twee plaatdelen die op elkaar gelast zijn, de binnenste heeft nog de maat van de "rubberruit". Dus zo gedaan, beetje afwerken en voila.</p><p>De gelijmde voorruit kan je hergebruiken, loszagen met een staaldraadje (van binnen naar buiten steken), de kit was je er zo af met benzine. Onze ruit was van 1989.</p><p> </p><p>Rubber gaat niet samen met klemmetjes, de sierlijst wordt met een touwtje in het rubber getrokken. Kweenie of dat voor of na het plaatsen moet gebeuren want wij hadden geen sierlijst (ziet er ook wel cool uit).</p><p> </p><p>De zwarte plastic trimdelen binnenin de auto kan je ook niet meer gebruiken bij rubber, maar die zijn toch meestal incompleet, gebroken en/of verbogen.</p>
- Emo van Halsema
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-11-2007 22:16 #87252
door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Voorruit 145
verroest (of geen roest) dat is makkelijk dus. Je kunt dus aan de binnenhelft zien hoeveel je moet wegslijpen en dan kan een standaard ruit in een rubber worden gemonteerd. Aangezien mijn auto volgend jaar naar de spuiter gaat en nu is uitgerust met een plakruit met 240 strip, is dit een goede oplossing!
- Wilfred Scherpenzeel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 14:12 #87251
door Wilfred Scherpenzeel
Beantwoord door Wilfred Scherpenzeel in topic Voorruit 145
<p>Marc,</p><p>Ik zou wel eens naar jouw 145 willen komen kijken. Ik zit zelf in Monnickendam.
Wellicht kunnen we elkaar helpen met die auto's. Hoe zit dat met die metalen klemmetjes. Ik krijg ze niet los ! Zitten ze vastgesoldeerd of zo ?</p><p>Je kunt me mailen onder: wilfred_scherpenzeel@yahoo.com
Wellicht kunnen we elkaar helpen met die auto's. Hoe zit dat met die metalen klemmetjes. Ik krijg ze niet los ! Zitten ze vastgesoldeerd of zo ?</p><p>Je kunt me mailen onder: wilfred_scherpenzeel@yahoo.com
Gr.
Wilfred