Stuurhuis Duett kantelt

• Kees van der Heiden (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2007 10:23 #50698 door Kees van der Heiden (GAST)
Stuurhuis Duett kantelt is gemaakt door Kees van der Heiden (GAST)
<p>Gisteren bij de APK bleek ik een probleem te hebben met de bevestiging van het stuurhuis van mijn '60 Duett. Als je aan het stuur draait, dan kantelt het stuurhuis een beetje. De 3 bouten heb ik geprobeerd vaster te zetten, maar daar zit het niet fout. Als ik nu heel goed kijk dan zie ik dat de chassisbalk waar hij aan vast zit enigszinds meegeeft. De Duett (en de PV) heeft twee u-vormige chassibalken onder in de motorruimte. Het stuurhuis zit met de nodige versterkingen aan de zijkant van die balk geschroefd. Daar zie ik de zijwangen van die U-balk een beetje in en uitdeuken als je aan het stuur draait. </p><p> </p><p>Ik snap niet zo goed hoe dat kan. Als ik me goed herrinner zit er een flinke versteviging in die balk, en de boutgaten zijn met busjes versterkt. Roest is aan de buitenkant in elk geval niet te zien. De hele auto heb ik tot en met gerestaureerd, en toendertijd is me hier geen verzwakking opgevallen. Hoe dan ook, ik vraag me nu af, wat is normaal? Het stuurhuis wiebelt dus op z'n best 2-3mm heen en weer. Niet heel veel maar wel duidelijk zichtbaar. Hebben jullie dat ook, of moet ik me echt zorgen gaan maken?</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2007 16:33 #87705 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Stuurhuis Duett kantelt
Ik had hetzelfde met mijn amazon combi, Ik heb aan de kant van de balk waar het stuurhuis niet tegenaan zit een paat grote stevige (+/-4mm)dikke carrosserieringen geplaatst en nu zit eea weer stevig vast.

• D. Spieard (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2007 19:32 #87704 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic Stuurhuis Duett kantelt
<p>Toevallig wordt het zelfde probleem benoemd bij onze oosterburen.</p><p> www.volvoniacs.net/forum/thread.jsp?forum=31&thread=15796 </p><p> </p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-12-2007 08:57 #87703 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Stuurhuis Duett kantelt
<p>Hartelijk dank voor de antwoorden! Het is trouwens niet helemaal toevallig dat ze op volvoniacs hier ook over discusieren. Ik heb daar namelijk ook een thread gestart. Hoe meer input hoe beter leekt mij.</p><p> </p><p>Dat van die verstevigingsplaat aan de andere kant is een goed idee. Dat kan ik makkelijk even uitproberen zonder ingrijpende aanpassingen. Ik denk dat er bij mij gewoon ban binnen uit de wanden te veel door roest zijn aangetast. Iets anders kan ik niet bedenken want alle verstevigingen zitten erin.</p><p> </p>

• Leo Staats
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-12-2007 09:35 #87702 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Stuurhuis Duett kantelt
<p>Even gechecked bij mijn Duett. Het stuurhuis beweegt ook een beetje bij het sturen.</p><p>Zover ik weet zijn de chassis balken niet verrot. Ik zou me maar geen zorgen maken. </p><p>Ik denk dat het een contructiefoutje is, en dat de kokerbalk ter plekke iets meer verstevigd had moeten worden. Ik heb nog nooit gehoord dat het echt problemen gaf. </p><p>Ik vraag me af of het bij de 544 ook voorkomt. Daar is de constructie heel anders. De Duett heeft rechthoekige chassisbalken die in de gehele lengte van de wagen lopen. De 544 heeft een zelfdragende carroserie en daar hebben de 2 balken onder de motor een heel ander ontwerp.</p><p>groeten Leo</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2008 19:10 #87701 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Stuurhuis Duett kantelt
<p>Van het weekend heb ik toch maar eens de chassisbalk aan de onderkant opengezaagd. Alles zag er nog keurig uit. Geen roest. Goed in de wax (dat heb ik zelf gedaan :-)). De twee bouten zijn versterkt met een busje dat overdwars in de balk zit en voorkomt dat bij aantrekken van de bouten de balk platgedrukt wordt. Meer verstevigingen zitten er niet in.</p><p> </p><p>Na zorgvuldig schoonmaken heb ik toch een scheurtje gevonden bij een van de busjes. De zijwand van de balk was daar een stukje ingescheurd. Om de buigbelastingen beter op te vangen heb ik nu een 3mm plaatje bovenop en eentje onderop de busjes vastgelast. Die zitten nu dus dwars klem in de balk. Dan weer een plaatje aan de onderkant gelast. Alles lekker op z'n kop natuurlijk dus ik zit vol brandwondjes. </p><p> </p><p>Vervolgens de boel weer op z'n wielen gezet en weer testen. Ahum, nauwelijks verschil! Ik denk nu dat dat scheurtje een gevolg is en geen oorzaak van het heen en weer wiebelende stuurhuis. Leo heeft denk ik gelijk. Het is gewoon een prut constructie. Maar ook weer niet zo slecht, want het gaat al 50 jaar goed zo.</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD