Roest verwijderen zonder stralen of Schuren?!?!

• Marcel van Genderen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-01-2008 23:09 #50664 door Marcel van Genderen (GAST)
Roest verwijderen zonder stralen of Schuren?!?! is gemaakt door Marcel van Genderen (GAST)
<p>ik zag deze tip op een ander forum, zou dit kunnen werken?</p><p> www.metacafe.com/watch/456478/rust_removal_tip/ </p><p>Groet Marcel</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric van den Ende (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-01-2008 00:55 #87908 door Eric van den Ende (GAST)
Beantwoord door Eric van den Ende (GAST) in topic Roest verwijderen zonder stralen of Schuren?!?!
<p>Leuk filmpje. Elektrolyse met soda (sodiumcarbonaat). Er komt warmte en gas ("knalgas' dacht ik) bij vrij. De zwarte aanslag is vlgsn mij in feite ook een vorm van oxidatie net als roest. Of die zwarte aanslag kan blijven zitten en over heen gespoten kan worden, vraag ik mij af. Tevens lijkt het enkel op een opervlakkige behandeling. Als de roest dieper in het metaal is doorgedrongen, zal dit trucje niet meer opgaan omdat het oppervlak door de chem. reactie al is afgesloten. Ik denk dat stralen van roestige onderdelen nog steeds voor de beste resultaat zorgt. </p><p>Je kan met soda, reepje aluminiumfolie en heet/kokend water in een schaal eenvoudig vuile en geoxideerd zilver mee reinigen. Folie in de schaal, sieraad in het midden op folie, schepje soda op uiteinde van reep folie en rustig heet water toevoegen. Ooit gehad met natuurkundeles MAVO 2e klas, en volgens mij moest er ook nog zout of een ander huishoudmiddel op het andere eind van de folie. Weet het niet meer, maar zonder ging ook alleen iets langzamer. TelSell bood vroeger een matje aan die m.b.v. kokend water ook sieraden schoonmaakte. Of oude munten, of oude auto's... (zoals Dinky Toys ;-)) gr. Eric</p>

• Jaap Profijt (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-01-2008 18:11 #87907 door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic Roest verwijderen zonder stralen of Schuren?!?!
Heb het uigeprobeerd,opstelling gemaakt met amperemeter er tussen ,als laatste soda toegevoegd ,zoveel dat er een stroom ging lopen.
Voor kleine ,lastig met andere manieren roestvrij te krijgen (i.v.m de vorm )produkten, volgens mij wel geschikt.
Je moet wel geduld hebben en een goed geventileerde ruimte.

• Patrick Wouterse (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2008 00:26 #87906 door Patrick Wouterse (GAST)
Beantwoord door Patrick Wouterse (GAST) in topic Roest verwijderen zonder stralen of Schuren?!?!
@ Eric,

Wat betreft de soda en alu folie, dan moet je caustic soda hebben, oftewel gootsteen onstopper.

Mvg patrick
www.lasklus.nl

• Eric van den Ende (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-01-2008 00:57 #87905 door Eric van den Ende (GAST)
Beantwoord door Eric van den Ende (GAST) in topic Roest verwijderen zonder stralen of Schuren?!?!
<p>@Patrick. Van caustic soda (NaOH = natriumhydroxide) staat mij ook iets van bij, echter reageert dit spul te heftig! Zonder veiligheidsbril, -kleding en goede voorzorgsmaatregelingen raad ik het niemand aan. Te link. De normale soda (oftewel: natriumcarbonaat ) werkt ook, zij het een stuk langzamer. Ciao, Eric</p><p>BTW, (wel even off topic) n.a.v. een andere topic gisterenavond je site bezocht. Zeer mooie en duidelijke site. Mocht ik voor mijn 1800E ooit behoefte hebben aan een goede lasser, ben jij zeker &eacute;&eacute;n van de eersten die ik bel :-)</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD