Interval in 144 met Volvo relais

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-02-2008 10:01 #50601 door Marc van der Marek (GAST)
Interval in 144 met Volvo relais is gemaakt door Marc van der Marek (GAST)
<p>Voor de veiligheid leek het me beter met beide handen te kunnen sturen in deze natte tijden, dus een intervalschakelaar gezocht.</p><p> </p><p>Het intervalrelais vd achterruitewisser van de 740/940 estate (geel/blauw, Volvo 1363516) kan eenvoudig ingebouwd worden en kost 5 euro op de sloop. Sluit een draad parallel aan op pin 53 op de motor en een op pin 53 op de schakelaar. De draad van de schakelaar gaat stroom leveren aan pin 15 en pin I van het relais (als het contact aanstaat), die van de motor gaat stroompulsen krijgen van pin S als het relais geaard wordt.</p><p>Zoek daarvoor een leuke 'vintage' schakelaar en zet die tussen massa en pin 31 op het relais.</p><p>Je hebt nu een interval, netjes gezekerd via de originele installatie. Alleen denk ik niet dat de interval en normale installatie gelijk kunnen werken, dus een beetje denkwerk is nodig bij in en uitschakelen. Een 'idiot-proof' aansluiting zal ook wel kunnen, maar voor mij werkt het prima zo. Met het relais van de voorruitewissers heb ik nog geen bruikbare puls kunnen produceren.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-02-2008 21:22 #88179 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Interval in 144 met Volvo relais
<p>Ja dat is inderdaad wel handig. Je moet bijna je gordel afdoen om de ruitenwissers te bedienen...</p><p>Ik heb er ook wel eens aan gedacht om wat te fabriceren alleen ben ik niet zo heel erg thuis op electronica gebied. Om het idiot-proof te maken zou je de "snelle stand" moeten kunnen regelen: constant en interval, dit met een aparte knop.</p><p>Dus je krijgt een stand waarin je de ruiten wissers op snel zet: je maakt gebruik van de "normale stroomkring" </p><p>De interval stand krijg je door een puls te geven op "de snelle stand". Ik gok dat 2sec is genoeg is om de ruitenwissers omhoog en <strong>gedeeltelijk terug</strong> te laten gaan (de volledige duur van de slag is niet nodig omdat ze vanzelf in de ruststand komen (via langzame stand)). De tijd tussen de pulsen zou mogelijkerwijs instelbaar kunnen zijn.</p><p>Nou hoop ik dat dit laatste met zon relais mogelijk is.</p><p>ps</p><p>Sorry voor het criptisch omschrijven maar ik heb even geen electrisch schema of aantekeningen van de ruitenwisser installatie bij de hand (ligt in de auto).</p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-02-2008 22:21 #88178 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Interval in 144 met Volvo relais
<p>Kleine correctie: ik heb pin 53a gebruikt van de schakelaar, deze heeft nl. altijd 12V. Op de motor pin 53, dit is de langzame stand. De motor zorgt er zelf voor dat de wissers weer onderin eindigen.</p><p>De puls van dit relais duurt hooguit 0.5 seconde. Het schijnt dat relais 1258100 (achterruit 240 estate) en 3523611 hetzelfde zijn. Tips om een puls uit het 'voorste' intervalrelais te krijgen zijn welkom. </p>

• Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-02-2008 21:17 #88177 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Interval in 144 met Volvo relais
<p>Hoi Marc,</p><p>Wat bedoel je precies met het voorste interval?</p><p>Nu ik mn schetsje erbij heb, vat ik je eerste post wat anders.</p><p>Het is dus niet mogelijk om de interval schakelaar constant stroom door te laten geven (dus niet in pulsen)? Dat zou namelijk wel mooi zijn om wel gebruik te maken van de originele installatie.</p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-02-2008 22:51 #88176 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Interval in 144 met Volvo relais
<p>Continu kan zeker, bij de 240 achterruit loopt de stroom over pin 15, dan naar de schakelaar, en die regelt verder de interval automaat en de hele installatie.</p><p>De 144 schakelaar heeft gewoon niet genoeg standen om alles 1 op 1 over te zetten. Zoals ik het nu heb kan ik met een knop interval aan-uit zetten (zonder eerst door langzame en snelle stand te hoeven), en de de andere doet de rest van het repertoire.</p><p>Past goed bij ons neerslagpatroon, als het miezert is dat toch constant de hele dag, dus trek ik een keer de intervalknop uit en klaar.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD