Plaatsen zijruitjes achter P1800
- Hans van der Eijk
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-01-2026 21:47 #1479639
door Hans van der Eijk
Plaatsen zijruitjes achter P1800 is gemaakt door Hans van der Eijk
Hallo,
ik ben bezig de vaste zijruitjes van mijn P1800 te vervangen omdat de rubbers meer dan 60 jaar oud waren en aan de buitenzijde hard als beton en niet mooi meer. De eerste is gedemonteerd. Er zit nagenoeg geen roest onder alleen was ik wel een halve dag bezig om de (keiharde) kitresten te verwijderen. Nu mijn vragen:
- Moet ik bij het monteren eerst het rubber in de carrosserie monteren en dan met een touwtje de ruit erin trekken of moet ik het rubber op het raam monteren en dan van buiten naar binnen het geheel monteren door de binnenlip met een touwtje naar binnen te trekken?
- Is het meestal noodzakelijk/ wenselijk om kit te gebruiken en zo ja, moet dit dan zowel tussen ruit en rubber als tussen rubber en carrosserie? Of zou dit kleine ruitje ook zonder kit goed af kunnen dichten?
Bij voorbaat dank voor alle adviezen.
Groet
Hans
ik ben bezig de vaste zijruitjes van mijn P1800 te vervangen omdat de rubbers meer dan 60 jaar oud waren en aan de buitenzijde hard als beton en niet mooi meer. De eerste is gedemonteerd. Er zit nagenoeg geen roest onder alleen was ik wel een halve dag bezig om de (keiharde) kitresten te verwijderen. Nu mijn vragen:
- Moet ik bij het monteren eerst het rubber in de carrosserie monteren en dan met een touwtje de ruit erin trekken of moet ik het rubber op het raam monteren en dan van buiten naar binnen het geheel monteren door de binnenlip met een touwtje naar binnen te trekken?
- Is het meestal noodzakelijk/ wenselijk om kit te gebruiken en zo ja, moet dit dan zowel tussen ruit en rubber als tussen rubber en carrosserie? Of zou dit kleine ruitje ook zonder kit goed af kunnen dichten?
Bij voorbaat dank voor alle adviezen.
Groet
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-01-2026 22:53 #1479640
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Plaatsen zijruitjes achter P1800
Hallo Hans,
ik heb die ruitjes bij mij eens eruit gehaald en opnieuw geplaatst omdat een vorige eigenaar de ruitjes links en rechts verwisseld had. Ze zaten er daardoor "hol" in ipv "bol" waardoor er bij de hoeken wat lekte. Ze zaten er zonder kit in en ik heb ze zonder kit erin gezet en ze zijn dicht, maar waarschijnlijk is het beter ze met wat kit af te dichten, maar bij mij zitten ze er heel strak in. Ik heb trouwens de ruitjes in de rubbers gedaan en daarna de binnenlip van de rubber naar binnen gewerkt, dat ging bij mij zonder touwtje, gewoon met een houten of kunststoffen spateltje.
succes,
Rudi
ik heb die ruitjes bij mij eens eruit gehaald en opnieuw geplaatst omdat een vorige eigenaar de ruitjes links en rechts verwisseld had. Ze zaten er daardoor "hol" in ipv "bol" waardoor er bij de hoeken wat lekte. Ze zaten er zonder kit in en ik heb ze zonder kit erin gezet en ze zijn dicht, maar waarschijnlijk is het beter ze met wat kit af te dichten, maar bij mij zitten ze er heel strak in. Ik heb trouwens de ruitjes in de rubbers gedaan en daarna de binnenlip van de rubber naar binnen gewerkt, dat ging bij mij zonder touwtje, gewoon met een houten of kunststoffen spateltje.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Hans van der Eijk
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-01-2026 18:51 #1479647
door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Plaatsen zijruitjes achter P1800
Rudi,
dank voor de tips, ik ga er mee aan de slag
Groet
Hans
dank voor de tips, ik ga er mee aan de slag
Groet
Hans
12-01-2026 10:46 #1479653
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Plaatsen zijruitjes achter P1800
Het goed monteren van de ramen bij de 1800 is erg belangrijk, als je het geluk hebt om een wagen te treffen uit een droog klimaat kun je bij het verwijderen goed zien dat er montagekit wordt gebruikt welke elastisch blijft.
De 1800 is erg gevoelig voor lekkage, om problemen met vocht en corrosie te voorkomen, besteed ik veel aandacht aan de voorbereiding en juiste montage van de zijruitjes van de 1800coupé. Ik kit de buitenrand afrand af en aanvullend gebruik ik waxoil.
Eerst moeten de sierlijsten worden gemonteerd, hier met een popnagel, maar kan ook met een schroef
De Waxoil zorgt er ook voor dat de montage met een koord aan de binnenzijde gemakkelijk gaat, duw het rubber eerst goed diep om de rechtoplopende stijl. Een helper kan van buitenaf voorzichtig het ruitje naar binnen drukken, terwijl je aan de binnenzijde het koord langzaam uit het ronde deel trekt en het rubber mooi om de stijl ziet gaan
De 1800 is erg gevoelig voor lekkage, om problemen met vocht en corrosie te voorkomen, besteed ik veel aandacht aan de voorbereiding en juiste montage van de zijruitjes van de 1800coupé. Ik kit de buitenrand afrand af en aanvullend gebruik ik waxoil.
Eerst moeten de sierlijsten worden gemonteerd, hier met een popnagel, maar kan ook met een schroef
De Waxoil zorgt er ook voor dat de montage met een koord aan de binnenzijde gemakkelijk gaat, duw het rubber eerst goed diep om de rechtoplopende stijl. Een helper kan van buitenaf voorzichtig het ruitje naar binnen drukken, terwijl je aan de binnenzijde het koord langzaam uit het ronde deel trekt en het rubber mooi om de stijl ziet gaan
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Hans van der Eijk
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-01-2026 21:26 #1479666
door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Plaatsen zijruitjes achter P1800
Hi Ed, dank voor je aanvullingen en tips. Het eerste ruitje had ik er al ingezet - zonder kit dus. Het zit er superstrak in en het geheel lijkt redelijk waterdicht, maar als de auto weer naar buiten gaat zal ik er de tuinslang opzetten en controleren of dat echt zo is. Zo niet, dan haal ik het er weer uit en kit het alsnog. Overigens maak ik gebruik van zo'n handige éénhands zuignap (paar euro bij de Action) waarmee ik hem naar binnen kan trekken terwijl ik zelf ook in de auto zit. Hoeft mijn vrouw niet te assisteren
Groet, Hans
Groet, Hans