zinkspray en epoxyprimer

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-09-2008 22:10 #50167 door Pieter van Duppen
zinkspray en epoxyprimer is gemaakt door Pieter van Duppen
Ik heb zinkspray (Motip op epoxybasis) uit een spuitbus op blank plaatwerk gespoten. Daar overheen heb ik epoxy primer (Sikkens polysurfacer EP II) gespoten. Deze hardt niet uit waar de zinkspray zit. Het lijkt erop dat deze twee producten niet samengaan. Kan iemand met meer ervaring op dit punt mij adviseren. Alvast bedankt, Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2008 12:28 #89993 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic zinkspray en epoxyprimer
Ik weet niet of zinkspray hetzelfde is als een etsprimer maar ik hoor vaak dat men op blank metaal eerst een etsprimer spuiten vervolgens de epoxy (waterdicht) en dan de grondverf (hechting tbv de lak).

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2008 13:47 #89992 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic zinkspray en epoxyprimer
Het komt meer voor dat bepaalde verschillende verflagen elkaar niet verdragen. Het kan ook geruime tijd duren voor dit aan het licht komt. Ik heb dit zelf eens gehad met een deur. Na het spuiten begon de eindlaag langzaam te barsten. Het beste is om als je de plaat toch blank hebt een compleet verfsysteem van dezelfde fabrikant te kiezen.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2008 21:09 #89991 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic zinkspray en epoxyprimer
Helaas moet ik me met mijn reactie aansluiten bij dhr Piek; omdat de beschermende werking van verschillende systemen vaak op een ander principe baseert werken ze elkaar soms tegen. Ik heb ervaring hiermee door mijn activiteiten in de scheepsbouw. Als je het echt goed wilt doen is het enige dat erop zit vanaf blank staal een compleet systeem opbouwen.
Het etsen gebeurt om de oppervlakte een bepaalde ruwheid te geven zodat het systeem beter hecht. Veel fabrikanten van professionele systemen geven aan wat de voorbewerking van het staal moet zijn; dit heeft altijd te maken met de ruwheid van de oppervlakte ten behoeve van de hechting. Ruwheid is een relatief begrip; denk niet dat je een soort schuurpapier als oppervlakte moet hebben, maar het moet ook weer niet hoogglans gepolijst zijn.

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-09-2008 21:04 #89990 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic zinkspray en epoxyprimer
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga inderdaad opnieuw opbouwen volgens het voorschrift van de fabricant. Overigens Rene is de epoxyprimer zeer geschikt als eerste laag op blak staal. Ik heb eerder de zinkprimer opgezet na laswerk en het leek mij extra bescherming te geven omdat de zink het staal zou passiveren. Ik zie er dus toch maar van af.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD