Raammechanisme 1800E

• Tobi Koppejan
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2025 23:09 #1479114 door Tobi Koppejan
Raammechanisme 1800E is gemaakt door Tobi Koppejan
Hallo allemaal,

Ik heb een kapot raammechanisme (links). Helaas zijn de tanden ervan versleten. Ik weet echter niet hoe ik het mechanisme en de ruit er uit moet krijgen. Schroeven heb ik gelukkig wel losgekregen maar dan? Moet ik eerst de raamrubbers en strips verwijderen? Ik kan er iig niets op het forum van vinden.

gr. Tobi
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-11-2025 10:35 #1479117 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Raammechanisme 1800E
Hallo Tobi,
een deurraam uitbouwen heb ik zelf tot nu toe eigenlijk alleen maar (maar wel vaker) gedaan bij het slopen / leegruimen van deuren en dan moest toch al alles los / eruit. In het werkplaatshandboek staat dat het driehoeksraampjesframe daarvoor eruit gehaald moet worden, over rubbers en strips wordt niets geschreven. Aan de andere kant van het raam zit een geleiderail in de deur geschroefd, eventueel is het demonteren daarvan al genoeg, maar dan zou ik denken dat Volvo dat ook zo genoemd zou hebben, dus verwacht daarmee geen succes. Bovenin de deur zit trouwens een aanslag gemonteerd, die moet gedemonteerd worden, en dan het raam omhoog en de rail onder aan het raam uit het mechanisme gehaakt worden. Zie voor een volledige beschrijving het werkplaatshandboek. Bij een late E of ES zou je het trouwens makkelijker gehad hebben, daar is het raam aan het mechanisme geschroefd ipv ingehaakt, maar het mechanisme is daar volledig anders.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Tobi Koppejan
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2025 12:26 #1479121 door Tobi Koppejan
Beantwoord door Tobi Koppejan in topic Raammechanisme 1800E
Dank je voor deze uitgebreide reactie. Het gekke is dat er een raammechanisme van de 1800S in zit (is er op geschreven althans) terwijl het een '71er 1800E is. Tijdens de restauratie van de achterophanging kwam ik overigens vaak onderdelen tegen die van de S serie vandaan kwamen dus ik kijk er niet van op.

Gr. Tobi

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD