Vooruit plaatsen 164
- Rob van der Donk
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-07-2025 07:56 #1477779
door Rob van der Donk
Vooruit plaatsen 164 is gemaakt door Rob van der Donk
Goedendag , ik heb een 164 uit 1973. Nu wil ik de voorruit vervangen. De ruit en de sierlijst heb ik. De sierlijst bestaat uit 2 delen.
De oude ruit heb ik eruit gehaald. De sierstrip zat vast met plastic klemmetjes, zwart en groen.
Er zitten ook nog soort van klemmetjes in de sponning. Waarvoor zitten deze daar? Dat snap ik niet. Hebben deze nut of kan ik ze weghalen? Zijn nogal wat geroest.
Gr. Rob
De oude ruit heb ik eruit gehaald. De sierstrip zat vast met plastic klemmetjes, zwart en groen.
Er zitten ook nog soort van klemmetjes in de sponning. Waarvoor zitten deze daar? Dat snap ik niet. Hebben deze nut of kan ik ze weghalen? Zijn nogal wat geroest.
Gr. Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-07-2025 08:07 - 05-07-2025 15:44 #1477780
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Vooruit plaatsen 164
Hallo Rob,
de roestige zijn/waren voor de originele 8-delige RVS-lijst van de 140 /164.
de plastic klemmetjes zijn voor de niet originele 2-delige lijst van een 240 die men eens bij je geplaatst heeft (wordt vaker gedaan).
groeten,
Rudi
de roestige zijn/waren voor de originele 8-delige RVS-lijst van de 140 /164.
de plastic klemmetjes zijn voor de niet originele 2-delige lijst van een 240 die men eens bij je geplaatst heeft (wordt vaker gedaan).
groeten,
Rudi
Laatst bewerkt 05-07-2025 15:44 door Rudi.
- Rob van der Donk
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-07-2025 11:21 #1477783
door Rob van der Donk
Beantwoord door Rob van der Donk in topic Vooruit plaatsen 164
Rudi, weer bedankt. Is die originele lijst nog te verkrijgen ergens dat je weet?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-07-2025 15:46 #1477785
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Vooruit plaatsen 164
Hallo Rob,
de clubshop heeft zover ik zie de hoekstukken niet.
Ik heb een goede complete set, zie het PB dat ik je gestuurd heb.
groeten,
Rudi
de clubshop heeft zover ik zie de hoekstukken niet.
Ik heb een goede complete set, zie het PB dat ik je gestuurd heb.
groeten,
Rudi
08-07-2025 22:40 - 08-07-2025 22:51 #1477834
door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic Vooruit plaatsen 164
Dag Rob,
Het goed monteren van de originele sierlijst is een van de lastigste klussen van de 140/164 . Daarom wordt meestal de sierlijst van een 240 gemonteerd. Wil je toch voor het origineel gaan dan moet je een aantal maatregelen nemen
1. Vernieuw de roestige klemmen ( Nordicar ) Deze klemmen moeten aan de bovenkant verend tegen het plaatwerk liggen.
2. De nieuwe ruit moet na montage minimaal gelijk liggen, maar liever 2 mm hoger dan
de de carrosserie.( Zo lag de Volvo ruit er ook in .). Ďit is voor de monteur van de ruit lastig want er moet een hele dikke laag kit aangebracht worden . Dit komt omdat de originele ruit 1mm dikker is dan de nieuwe (5 mm) en de vroeger gebruikte kit veel dikker was dan de moderne kit .Zelf heb ik dit al een aantal keren uitgevoerd maar iedere keer is het een opgave.
Als alternatief heb ik ook weleens de lijst met silicone kit erin geplakt . Maak de lijst en de ruit goed schoon en ontvetten met remreiniger . Leg om de 20 cm een flinke dot op de ruit en leg de compleet gemonteerde lijst op de ruit.
Tot nu toe 3 jaar is die er niet afgevallen.
groet
Henk
Het goed monteren van de originele sierlijst is een van de lastigste klussen van de 140/164 . Daarom wordt meestal de sierlijst van een 240 gemonteerd. Wil je toch voor het origineel gaan dan moet je een aantal maatregelen nemen
1. Vernieuw de roestige klemmen ( Nordicar ) Deze klemmen moeten aan de bovenkant verend tegen het plaatwerk liggen.
2. De nieuwe ruit moet na montage minimaal gelijk liggen, maar liever 2 mm hoger dan
de de carrosserie.( Zo lag de Volvo ruit er ook in .). Ďit is voor de monteur van de ruit lastig want er moet een hele dikke laag kit aangebracht worden . Dit komt omdat de originele ruit 1mm dikker is dan de nieuwe (5 mm) en de vroeger gebruikte kit veel dikker was dan de moderne kit .Zelf heb ik dit al een aantal keren uitgevoerd maar iedere keer is het een opgave.
Als alternatief heb ik ook weleens de lijst met silicone kit erin geplakt . Maak de lijst en de ruit goed schoon en ontvetten met remreiniger . Leg om de 20 cm een flinke dot op de ruit en leg de compleet gemonteerde lijst op de ruit.
Tot nu toe 3 jaar is die er niet afgevallen.
groet
Henk
Laatst bewerkt 08-07-2025 22:51 door Henk Platvoet. Reden: Taalfout
- Rob van der Donk
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-07-2025 07:31 #1477838
door Rob van der Donk
Oké, dank je. Hoe ga ik te werk als ik de lijst van de 240 erop wil maken? Haal ik dan die metalen klemmetjes weg en kit ik dan de gleufjes van die klemmetjes dicht?
Groeten,
Rob
Groeten,
Rob
09-07-2025 17:47 #1477843
door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic Vooruit plaatsen 164
Dag Rob,
Slijp met een 1 mm slijpschijf de ķlemmen weg. De rest van de klemmen kun je laten zitten. Koop een nieuwe set sierlijst klemmen voor een 240 ruit. Monteer de klemmen op de ruit met de witte op de hoeken, daarna de sponningen brandschoon maken en de ruit kan geplaatst worden
Groet
Henk
Slijp met een 1 mm slijpschijf de ķlemmen weg. De rest van de klemmen kun je laten zitten. Koop een nieuwe set sierlijst klemmen voor een 240 ruit. Monteer de klemmen op de ruit met de witte op de hoeken, daarna de sponningen brandschoon maken en de ruit kan geplaatst worden
Groet
Henk
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
09-07-2025 23:56 #1477844
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vooruit plaatsen 164
Ik ben het niet eens met Henk; mijn advies is om de resten van de ijzeren klemmen helemaal te verwijderen door de spleetjes waar ze in geklemd zitten iets open te wrikken, daarna alle roest verwijderen en goed bewerken met een roestwerende primer.
Als je afgeslepen resten van de ijzeren klemmen laat zitten, roest binnen een jaar de ruit los.....
gr. Cor.
Als je afgeslepen resten van de ijzeren klemmen laat zitten, roest binnen een jaar de ruit los.....
gr. Cor.
10-07-2025 11:17 #1477846
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Vooruit plaatsen 164
Ook ik adviseer ze helemaal weg te halen uit de spleten en goed anti roest te behandelen. Die klemmetjes steken anders de hele rand aan.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Rob van der Donk
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-07-2025 14:03 #1477847
door Rob van der Donk
Goede tips allemaal, bedankt. Ik ga de klemmetjes weghalen en alles mooi bewerken.
Nu graag nog een tip omtrent de sierstrip. Ik heb nu een sierstrip met een brede chromen strip ( 2,5 cm) met aan de buitenzijde rubber. Op mijn 240 zit een andere strip. Welke strip kan ik het best op de 164 zetten?
Ik heb ook een setje klemmetjes. Deze zijn zwart en een aantal groen met wit. Zijn die voor beide strips geschikt of zit daar ook verschil in?
gr. Rob
Nu graag nog een tip omtrent de sierstrip. Ik heb nu een sierstrip met een brede chromen strip ( 2,5 cm) met aan de buitenzijde rubber. Op mijn 240 zit een andere strip. Welke strip kan ik het best op de 164 zetten?
Ik heb ook een setje klemmetjes. Deze zijn zwart en een aantal groen met wit. Zijn die voor beide strips geschikt of zit daar ook verschil in?
gr. Rob