holle delen conserveren met lijnolie
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2008 23:14 #50092
door René Minnebo (GAST)
holle delen conserveren met lijnolie is gemaakt door René Minnebo (GAST)
<p>Ik hoor regelmatig mensen roepen dat ze de holle delen van de auto inspuiten met lijnolie en dat dit het ei van columbus is. Wie heeft er ervaring in / mee of heeft dit vaker gehoord.</p><p>Kan nl aan liters van dit spul komen en voor een leuk prijsje. Echt ambachtelijk gemaakt door een houten machine uit het jaar 1620. Het betreft een olie molen die uit lijnzaad lijnolie perst, dus puur natuur en geen chemische middelen aan toegevoegd die schade aan je wagen kan toebrengen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-10-2008 08:26 #90287
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic holle delen conserveren met lijnolie
<p>Ik heb het bij mijn combi laten doen (in 2000) en zowaar: hij roest (nog)niet. Dit was overigens gekookte lijnolie met een verharder, anders blijft het lopen. Lijnolie dringt in de bovenste porien van het metaal en laat een ietwat plakkerig laagje achter. Als corrosiewerend middel is het volgens mij goed. Producten als Owatrol bestaan ook voor een belangrijk deel uit lijnolie. Neem overigens GEEN rauwe lijnolie. Dit bevat zuren die het metaal kunnen aantasten.</p><p>Nadelen:</p><p>Sommige gebruikers klagen over stank. Ik heb er geen last van gehad, maar het schijnt wat te kunnen ruiken naar niet zo verse vis.</p><p>Wees voorbereid op een monumentale smeerboel. Mijn combi heeft zeker twee weken staan lekken in de garage en die plakzooi was haast niet van de vloer te krijgen. Ik zie nu zelfs nog af en toe leksporen. Voordeel is dan weer wel dat alle gaatjes (ook die je nog niet kende) duidelijk zichtbaar worden.</p><p> </p>
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
31-10-2008 16:37 #90286
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic holle delen conserveren met lijnolie
<p>Je moet inderdaad de gekookte versie hebben . Scheepvaart gebruikt het ook.</p><p>Kijk trouwens wel uit met het opruimen van de smeerboel ,doeken ,kranten en zaagsel gaan samen met de lijnolie broeien. ,dus eerst droog laten worden voor je op ruimt.</p>