Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon

• M. van Esch
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-11-2008 22:46 #50064 door M. van Esch
Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon is gemaakt door M. van Esch
<p>Hallo,</p><p>Ik ben op zoek naar de messing klinknagels of een alternatief hierop (bijvoorbeeld koperen popnagels) om mijn tochtraampje weer in elkaar te klinken. Diameter 4 mm, lengte 6 mm. Aluminium is geen alternatief vanwege reactie op het verzinkte staal. Wie heeft hiermee ervaring en/of een oplossing? De klinken om een nieuw tochtrubber vast te zetten zijn nog wel gewoon te krijgen.</p><p>Vriendelijke groet,</p><p>Monte van Esch</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2008 23:03 #90410 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
Voor het tochtraamframe heb ik dezelfde klinknagels gebruikt als voor het rubber. Ik was tevreden over het resultaat. De klinknagels zijn inderdaad gewoon te koop bij o.a. het VOD. Voor het scharnier van het raampje heb je een iets dikkere klinknagel nodig (en ringetjes), ook die is te bestellen.succes

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2008 01:15 #90409 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
<p>Kijk even hier naar, i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...0combi/amazon049.jpg </p><p> </p><p>Ik heb een popnagel gebruikt, die ff te lang was maar na inkorten niet meer en deze met een tas en een paar verschillende drevels als een klinknagel verwerkt en ik ben er zeet tevreden over.</p><p> </p><p> i43.photobucket.com/albums/e390/weergalo...0combi/amazon051.jpg </p><p> </p><p> </p>

• M. van Esch
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-11-2008 21:23 #90408 door M. van Esch
Beantwoord door M. van Esch in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
Bedankt voor jullie reactie Rudolf en Rene. Met een deel van een popnagel kun je ook klinken. Ik heb echter begrepen dat aluminium en staal op elkaar reageren (redox-reactie in scheikundige taal) met overmatige corrosie. <strong>Weet iemand waar je koperen popnagels kunt kopen?</strong> (Tot nu toe alleen een adres gevonden die ze per 500 stuks wil leveren. )Dit schijnt niet met het staal van het frame te reageren. Ben ik tenminste gerust gesteld als ik het hele verhaal weer voor 40 jaar in een portier terug monteer. Alvast bedankt.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-11-2008 21:41 #90407 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
Bij de betere ijzerwarenhandel zouden ze die gewoon moeten hebben . Bijv schous in haarlem.
Je kan eventueel ook zelf een klinknagel maken van een koperen/messing stangetje in de juiste dikte.
succes!

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2008 09:41 #90406 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
<p>De originele klinknagels zijn verchroomd messing, kosten bij het VOD 0,27 cent per stuk.</p><p> </p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2008 12:31 #90405 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
Dat er een electrolytische corrosie optreedt is een feit maar dit gebeurt volgens mij ten alle tijde wanneer er 2 verschillende materialen opmekaar gemonteerd worden. En je ventilatie raampje bestaat uit metaal (het frame) en de RVS raam geleider (houder), dus hoe dan ook je krijgt altijd die corrosie maar het kan lang aan hoor.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2008 14:19 #90404 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
ook oude schoenmakers zijn nog wel eens in bezit van diverse maten
revetten/klinknagels, in koper, rvs of wat anders. Zo'n man leverde me paar
jaar terug de gepaste revetten bij vervanging elastische banden in AM
stoelzitting.

• Rien van de Kerkhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 00:02 #90403 door Rien van de Kerkhof
Beantwoord door Rien van de Kerkhof in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
<p>Vraag: ik heb de tochtraampjes geheel gedemonteerd. Nieuwe frames en rubbers gekocht bij het Vod. Met welk gereedschap kun je de originele klinknagels het beste bevestigen zonder iets te beschadigen. Volgens mij is daarvoor speciaal gereedschap te krijgen, maar ik weet niet welk. Wie kan mij hierover een goed advies geven. Groeten Rien van de Kerkhof.</p>

• M. van Esch
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-12-2008 22:51 #90402 door M. van Esch
Beantwoord door M. van Esch in topic Klinknagels t.b.v. tochtraampje Amazon
<p>Hallo Rien,</p><p>Waarschijnlijk hoef jij alleen maar de 4 klinken van het rubber te vervangen? Hiervoor heb ik een centerpons gebruikt die al snel breed wordt (wel een scherpe punt, maar hij loopt na 1 mm al vrij breed uit). Mijn advies is om wel eerst de klink een beetje in te korten. (Dremel werkt hier goed.) Dit geldt ook voor een aantal andere klinken waarmee beugeltjes e.d. op het frame zitten. Ik geloof dat er 2 of 3 klinken per raampje niet hoeven worden ingekort omdat hier meerdere beugels op 1 plaats samenkomen. </p><p>Ik gebruik een I-profiel (20 x20 cm) met een katoenen T-shirt er overheen gespannen als aambeeld om op te klinken. Helaas raken ook dan de ronde kopjes van de klinknagels beschadigd; is volgens mij niet netter te doen, zit wel goed vast.</p><p>Groeten, Monte van Esch esch1967@zonnet.nl </p><p> </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD