Buitenspiegel rechts monteren op 164 van 1971

• Henk Jan Meijer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2009 22:21 #49599 door Henk Jan Meijer (GAST)
Buitenspiegel rechts monteren op 164 van 1971 is gemaakt door Henk Jan Meijer (GAST)
<p>Hallo, mijn rechterspiegel is van mijn 164 afgeslagen. Gelukkig geen verdere schade, maar er moet wel een andere spiegel op. Deze heb ik inmiddels aangeschaft en ben er meteen mee aan de slag gegaan, echter dit viel niet mee, sterker nog, het is niet gelukt. Ik kan niet bij de moertjes komen die aan de binnenkant van de deur zitten. </p><p>Hoe doe ik dit. Het betreft de rechterbuitenspiegel van een 164 van eind '71, dus met knikbumper en verzonken deurgrepen. De spiegels zitten op de deur gemonteerd. </p><p>Hoe demonteer ik de oude en monteer ik de nieuwe spiegel?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-07-2009 22:50 #92611 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Buitenspiegel rechts monteren op 164 van 1971
<p>De deurbekleding moet eraf, hiertoe de omega clips van de raamslinger verwijderen met een speciaal tangetje. Zie Haynes, soms lukt het om de slinger half in te drukken en naar beneden te bewegen. Dan handgreep en portier bediening, schroeven verwijderen en voorzichtig de clips loswurmen en bekleding omhoog bewegend verwijderen.</p><p>Dan kun je bij de moertjes, let op er zit tevens een beschermplaatje op welke je terug moet plaatsen om vervormning van het plaatwerk te voorkomen.</p><p>Handig is om lid te worden van de Volvo Klassieker Vereniging dan kun je werkplaatshandboek van de 164 kopen ev op CD.</p><p>Succes</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Henk Jan Meijer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2009 22:13 #92610 door Henk Jan Meijer (GAST)
Beantwoord door Henk Jan Meijer (GAST) in topic Buitenspiegel rechts monteren op 164 van 1971
Beste Ed,

Veel dank voor je reactie, wat je hebt beschreven heb ik allemaal gedaan, maar dan kan ik er nog niet bijkomen, het achterste moertje kan ik aanraken, tevens het beschermplaatje, maar het voorste moertje kom ik niet bij. Er zit een soort schot tussen. Dit schot is van metaal en zit vastgelast. Lijkt volledig origineel. Werkplaatshandboek ga ik inderdaad maar eens aanschaffen! Wellicht geeft dit meer duidelijkheid.
Nogmaals dank voor je reactie. Ik zoek verder!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2009 21:50 #92609 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Buitenspiegel rechts monteren op 164 van 1971
<p>Mmm, als je met je arm door de grootste opening gaat, met het raam omhoog, moet je de beide moertjes kunnen bereiken</p><p>Het enige wat je tegen komt zou de raamrail moeten zijn, het schot lijkt me niet origineel en is mogelijk een versterking van deze raamgeleider. Lukt het niet om er bij te komen met een sleuteltje 11 ?</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Henk Jan Meijer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2009 23:00 #92608 door Henk Jan Meijer (GAST)
Beantwoord door Henk Jan Meijer (GAST) in topic Buitenspiegel rechts monteren op 164 van 1971
Hallo Ed,

Ik ga eerst maar eens op vakantie (met de 164) en hierna maar weer proberen. Keep you posted!

• Henk Jan Meijer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 12:34 #92607 door Henk Jan Meijer (GAST)
Ben inmiddels retour van vakantie en in het bezit van het werkplaatshandboek. Helaas rept dit (mooie) boek niet over de bevestiging/vervanging van buitenspiegels. Dus is mijn probleempje nog steeds niet opgelost. Ik kan er niet bijkomen. Ik vrees dat de raamopbouw verwijderd moet worden, zodat ik er van bovenaf bij kan. Misschien weet iemand nog een simpeler oplossing?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2009 22:28 #92606 door Ed van der Zee
Maak eens een foto van wat je ziet, bij zwoel mijn 140 als mijn 164 kan ik gewoon met mijn arm door het gat bij de plek van de spiegel komen. Wat is er bij jou anders ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

• Henk Jan Meijer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2011 14:43 #99450 door Henk Jan Meijer (GAST)
Ben er uit hoor, gewoon de opbouw verwijderen (van de deur) en dan kun je er bij. Valt enorm mee qua werk, de spiegel zit er inmiddels op en ik zie er niks mee (.....), krijg'm niet goed afgesteld, maar dat is een ander probleem!

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2011 16:36 #99456 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Buitenspiegel rechts monteren op 164 van 1971

"H.J. Meijer" schreef:
Ben er uit hoor, gewoon de opbouw verwijderen (van de deur) en dan kun je er bij. Valt enorm mee qua werk, de spiegel zit er inmiddels op en ik zie er niks mee (.....), krijg'm niet goed afgesteld, maar dat is een ander probleem!

Ik herken je probleem indien je de spiegel niet ver genoeg naar binnen kunt stellen. (men ziet alleen de vangrail ;-) )

Kan je oplossen door de voet van de spiegel te bewerken met een dremel.. Andere oplossing is je spiegel verplaatsen, alleen dat is een beetje zonde van de gaten.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD