Op maat/pas maken ruitrubbers
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-10-2009 13:06 #49433
door Robert van Es (GAST)
Op maat/pas maken ruitrubbers is gemaakt door Robert van Es (GAST)
<div class="postbody">Bij onze Volvo's vanaf de jaren 60 zijn alle ruitrubbers gelukkig te krijgen.</div><div class="postbody">Ik heb naast een Amazon ook een klassieker van een merk dat later Volvo is geworden, een Daf dus. Voor dit Dafje (een echte Daffodil uit '62) zijn helaas niet alle rubbers te krijgen. En als ze te krijgen zijn, dan is dat op de rol (dus per strekkende meter) en moeten ze dus pas worden gemaakt. Op de Daf-fora kom ik nog niet veel verder met tips.</div><div class="postbody">Hopelijk heeft iemand hier op het forum ervaring hiermee en kan mij op weg helpen met een paar praktische (ervarings)tips om van deze strekkende meters ook goed passende rubbers te maken.
</div><div class="postbody">Ik zoek met name antwoord op het volgende:
</div><div class="postbody">1. Moet ik het rubber in het raamframe leggen en precies op maat maken, of net een paar milimeter krapper?
2. Bij de zijraamrubbers zitten een aantal haakse hoeken; hoe kan ik het rubber het beste onder verstek krijgen (zagen, snijden,....?)?
3. Waarmee kan ik de losse stukken het beste verlijmen tot 1 rubber?
</div><div class="postbody">groeten en alvast bedankt voor het meedenken,
Robert</div>
</div><div class="postbody">Ik zoek met name antwoord op het volgende:
</div><div class="postbody">1. Moet ik het rubber in het raamframe leggen en precies op maat maken, of net een paar milimeter krapper?
2. Bij de zijraamrubbers zitten een aantal haakse hoeken; hoe kan ik het rubber het beste onder verstek krijgen (zagen, snijden,....?)?
3. Waarmee kan ik de losse stukken het beste verlijmen tot 1 rubber?
</div><div class="postbody">groeten en alvast bedankt voor het meedenken,
Robert</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-10-2009 18:45 #93435
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Op maat/pas maken ruitrubbers
1. Ik zou de rubber gedeeltelijk monteren en gaandeweg op maat maken voor zover mogelijk. Te krap krijg je niet weer goed. Begin bijvoorbeeld bij een haakse hoek.
2. Snijden als het alleen rubber is, klein ijzerzaagje als er een metalen strip in zit. Gebruik of maak een verstekbakje.
3. In principe moet een secondenlijm werken. Ik heb bijvoorbeeld loctite 495. Kwestie van proberen. De rubberleverancier moet je ook verder kunnen helpen.
2. Snijden als het alleen rubber is, klein ijzerzaagje als er een metalen strip in zit. Gebruik of maak een verstekbakje.
3. In principe moet een secondenlijm werken. Ik heb bijvoorbeeld loctite 495. Kwestie van proberen. De rubberleverancier moet je ook verder kunnen helpen.
20-10-2009 19:49 #93434
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Op maat/pas maken ruitrubbers
Op de beurs stond vorig jaar een man met een demo van superlijm. Heb het toen niet gedaan omdat het teveel Tell-Sell was. Achteraf toch moeten kopen. Lijmde perfect rubber e.d. aan elkaar. Zelfs V-snaar.
Hopelijk staat hij er volgend weekend weer.
Hopelijk staat hij er volgend weekend weer.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )