vijver onder mijn voor raam
- bart korn (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-11-2009 19:30 #49354
door bart korn (GAST)
vijver onder mijn voor raam is gemaakt door bart korn (GAST)
<p>het water wat onder het voor raam in het ventilatie rooster loopt loopt niet goed meer weg.</p><p>er staat na een regenbui een 3a4cm water in met alle gevolgen van dien (lekkage,natte vloermatten).</p><p>ik denk dat de afvoer verstopt is.</p><p>mijn vraag....waar zit de afvoer van mijn vijver?</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-11-2009 20:06 #93845
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic vijver onder mijn voor raam
Welk model is het ?Als het een amazon is loopt het ook naar achteren,want daar is het lager en de vijver dus dieper.Bij een amazon moet het regenwater wat in het rooster loopt er weer uit door een pijp die in de kachelunit zit .Hieraan zit een slang die naast de kachel onder de motorkap zit.Wanneer deze verstopt zit loopt het water in de kachelunit.Dit zou op zichzelf nog niet zo heel erg zijn,want onderin de kachelunit die in het interieur zit hoort ook een afvoerslangetje te zitten.Het water loopt daar dan ook weer uit.Maar kennelijk is dit slangetje stuk of niet meer aanwezig of de onderkant van de kachel is niet afgekit.Eerst het rooster verwijderen.aan de linkerkant zit de afvoer (vanuit de auto gezien)Deze moet dus open worden gemaakt.Als je het onderste slangetje wilt vervangen of aanbrengen moet je kachelunit eruit halen en de twee delen scheiden om het slangetje aan te brengen.De eenvoudigste maar niet de charmantste manier is een gaatje op het diepste punt voor en achter boren en de vijver loopt leeg.Als je niks aan deze wateroverlast doet komen die gaatjes er overigens vanzelf in!!!!
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-11-2009 21:49 #93844
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic vijver onder mijn voor raam
<p>Als het een 140 is dan ligt het weer even anders. Vanaf het rooster lopen er namelijk ventilatiekanalen naar links en rechts welke vóór de voorportieren naar beneden zakken (er zitten daar zelfs verstelbare ventilatieklepjes tegen de zweetvoeten)en uiteindelijk in de dorpels terecht komen. Ooit bedacht als: waar goed geventileerd wordt, komt geen roest. Misschien wel waar maar dan moeten de afwateringsgaatjes onderin de dorpels wel goed open zijn, want ook al het regenwater loopt hier dus doorheen met het risico van lekkage in het interieur als er ergens een lekje in dit onvolprezen (?) ventilatiesysteem zit... </p><p>De hoeveelheid water die door een ogenschijnlijk heel klein gaatje kan lekken blijft overigens indrukwekkend; dit in schril contrast tot het grote gemak waarmee afwateringsgaatjes absoluut waterdicht kunnen verstoppen...
</p>

Groet, Hans
- bart korn (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-11-2009 23:10 #93843
door bart korn (GAST)
Beantwoord door bart korn (GAST) in topic vijver onder mijn voor raam
<p>bedankt voor de reacties.</p><p>het gaat om een volvo 142 uit 1970,in de dorpel heb ik al gekeken maar daar lijkt alles droog .</p><p>ik gaan morgen toch nog maar even goed kijken en die gaten door prikken .</p><p>misschien kan ik ook bij die zweetvoeten ventilatieklepjes wat zien.</p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-11-2009 10:35 #93842
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic vijver onder mijn voor raam
<p>Dorpelventilatie werkt prima zolang de gaten niet door tectyl-enthousiasten, plaatwerkers of naaldbomen dichtgeprut zijn. Links en rechts wil het ventilatiekanaal onder de parafan wel eens doorrotten, ik denk dat dat vanaf de motorkapscharnieren komt en zo via de lasnaden en carrosseriekit verder kruipt.</p><p>Steek je hoofd eens onder het dashboard, en steek links en rechts de kit van de vertikale naden in de hoek A stijl/schutbord af. Daar zit gegarandeerd een hoop roest onder.</p><p>De bodem van de 140 is van origine waterdicht, wat ook z'n nadelen heeft.</p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-11-2009 20:26 #93841
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic vijver onder mijn voor raam
<p>ik had er destijds ook last van met m'n 145 ('71) en was bang voor doorgerot plaatwerk zoals Marc omschrijft.</p><p>lang gezocht... in eerste instantie niks kunnen vinden... uiteindelijk bleken het 2 kleine ronde gaatjes te zijn bij de voorruit onder de chromen sierstrip. links en rechts aan de onderzijde van de (plak-)ruit, keurige ronde gaatjes die daar zo te zien ook echt horen te zitten.</p><p>waarvoor die gaatjes dienen is me onbekend, misschien nodig voor het productieproces van de auto destijds (?) in ieder geval, nadat ik die had dichtgekit nooit meer een druppel water binnen gehad!</p><p> </p>
Groet, Hans
- bart korn (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-11-2009 18:07 #93840
door bart korn (GAST)
Beantwoord door bart korn (GAST) in topic vijver onder mijn voor raam
<p>het water loopt weer goed weg,er was een dijk van blad,zand en andere zooi onder de parafan in de hoeken.</p><p>met de tuinslang de dijk door geprikt en me vijver liep meteen leeg. </p><p>de lekkage kwam gewoon omdat het water peil te hoog werd.</p><p>nu alles nog laten drogen......zal wel effe duren.</p><p>bedankt voor de reacties </p><p>bart</p><p>.</p><p> </p>
- 12475-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2011 10:50 #102020
door 12475-dummy
Beantwoord door 12475-dummy in topic vijver onder mijn voor raam
Dag allen!
Het zal voor een 164 wel vergelijkbaar zijn als met een 144, neem ik aan. Blijkbaar zijn lekkages bij de voorruit een bekend probleem bij 140 en 160 series. Maar waar dan op te letten (ik heb een 164)?
--de afvoer gaatjes in de sponning? Kun je die zien als de ruit er gewoon inzit, met sierstrip erop.
--hoe kun je de afwatering controleren onder dat rooster voor de voorruit? Bij de Amazon die ik hiervoor had was nog een rooster dat je kon weghalen, maar hoe doe ik dat met dat vaste rooster van de 164? Vanuit het motorcompartiment misschien?
--en is er ook een condens-afwatering? Waar zou die moeten zitten?
Bedankt alvast!
Groet, Wesll
Het zal voor een 164 wel vergelijkbaar zijn als met een 144, neem ik aan. Blijkbaar zijn lekkages bij de voorruit een bekend probleem bij 140 en 160 series. Maar waar dan op te letten (ik heb een 164)?
--de afvoer gaatjes in de sponning? Kun je die zien als de ruit er gewoon inzit, met sierstrip erop.
--hoe kun je de afwatering controleren onder dat rooster voor de voorruit? Bij de Amazon die ik hiervoor had was nog een rooster dat je kon weghalen, maar hoe doe ik dat met dat vaste rooster van de 164? Vanuit het motorcompartiment misschien?
--en is er ook een condens-afwatering? Waar zou die moeten zitten?
Bedankt alvast!
Groet, Wesll
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-04-2011 12:05 #102027
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic vijver onder mijn voor raam
Hallo Wesll,
zover ik weet is de ontwatering van het rooster voor de voorruit bij een 164 hetzelfde is als bij de 140 serie: het water loopt door de A-zuil in de langskokerbalk en vandaar door de afwateringsgaten erin op de grond, dit zie je goed als je met de tuinslang water in het rooster laat lopen. Als het water dan ook binnen in de auto loopt heb je een doorgeroeste waterbak en/of A-zuil(en). Je zult daardoor trouwens in de kokerbalk bladeren en compost tegenkomen: alles wat door het rooster valt belandt uiteindelijk in de kokerbalk. Regelmatig doorspoelen kan geen kwaad, sommigen halen regelmatig de doppen aan de binnenkant van de koker ter reiniging eruit. Ik kan mij trouwens bij mijn 145 (1973, geplakte voorruit) niet herinneren dat ik bij het verwisselen van de voorruit afvoergaatjes gezien heb (en deze waren 100% zeker ook niet door een voorganger dichtgelast). Condenswater (ik neem aan dat je de binnenkant van de ruit bedoeld) loopt gewoon naar onder, bij demontage van het dashboard niets gezien dat dit af kan voeren.
Groeten, Rudi
zover ik weet is de ontwatering van het rooster voor de voorruit bij een 164 hetzelfde is als bij de 140 serie: het water loopt door de A-zuil in de langskokerbalk en vandaar door de afwateringsgaten erin op de grond, dit zie je goed als je met de tuinslang water in het rooster laat lopen. Als het water dan ook binnen in de auto loopt heb je een doorgeroeste waterbak en/of A-zuil(en). Je zult daardoor trouwens in de kokerbalk bladeren en compost tegenkomen: alles wat door het rooster valt belandt uiteindelijk in de kokerbalk. Regelmatig doorspoelen kan geen kwaad, sommigen halen regelmatig de doppen aan de binnenkant van de koker ter reiniging eruit. Ik kan mij trouwens bij mijn 145 (1973, geplakte voorruit) niet herinneren dat ik bij het verwisselen van de voorruit afvoergaatjes gezien heb (en deze waren 100% zeker ook niet door een voorganger dichtgelast). Condenswater (ik neem aan dat je de binnenkant van de ruit bedoeld) loopt gewoon naar onder, bij demontage van het dashboard niets gezien dat dit af kan voeren.
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.