Wat met het dak?

• Jeroen Mekenkamp
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-05-2010 19:56 #49019 door Jeroen Mekenkamp
Wat met het dak? is gemaakt door Jeroen Mekenkamp
<p>Wie heeft een goed idee voor het dak van mijn 142 uit '69?</p><p>Het is uitgerust met een Hollandia schuifdak met een afwijkende grote maat. Mechanisme en andere onderdelen zijn weg, rubbers ook (niet meer leverbaar) en de dakplaat en onderliggende bak zijn in zeer slechte staat.</p><p>De afwijkende maat maakt het onmogelijk om een kleiner dak in te bouwen (daar is nog wel aan te komen). Hollandia raadt aan een glazen dak te plaatsen, maar dat vind ik lelijk. Andere mogelijkheid is het plaatsen van een vinyl roldakje, dat lijkt me ook niks. Ik hoef niet perse een open dak te hebben, zeker niet als dat meer ellende geeft dan lol. Ik voel er dus het meest voor om het hele dak eruit te laten slijpen (van voorruit tot achterruit en tot aan de goten) en er een goed dak van een donorauto in te laten lassen. Een spuitbeurt en een nieuwe hemel en het is weer netjes. Alleen dichtlassen van het gat levert geen mooi resultaat op (heb ik me laten vertellen), bovendien is de dakplaat slecht.</p><p>Goede idee&euml;n zijn welkom (een donordak van 140-164 of 240 ook)!</p><p>Alvast bedankt voor het meedenken.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2010 20:47 #95504 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Wat met het dak?
<p>Da's toevallig, ik heb net een 144 schuifdak (Golde) dichtgelast en geplamuurd wegens lekken en roest. Met een plaat uit een 145, niet bol genoeg dus en daar gingen 8 kilo's plamuur moeiteloos in. Nog steeds niet bol genoeg maar wel een redelijk vloeiende lijn en strak van een afstandje. Ik doe het puur voor mezelf en de lol, dus het hoeft niet zo perfect.</p><p>Met een bol stuk donordak (142, 144, 242, 244) ter grootte van het gat zou een heel overtuigend resultaat bereikt kunnen worden met een kilootje plamuur, is mijn stellige mening.</p><p>De hele dakplaat zit langs de goot en de raamsponnningen voor en achter gepuntlast, in die goot kom je er met een MIG laspistool nauwelijks bij, misschien TIG wel. TIG geeft ook minder hol/bol warmteproblemen. Op de hoeken zijn de overgangen met koper gesoldeerd en dichtgestreken.</p><p>Midden onder het dak zit &eacute;&eacute;n rib, waar ook het interieurlampje aan hangt. Een 144 hemel is net iets anders als een 142 hemel, heb ik gemerkt. De handgrepen zitten verder naar achter en het lichtje ook.</p><p>Iemand op het Volvolvo forum heeft/had een sloop 142 staan, en daar zitten ook een stel slopers, dus je moet daar maar even een berichtje plaatsen.</p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2010 13:30 #95503 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wat met het dak?
<p>kan je de naad niet afdichten met een passend rubberprofiel gebruikmakend van het originele schuifdak of, als dat te slecht is, een stuk donordak?</p><p>het hele dak eraf slijpen en vervangen lijkt me een erg grote ingreep; enig idee wat dat gaat kosten inclusief spuiten, is de rest van de auto dit waard? of doe je alles zelf? </p><p> </p>

Groet, Hans

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2010 16:33 #95502 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Wat met het dak?
<p>Als je het dak dicht maakt moet je zorgen dat je zo min mogelijk last, want daar waar je last krimt het materiaal en is het zeer moeilijk om het geheel weer strak te krijgen.</p><p>Wat wel een mogelijkheid is, is om met een verzettang in het bestaande dak een randje te zetten, je neemt dan van een sloop auto het stuk dak wat je nodig hebt, deze plaat valt dan al precies gelijk (even hoog) als het orginele dak, je geeft het om de 10cm een klein hechtje en dan met tin het geheel af solderen. www.praktijkonderwijs.com/~ehl/zoekopdra..._en%20proplassen.htm

Eventueel kan je iets meer hechten bijv om de 5cm en dan het resterende afkitten.

Plamuren en spuiten maar, en als je het zo doet heb je echt geen 8kg plamuur nodig, maar zet wel het verzetje erin dit zorgt ervoor dat het orginele dak stevigheid krijt en in model blijft.

Maar probeer zo min mogelijk te lassen!!!!

Succes!

• Jeroen Mekenkamp
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-05-2010 20:54 #95501 door Jeroen Mekenkamp
Beantwoord door Jeroen Mekenkamp in topic Wat met het dak?
<p>Dank voor het meedenken! Deze ingreep is een van de laatste projecten van de totale restauratie (ik heb de afgelopen 4 jaar steeds iets laten doen). De auto is het (voor mij tenminste) zeker waard, en ik wil het graag zo goed en mooi mogelijk doen, zonder plamuur en rubbertjes. Ik voel er dus steeds meer voor om toch een donordak te vinden. De bestaande dakplaat is echt erg slecht, de gaten zitten erin (toen de plamuur eruit viel). Ik laat alles doen door een ervaren lasser, zelf kan ik dat niet.</p><p>Dus: wie heeft een donordak of weet er een te staan?</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD