beweging in de motorkap

• Jeroen Dingemans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2010 07:20 #48999 door Jeroen Dingemans (GAST)
beweging in de motorkap is gemaakt door Jeroen Dingemans (GAST)
Hallo Lieden,

Afgelopen winter heb ik een ongeluk gehad met mijn Amazon 1964. Door de gladheid was ik op de hoek van een andere auto geschoven. Geen letsels, het ging ook maar met 20 km/h. Andere auto was wel total loss...
De hoek van de andere auto was precies tussen de bumper en de motorkap gekomen. Het voorfront zat in elkaar, ook de radiateur was op de fan gedrukt. De bumper en motorkap en spatborden waren ongeschonden.
Er is een nieuw front met grille en radiateur geplaatst en daarna is de hele auto overgespoten omdat de lak toch al op was.

Na dit ongeluk valt het me op dat de motorkap een beetje beweegt als ik op de snelweg rijdt. Dat is niet bepaald een relaxed gevoel want je moet er niet aan denken dat hij met 120 km/h ineens openklapt. Ik voel regelmatig of de klep nog wel goed dicht zit maar ik voel weinig tot geen beweging dan.

Iets om me zorgen over te maken? En kan een motorkap uberhaubt in 1x openklappen of zit hier nog een dubbele beveiliging in omdat je normaalgesproken ook nog een hendeltje ingedrukt moet houden voordat je de hele klep open kan doen.

Groet
Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
27-05-2010 08:30 #95571 door
Beantwoord door in topic beweging in de motorkap
<p>Je moet inderdaad eerst het hendeltje indrukken alvorens je de motorkap geopend krijgt.</p><p>Bij onze Combi beweegt de motorkap ook enigzins bij 130 /140kmh. Heb me er nooit aan gestoord.</p><p> </p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2010 10:26 #95570 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic beweging in de motorkap
<p>Als je de kap open hebt moet je links en rechts aan het einde van de kap een rubber dopje zien zitten, zitten deze d'r nog want die rusten nl op het bovendeel van je front. Voorkomt ook lakschade als je de kap dicht zou gooien. De hoeken van de kap rammen dan op je front met als gevolg wegspringende lak. Als die er niet meer zitten dan heeft de kap daar ruimte omdat ie niet meer op spanning staat en dan door de wind gaat trillen.</p><p> </p><p> </p><p>De kap heeft een open klap beveiliging, dwz als je hem niet goed zou sluiten dan blijft ie haken achter een grote haak. Dat is dat ding waar ook het lipje aan zit om hem uit de 2e vergrendeling te krijgen als je de kap open wilt doen.</p><p> </p><p>Dus:</p><p>Binnen aan de ontgrendeling trekken en dit is de eerste ontgrendeling, kap springt door de veer iets omhoog maar kan niet verder door de beveiliging. Je kan er gewoon mee rijden, is mij ook al is overkomen nl (km lang) </p><p> </p><p>Loop naar de kap en hou met 1 hand de kap vast en met de andere moet je dan dat lipje omhoog drukken en dan ontgrendel je nl de klap beveiliging.</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2010 10:26 #95569 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic beweging in de motorkap
Zoals Boele schrijft zal die beveiliging hem inderdaad tegenhouden (in principe).
De kap zal heus niet zomaar losschieten als de hoofd vergrendeling goed werkt.

Je zou kunnen proberen deze wat te stellen.
Je kunt de pin die aan de motorkap zit iets korter verstellen.
Hiervoor moet je de grote moet die onder de veer zit lossen en daarna kun je de pin iets indraaien.
Vervolgens kun je de pin iets indraaien en daarna weer vastzetten/borgen met de moer.
De pin niet te ver indraaien, want dan wil de motorkap niet meer dicht.

Eerst even goed inspuiten met kruipolie is wel van belang, want die moer en pin kunnen erg vast zitten.