Rubbers Volvo 144

• Dennis v S. (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2010 06:55 #48851 door Dennis v S. (GAST)
Rubbers Volvo 144 is gemaakt door Dennis v S. (GAST)
<p>Vandaag voor het eerst enorme regen gehad met mijn 144 uit 1968. De auto heeft de hele nacht in de regen gestaan, er is zo'n 60mm (!) gevallen bij ons. Linksvoor had ik wat water binnen. Niet heel veel maar toch een plasje. Nu zijn mijn deurrubbers uitgedroogd dus die moet ik sowieso vervangen. Gaat dit een beetje makkelijk bij een 144? Alle tips zijn welkom! Welke rubbers kan ik het best kopen (is er verschil in het aanbod)?</p><p>Het was vanmorgen nog donker maar naar mijn indruk komt het water misschien door de voorruit naar binnen. Het leek namelijk een beetje vochtig in de linkerhoek van de ruit, bij het dashboard, en het leek of ik onder het dashboard (tegen het schutbord) ook een beetje vocht voelde. Is zo'n voorruitrubber een beetje makkelijk te vervangen en zo ja, waar kan ik dat het best laten doen?</p><p>Dan nog een vraag over het kofferbakrubber: zit dat geplakt? Of geklemd zoals (volgens mij) in de deuren? Correct me if I'm wrong.</p><p>Alvast bedankt voor reacties!</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Frans Lotty
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-08-2010 09:53 #96220 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic Rubbers Volvo 144
Beste Dennis,

welkom bij de club. Ik hoop dat je er net als ik veel plezier en kennis uit haalt!
Ik ban bang dat het niet jouw raamrubbers zijn. Volvo heeft namelijk bedacht dat de afwatering van het water, wat door het rooster bij jouw voorraam gaat, via de dorpels af te moeten voeren. Dus als het inderdaad uit die hoeken komt die je beschrijft ben ik bang dat je daar een nieuw stuk moet zetten, of als je geluk hebt goed behandelen tegen roest en dan weer kitten.
Ook belangrijk is het om te zorgen dat de afwaterings gaatjes in de onderrand van de dorpels open blijven.
En als het mooi droog is raad ik je aan om de doppen in jouw dorpel in de auto even te verwijderen en de (droge) rotzooi, wat er ongetwijfeld in zal zitten, eruit te stofzuigen.
Succes!

• Dennis v S. (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2010 21:43 #96219 door Dennis v S. (GAST)
Beantwoord door Dennis v S. (GAST) in topic Rubbers Volvo 144
<p>Beste Frans,</p><p>Bedankt voor de reactie. Hoe kan ik zien of het daar mis is? Vanuit de motorruimte? </p><p>De auto is net qua plaatwerk gerestaureerd en ook de dorpels zijn aangepakt maar ik zal die gaatjes toch even checken.</p><p> </p><p>Groet,</p><p>Dennis</p>

• Dennis v S. (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2010 08:19 #96218 door Dennis v S. (GAST)
<p>Na een nachtje slapen: ik zou het natuurlijk kunnen testen door op een droge dag met een tuinslag water in het rooster onder het voorraam te laten lopen. Daar moet dan een deel van in de auto terecht komen.</p><p> </p><p>Maar wanneer wordt het droog....</p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2010 09:59 #96217 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Rubbers Volvo 144
<p>Hoi Dennis, welkom bij de club! leuk, weer een 144 erbij in de regio! ik woon zelf in Den Haag en heb een 145 uit '71.</p><p>Lekkages zijn vaak moeilijk te traceren, en het blijft verbluffend hoeveel water er enerzijds door een miniem gaatje naar binnen kan komen en anderzijds hoe gemakkelijk relatief grote afwateringsgaten waterdicht kunnen dichtslibben...</p><p>Ben zelf ook een tijd op zoek geweest naar lekkage, en was ook bang voor lekkage via de waterafvoer van de ventilatie zoals Frans omschrijft.. </p><p>Ik heb overigens een gelijmde voorruit, ik neem aan dat jij nog een "conventioneel" rubber hebt?!?</p><p>In de onderzijde van de raamstijl, verborgen onder de sierstrip (en bij jou misschien het rubber), zitten nabij de hoeken 2 gaatjes. volgens sommigen zijn dit afwateringsgaatjes, en daar kan ik me best wat bij voorstellen, ik ben er alleen nog niet achter waar deze gaatjes dan naartoe zouden moeten afwateren. uiteindelijk heb ik deze gaatjes dichtgemaakt en was het vochtprobleem opgelost. </p><p>zie ook het item "lekkende voorruit 144GL"</p><p> </p><p>veel plezier met je 144, en wellicht kom ik je eens tegen bioj een regio-bijeenkomst o.i.d.; moet je wel ff lid worden van de club: schitterend clubblad, goede onderdelenvoorziening, leerzame techniekavonden, activiteiten en binnenkort een fantastische nieuwe website!</p><p>Hans</p>

Groet, Hans

• Frans Lotty
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-08-2010 12:29 #96216 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic Rubbers Volvo 144
Beste dennis,

Ook wat Hans schrijft is een mogelijkheid.
Als je met een goede lamp in de hoekaan de zijkant onder het dashboard onder het raam kijkt zie je een welving die af gekit is.
Als daar het probleem zit zal er ook roest zichtbaar moetn zijn. Je kan de kit weghalen om te kijken hoe het eronder uitziet.
Succes,
Frans

• Dennis v S. (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2010 13:07 #96215 door Dennis v S. (GAST)
<p>Hans en Frans, bedankt voor de tips, dit ga ik nakijken. Hans, inderdaad, ik heb een niet-gelijmde ruit. Ik ga eens kijken of ik ook de zgn. afwateringsgaten heb.</p><p>Nu heeft het vannacht en vanochtend ook veel geregend maar niet zo hard. En nu: geen druppel in de auto. Gisternacht heeft het heel hard geregend en toen dus een klein plasje. Hmmm...zou er dan alleen maar water binnenkomen met keiharde regen onder een bepaalde hoek?</p><p> </p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2010 14:51 #96214 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Rubbers Volvo 144
<p>ook dat behoort bij de raadsels van de lekke auto's... waarom lekt-ie de ene keer nou wel en de andere keer niet... heeft inderdaad te maken met de hoeveelheid regen die er valt maar ook de richting ervan, en waarschijnlijk speelt de stand van de auto (b.v. scheef op een stoep) ook nog mee...</p><p>ben benieuwd wat bij jou de oorzaak is! </p>

Groet, Hans

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2010 20:38 #96213 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Rubbers Volvo 144
<p>Mijn '69-er heeft ook een ruit in rubber, ik heb hem er net weer ingezet, zonder kit, met afwateringsgaatjes open. Er ligt geregeld een plasje water op de vloermat (ook rubber, da's handig). Mijn idee is dat deze afvoergaatjes niet erg veel water kunnen afvoeren, misschien omdat het rubber ze deels afsluit, zodat het naar binnen over de rand klotst. De afvoer zou normaal via de holle ruimte onder de parafan moeten gaan lijkt me.</p><p>Dus nu ben ik bezig de boven- en zijrand vol te smeren met rubberkit, zoals de ruiten origineel ook geplaatst zijn. Toen ik de ruit eruit haalde zat rondom en in alle hoeken een goeie harde klont zwarte kit. Gewoon zoveel mogelijk rubber optillen en spul erin gieten/smeren. Die hoosbui van eergisteren was nog teveel, maar kleinere buitjes kan mijn 144 nu aan, dus ik verwacht dat ik met nog wat meer kit de boel wel dicht krijg.</p><p>Wat je zegt Hans, onder het rijden lekt de voorruit vreemd genoeg nooit!</p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2010 21:01 #96212 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Rubbers Volvo 144
De afwateringsgaten zitten ook een beetje verder dan het laagste punt bedacht ik net, centimeter of 5 uit de hoek. Raar dat Volvo het zo gemaakt heeft, maar ooit zal het wel gewerkt hebben.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD