Ruit plaatsen

• Bart Lasscher
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-09-2010 10:26 #48773 door Bart Lasscher
Ruit plaatsen is gemaakt door Bart Lasscher
Ik heb in een PV 544 de achter ruit geplaatst met nieuw rubber ben niet helemaal tevreden (blijft op de hoeken iets openstaan).

Vraag plaats je de ruit met het rubber droog- met kit of bvb vaseline zodat hij lekker op zijn plaats gaat zitten,

Moet ik hem dan nog van buiten afkitten.

Bart Lasscher

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-09-2010 09:36 #96535 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Ruit plaatsen
Ik gebruik altijd een beetje groene dreft, ik smeer het rubber een beetje in en de sponning, niet teveel maar wel voldoende.

• Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2010 12:38 #96534 door
Beantwoord door in topic Ruit plaatsen
<p>Ik heb tot nu toe altijd ruitrubbers droog geplaatst met behulp van een touwtje. Wel oppassen dat het droge touwtje niet in de rubbers snijdt. Nadat het rubber + raam is geplaatst, afkitten in ieder geval aan de buitenkant tussen rubber en sponning en tussen rubber en ruit. Dan weet je zeker dat het geheel goed zit. </p><p>Overtollige kit na het plaatsen meteen schoonmaken, want het is smerig spul.</p><p>Succes</p>

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-09-2010 07:48 #96533 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Ruit plaatsen
<p>Zelf heb ik al een aantal keren een ruit geplaatst.</p><p>Ik sop zowel de sponning als het rubber in met verdund afwasmiddel.</p><p>Met minimale moeite floept de ruit dan perfect in plaats (zelfs in mijn eentje lukt het om een voorruit bij een Amazon perfect vlak aanliggend te krijgen. Naar mijn mening is dat droog gewoon niet mogelijk. Door de wrijving die je hebt zal de ruit nooit helemaal perfect aanliggen.</p><p>Vervolgens ruim afkitten (spuitmond goed tussen het rubber en de sponning plaatsen) met goede merkkit (3M of dergelijk). Mijn ervaring is dat het inderdaad smerige kit is waarmee je makkelijk allerhande vlekken en smeren maakt. De kit is met wat terpetine makkelijk te verwijderen. Als je de auto niet meteen nodig hebt, zou ik de kit een paar dagen laten drogen voordat je het overtollige weghaalt. Dan kan je met een plastic spateltje de kit zonder al te veel plakken en kleven weghalen, even napoetsen met een doek met terpetine en klaar is Klara.....</p><p>suc6,</p><p>Robert</p>

• Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-02-2012 18:07 #111016 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic Ruit plaatsen
Hoho... Dan begint het feest. Dan moet nml die sierlijst er nog in. Zie allerhande tips dat het rubber met ruit geplaatst moet worden in de amazon. Daarna goed afkitten en schooonmaken. En op het laatst gaat de sierlijst in het nieuwe rubber.

Werrukt iedereen zo? Ik vind het echt een p..keklus.

Dacht altijd dat de sierlijst gemonteerd in rubber rond de ruit getrokken moet worden. Dat is dus niet de goede procedure.
Niemand die het op deze manier voor elkaar heeft gekregen?

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2012 21:56 #111019 door René Minnebo (GAST)
Dit draadje is al 2 jaar oud ;) maar ruiten plaatsen in een amazon is een peuleschil. Bij mij zat het voorraam er met een uurtje in excl afkitten en sierlijst. Al met al ben ik volgens mij 2,5 uur bezig geweest.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2012 19:51 #111037 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Ruit plaatsen

"René Minnebo" schreef:
Dit draadje is al 2 jaar oud ;) maar ruiten plaatsen in een amazon is een peuleschil. Bij mij zat het voorraam er met een uurtje in excl afkitten en sierlijst. Al met al ben ik volgens mij 2,5 uur bezig geweest.

Wat doe je in de overige tijd? Plaatsen is echt 15min werk hooguit. Het meeste werk zit hem in het afkitten, en de sierlijst, plus het roestvrij maken van de sponning.

Wat ik altijd doe is:
- met twee man werken
-Ruitrubber in baggeren met 3M ruitenkit
- Ruit in ruitrubber plaatsen
-Buitenkant ruitrubber in baggeren met 3M ruitenkit
- een klosje henneptouw om het ruitrubber, daar een trekknoop in maken. Dan kan je tijdens het plaatsen de rubberen flap naar binnen trekken. Van buiten duwt de tweede persoon de ruit in de goede richting.
Dan een goede kop koffie
-Sierlijst: Een stuk touw pakken van +-5mm diameter. Die in de hele rubberen goot plaatsen, dan de sierlijst er in haken en stukje voor stukje het touwtje eruit trekken.
Dan weer een kop koffie
- Schoonmaken van alle baggerkit wat uit alle hoeken komt zetten.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2012 21:12 #111041 door René Minnebo (GAST)
Boele dat is het verschil, jij met 2 man ik in mijn eentje ;) komt dus op hetzelfde neer.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2012 09:58 #111046 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ruit plaatsen
De methode zoals beschreven volg ik ook bij de Amazon, echter het ruitrubber van de 1800 is zodanig anders (slapper en dunner) dat ik daar wél de sierlijst al plaats voor dat de ruit erin zit.
Even terug naar het topic, de achterruit staat nog 'open' op de hoekjes, ik denk dat het daar gewoon te stroef is en zou wat glijmiddel (tectyl marmour of zoiets) in de sponning proberen te krijgen (van binnen ?) en dan moet hij erin 'ploppen'.

Die tectyl is een combinatie van kruipolie en tectyl, dan is de sponning ook gelijk beschermd.
Als dit niet lukt gewoon ruit eruit en opnieuw beginnen...kwartiertje is erg optimistisch maar al doende leert men

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD