Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten

  • Michael CM
  • Michael CM's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • P1800S (1968)
Lees meer
28-08-2023 11:46 - 28-08-2023 11:52 #204446 door Michael CM
Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten is gemaakt door Michael CM
Hallo allen,
Ik zou graag willen weten hoe ik het beste de spatlapsteunen van mijn P1800S kan vastzetten. Ze zaten bij aanschaf niet (meer) op mijn auto. Ik kan nergens een foto of tekening vinden en het onderdelenboek is hier ook niet echt duidelijk. Aan de voorzijde overweeg ik blindklinkmoeren en bouten M6. Maar hoe zit het met de achterste steunen? Zo te zien moet ik daar een gat boren in de wielkastrand. En zit de steun daar dan aan de binnenkant (zie foto) of buitenop bevestigd?

Dezelfde vraag heb ik over de zg. spatplaten, de driehoekige rubbers (669637/8) die voor de achterwielkasten zitten. Wat is de beste manier om deze aan de carrosserie te bevestigen en waarmee krijg je ze waterdicht? Ik heb sowieso nooit begrepen wat het nut is, als ze niet goed gemonteerd zijn veroorzaken ze meer ellende dan dat ze voorkomen. Of zijn ze juist bedoeld om te voorkomen dat er vocht en vuil in die hoek blijft zitten?

Alvast dank voor een reactie,
Michael 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
28-08-2023 20:46 #204456 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten
Mocht je in de buurt van utrecht wonen, mag je even bij mijn 1800 s komen kijken.

gr. Cor,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michael CM
  • Michael CM's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • P1800S (1968)
Lees meer
28-08-2023 23:47 - 28-08-2023 23:47 #204458 door Michael CM
Beantwoord door Michael CM in topic Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten
Hallo Cor, jazeker, ik kom graag kijken in Utrecht. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
29-08-2023 15:43 #204467 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten
Ik heb ze al weer lang geleden gelijmd met een goede lijm/kit (ik geloof Sikaflex). Ze zaten geschroefd met parkers maar daar begon ook de roest. Dus parkers eruit en na het verwijderen van de roest lak hersteld (paar plekjes). Daarna gelijmd en nooit meer los gekomen. Parkers zijn een garantie voor roest. Ik heb vertrouwen in de moderne lijmproducten (auto's en vliegtuigen (Fokker destijds) worden ook gelijmd.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michael CM
  • Michael CM's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • P1800S (1968)
Lees meer
29-08-2023 18:01 - 30-08-2023 21:11 #204469 door Michael CM
Beantwoord door Michael CM in topic Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten
Dat lijkt me een prima idee, Arnold. Helemaal eens dat er tegenwoordig op het gebied van lijmen en kitten veel meer mogelijk is. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2023 18:43 - 29-08-2023 18:44 #204470 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten
Wellicht reeds algemeen bekend...
Voor het geval je toch bouten en moeren gebruikt i.p.v. lijm, dan gebruik je best de verzinkte exemplaren en niet de RVS bouten en schroefjes.
Staal is onedeler dan rvs, bij gebruik van RVS schroeven en bouten in het stalen plaatwerk, zal dit versneld roesten. Zink is daarentegen onedeler dan staal, dus zal het plaatwerk minder snel roesten bij gebruik van verzinkte schroefjes en bouten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2023 20:31 #204482 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten
Mocht je voor de ‘schroef oplossing’ gaan dan kan je de verzinkte schroeven en schroef verbinding nog beschermen tegen corrosie door deze in te smeren met ‘hard’ vet zoals oa. Mike Sander vet. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michael CM
  • Michael CM's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • P1800S (1968)
Lees meer
30-08-2023 20:41 #204483 door Michael CM
Beantwoord door Michael CM in topic Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten
Ik heb even wat gegoogeld en dat spul ziet er inderdaad veelbelovend uit. Sowieso handig om straks ook op andere plekken toe te passen bij de opbouw. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michael CM
  • Michael CM's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • P1800S (1968)
Lees meer
30-08-2023 20:44 #204485 door Michael CM
Beantwoord door Michael CM in topic Bevestiging spatlapsteunen en spatplaten

Wellicht reeds algemeen bekend...
Voor het geval je toch bouten en moeren gebruikt i.p.v. lijm, dan gebruik je best de verzinkte exemplaren en niet de RVS bouten en schroefjes.
Staal is onedeler dan rvs, bij gebruik van RVS schroeven en bouten in het stalen plaatwerk, zal dit versneld roesten. Zink is daarentegen onedeler dan staal, dus zal het plaatwerk minder snel roesten bij gebruik van verzinkte schroefjes en bouten.

Ja bekend, maar toch goed om even te noemen. De verleiding om glimmend RVS te gebruiken is groot, maar inderdaad niet verstandig
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.