Kofferbak greep. Bouten afgebroken. Men met ervaring?

Lees meer
15-06-2023 07:36 #203465 door S. Terwiel
Oud type greep ( lange). Bout zijn afgebroken. 
schroef die bouten in of zijn het ingepersd tap eindes?  
iemand is al bezig geweest. Op een gaat zit een draad . Maar ik weet niet %100 of dit fabrieks is? Op de eene goed (?) Is een tapeinde aangelast. Dit ga ik lieve allemaal vernieuwen.

Bedankt alvast
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2023 15:09 #203471 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kofferbak greep. Bouten afgebroken. Men met ervaring?
Ik zou alle bouten vervangen en goed vast zetten, dan de handgreep opnieuw laten verchromen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2023 18:59 - 15-06-2023 19:50 #203472 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Kofferbak greep. Bouten afgebroken. Men met ervaring?
In 2014 heb ik hetzelfde type kofferbakgreep laten verchromen bij Metamorfose in Reuver, was niet echt duur. De bouten waren afgezaagd, deze zitten met een tapeind in het veel zachtere  (en breekbare) Zamak geschroefd.
Als je het niet laat verchromen worden de putjes snel veel dieper (eigenschap van ZAMAK)  en wordt het veel duurder om nog te kunnen verchromen. (dan zijn zeer veel koperlagen met tussendoor polijsten noodzakelijk.)
Zamak heeft een smeltpunt van 400 graden, staal heeft een smeltpunt van 1600 graden. Even aan denken voordat je met een hittevlam erop losgaat.
Het tapeind is los te krijgen door een gaatje te boren in de stalen afgebroken bout en daar een negatieve bout in te draaien (vastdraairichting tegenwijzerzin)
Let op, ZAMAK is breekbaar en smelt gemakkelijk, zeker als je gaat lassen.
De oude Amazon kofferbakgrepen zijn zeldzaam en duur, dus opnieuw laten verchromen is zeker lonend. (ik heb deze uiteindelijk verkocht aan een Duitser voor 600,- omdat ik, om de greep te kunnen vastzetten, ook een bijpassend kofferdeksel nodig had.)
Afgelopen jaar heb ik redelijk wat laten verchromen in Hongarije (oude degelijke verchroomtechniek en minder dan 50% van de prijzen in NL), alleen de wachttijd is lang tot zeer lang.
Een optie die ik ook overwogen heb is een mal in gips maken via een afdruk van een bestaand onderdeel  zelf Zamak gieten. (moet ik nog steeds eens proberen)  en daarna laten verchromen natuurlijk!
hier een mooi filmpje over zelf ZAMAK gieten ==>   The BEST Metal Casting Alloy That Everyone Ignores - YouTube

o ja, voor het geval dat je het laat verchromen kan je de nieuwe schroefdraad beter na het verchromen monteren i.p.v. ervoor. Bij mijn kofferbakgreep hadden ze de schroefdraad niet afgedekt. Die dikke chroomlaag op de schroefdraad krijg je er met geen geweld meer af. Je krijgt er dan ook geen moer meer opgeschroefd.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2023 19:37 #204366 door S. Terwiel
Beantwoord door S. Terwiel in topic Kofferbak greep. Bouten afgebroken. Men met ervaring?
Bedankt voor de reacties.

Ik heb uiteindelijk alle bouten kunnen verwijderen. Maar het ging niet soepel. Ik heb zelfs een m8 draad kunnen tappen maar ik heb niet veel vertrouw in het material van de greep. Vooraal bij de middel gat, die is niet zo diep.
Op de webshop stond eentje met een verse chrome laag. Die heb ik besteld met een nieuwe pakking...... achteraf gezien had ik gelijk moeten doen maar nu heb ik weer iets geleerd. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2023 01:39 #204373 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Kofferbak greep. Bouten afgebroken. Men met ervaring?
Op de draadeinden een draadbus draaien voordat je hem naar de vergromerij brengt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.