chassisnummer

Lees meer
18-01-2023 23:39 #201766 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic chassisnummer
Dat klopt niet helemaal Han. Het inslaan gebeurde wel degelijk naast de kachelkraan door de fabriek. Al was dat oorspronkelijk inderdaad niet het idee. Zie de info op Volvoamazonpictures.se.
Citaat:
Due to problems with identity thefts (the type designation plate is not particularly difficult to neither reproduce nor move from another car), Volvo starts to punch in the type designation and the chassis number in the body around 1960. It’s still unclear exactly when this started but up until the start of model year 1962 this punching is done on the right hand side near the radiator in the engine compartment 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2023 14:25 - 19-01-2023 16:11 #201774 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic chassisnummer
Stijn, ik wil niet eigenwijs overkomen maar dit staat er in de officiele documentatie die Volvo heeft vrijgegeven, zie bijlage (onderdelenboek dat de B18 modellen beschrijft tot 1968)

Tot week 33 in 1966 staat het chassisnummer op positie 1.2. Dit is dus op het typeplaatje
Vanaf week 33 staat het chassisnummer op positie 3. Dit is dus op het schutbord boven de kachelunit.

Dus zeg maar, wie heeft er gelijk?
Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat importeurs in bepaalde landen een eigen policy gevoerd hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2023 22:09 #201784 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic chassisnummer

Stijn, ik wil niet eigenwijs overkomen maar dit staat er in de officiele documentatie die Volvo heeft vrijgegeven, zie bijlage (onderdelenboek dat de B18 modellen beschrijft tot 1968)

Tot week 33 in 1966 staat het chassisnummer op positie 1.2. Dit is dus op het typeplaatje
Vanaf week 33 staat het chassisnummer op positie 3. Dit is dus op het schutbord boven de kachelunit.

Dus zeg maar, wie heeft er gelijk?
Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat importeurs in bepaalde landen een eigen policy gevoerd hebben.
 
Dat het er staat, daar zijn we het zeker over eens!   Dat er in de praktijk iets anders gebeurde om problemen met de identificatie van voertuigen te voorkomen lijkt mij wel logisch. Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat een dienst voor het wegverkeer toevallig in elke auto pre-1966 op precies dezelfde plek (naast de kachelkraan) een nummer inslaat. Ik denk daarom, net als op Volvoamazonpictures.se wordt vermeld, dat het in de fabriek werd gedaan nadat ze er achter kwamen dat ze een ontwerpfoutje hadden gemaakt met een schroefbaar typeplaatje. De boeken zullen daarvoor niet zijn aangepast omdat er niks aan is gelogen; het chassisnummer is op het typeplaatje te vinden.
Een importeur zal dit niet hebben gedaan, die mogen geen nummers inslaan.
Misschien leuk om dit is na te vragen bij het Volvo Museum, als ze reageren tenminste! 

Dan nog even terug naar het topic: op mijn 65'er is geen asterix te bekennen. Ik denk dat dit dus sinds verplaatsing van het chassisnummer is gedaan.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 16:40 - 20-01-2023 16:44 #201799 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic chassisnummer
Ben er nog eens verder ingedoken.
Ik hou van officiele documentatie (sorry, is mijn beroepsdeformatie) en hecht dus wat minder waarde aan geschreven tekst op het internet  (gezonde argwaan).
Op de site van de Volvo Academy kwam ik een officieel boekje tegen van Volvo (lang leve Jaap Blijleven en zijn kompanen) waarin inderdaad staat dat "het chassisnummer van latere productiedatum is ingeslagen op het schutbord". Vanaf welke datum blijft dus onduidelijk 
 


Voor wat betreft het ontbreken van de asterix in het chassisnummer.
Toen ik mijn auto aan moest bieden bij de RDW, de papierenwaren beschadigd, koste het ook wel wat moeite om het chassisnummer te kunnen lezen. Ik had thuis de lak al verwijderd.
 

Zoals, bij voldoende fantasie, te zien op de foto staat er wel degelijk een asterix aan het begin en het eind van het chassisnummer. Maar ik geef toe, ze zijn wel erg klein. Als dit zo door de fabrikant gebeurd is, is dit wel erg slordig

Voor wat betreft de opmerking van Stijn over de bevoegdheid wie er allemaal chassisnummers in mogen slaan..
Begin 90-er jaren was bij de restauratie het chassisnummer niet meer goed zichtbaar. Het nummer stond meer in de lak dan in het plaatwerk. Internet stond in die dagen nog in de kinderschoenen dus heb toen de garagehouder op de hoek van de straat om advies gevraagd. Die haalde een formulier uit de la; "Onder toezicht inslaan van het chassisnummer",
Wel hoe ging 30 jaar in zijn werk? Ik naar huis en zelf het chassisnummer opnieuw ingeslagen. Het formulier ingevuld en opgestuurd naar de douane. Na een paar dagen kwam de douane bij mij aan huis en hebben e.e.a. bekeken en vervolgens werd er een stempel op het formulier gezet en was de zaak rond.
Omdat ik geen asterix in mijn slagletterset had zitten heb ik 2x de "Y" over elkaar heengeslagen waarbij de tweede inslag een kwart slag gedraaid is.
 

Hoe e.e.a. tegenwoordig geregeld is weet ik niet (is op dit moment voor mij niet actueel)

Moraal van het verhaal:
  • Het is nog steeds niet helder vanaf welke datum en op welke het chassisnummer is ingeslagen want tot op heden is de officiele Volvo documentatie niet overduidelijk.
  • Als bij een pre-67 auto het chassisnummer onduidelijk is omdat het asterix "ontbreekt" loont het de moeite om de lak te verwijderen.
  • Vroeger was het mogelijk dat "elke leek" een chassisnummer mocht inslaan onder toezicht. In dat geval is uniformiteit ook ver te zoeken
Hopelijk heb ik hiermee een tipje van de sluier kunnen oplichten maar helaas is het mysterie van het chassisnummer nog steeds niet waterdicht.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 16:51 - 20-01-2023 16:52 #201801 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic chassisnummer
Ergo, Volvo had vroeger de administratie niet goed op orde. Je kan de raarste dingen tegenkomen. Ik heb ooit een vroege zwarte Jensen 1800 uit Amerika gehaald en daar stond helemaal niets in ... het enige was het typeplaatje. Ik heb een  '73 144E uit Zuid Afrika, die werden in Durban geassembleerd en daar stond ook helemaal niks in omdat de 1e eigenaar dat niet wilde, gelukkig was hij wel aangemeld in Zweden. Op z'n Afrikaans erin gemept op de re deurstijl ... toen kon de wagen naar NL worden verscheept. Theo (de 1e eigenaar) zal zich in zijn graf hebben omgedraaid want het ziet er niet uit

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2023 23:18 - 26-03-2023 23:20 #202610 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic chassisnummer
Ik heb oa twee in Zweden gefabriceerde  Amazons : beide met het type -en chassisnummer met Asterix duidelijk origineel ingeslagen naast de kachel bij de kachelkraan. De eerste toelatingen in Zweden  zijn van mei 1965 en van februari 1966. De originele Zweedse papieren  en aankooprekeningen  zijn er ook bij.

groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.