Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544

Lees meer
14-12-2022 11:30 #201245 door Willy De Baere
Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544 is gemaakt door Willy De Baere
Beste,

Het chassisnr van een Amazon is normaal ingeslagen in midden van motorkompartiment (="schutbord?), onder de voorruit. Op dit ogenblik is mijn PV544C in restoratie,
en Ik vind echter nergens een ingeslagen chassisnr. 

Ik las hier en daar in forum dat zo'n chassisnr soms ingeslagen is in de rechterkant van het chassis, in buurt van vooras.
Wat verder zoekend in het boek met de karakteristieken voor PV544, las ik echter dat het chassisnr van PV544 enkel in de latere versies van 
PV544 ingeslagen is, dus vanaf versie D:

"1. Type designation of car, serial number of chassis,... On late production models,
the chassis number is stamped on the bulkhead."

Kan iemand van jullie die zo'n versie PV544D (of later) bezit, eens vermelden/tonen waar zo'n chassisnr ingeslagen is?

Kan ook een restaurateur zo'n chassinr op die plaats inkloppen, en is dit wettelijk.
Indien niet wettelijk, wie kan of mag dit doen?

Dank aan allen, Willy DB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2022 19:56 - 14-12-2022 19:59 #201251 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Het inslaan van een chassisnr is een actie voor een officiële instantie, zoals de RDW. Wel zeer nuttig als de je identiteit van het voertuig onomstotelijk kan bewijzen, want de RDW houdt niet zo van omgekatte en/of ooit gestolen voertuigen. Zelf inslaan is niet toegestaan.
Als je de identiteit van een voertuig zonder ingeslagen chassisnr niet goed kan bewijzen, dan heb je een groot probleem en eindigt jou klassieker zeer waarschijnlijk als plantenbak. Vastgepopte typeplaatjes met een chassisnr zijn waardeloos voor de RDW.
Ook als de auto in restauratie is, is het aan te raden om toch eerst bij de RDW langs te gaan voor een kenteken. Je zou niet de eerste zijn die een voertuig op en top restaureert en dan geen kenteken kan bemachtigen.
(ik weet zo iemand met een gerestaureerde 404 Peugeot die alleen maar als decoratie kan dienen)
Identiteit voertuig (VIN) laten inslaan of vastleggen | RDW
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 10:48 #201261 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Hallo Peter Hanot,

veel dank voor je volledige uitleg ivm de vereisten/voorwaarden om, indien noodzakelijk (: zie oa "schouwingsbewijs" hieronder), het chassisnr eventueel in body van de wagen te laten inslaan. 

Ook de link naar "Identiteit voertuig (VIN) laten inslaan of vastleggen | RDW" is handig en overduidelijk dat enkel een "officiele instantie" die taak kan vervullen.

Voor de rest bezit ik volgende noodzakelijke documenten over dit voertuig:

1. het in Belgie gekende document "Identificatie van het voertuig" [Met oa "De eerste maal gebruikt op ...", en "Inschrijving van het voertuig ..."],

2. zelfs het laatst toegekende "Schouwingsbewijs" van de "Automobielinspectie", met daarop ook de vermelding "Voertuig opnieuw ter schouwing aan te bieden ten laatste op ...",

3. de factuur "Aangifte inzake inschrijvingstaks - Exemplaar te bewaren door de aangever".

Ik denk niet dat meer documenten voorgelegd kunnen worden om de echtheid van de wagen te bevestigen. 

Meer in het bijzonder: de restaurateur vond ook geen ingeslagen chassisnr, en liet zich al adviseren (: door iemand van de RDW?) dat bij die Volvo PV544C, het nog niet gebruikelijk was dit te doen (: zie ook mijn "1. Type designation of car, serial number of chassis,... On late production models, the chassis number is stamped on the bulkhead."). Het op chassis bevestigde plaatje met daarop oa Chassisnr is uiteraard wel aanwezig.

Er moet dan toch bij de RDW een periode geweest dat geweten is in welk type wagen het chassisnr  reeds ingeslagen is? Voor de aanbieding van mijn PV544C bij RDW, zonder ingeslagen chassisnr, dan toch ook geen probleem, denk ik?

Met vr.groeten, Willy DB
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 12:13 - 15-12-2022 12:33 #201262 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Dag Willy,

ik heb een half jaar geleden een 203 Peugeot uit 1955 ingevoerd vanuit Belgie.
alle papieren waren erbij (keuringsattest, gelijkvormigheidsattest, inschrijvingsbewijs, verzekeringspapieren etc...)
Het chassisnr bij de Peugeot was ondiep ingeslagen en onduidelijk leesbaar. Het typeplaatje met het chassisnr hechten ze geen waarde aan.
de eerste keer werd die geweigerd wegens onleesbaar.
De tweede afspraak bij de RDW (na het opvrolijken van het ondiep ingeslagen nr) heeft ook een tijd geduurd met een discussie tussen 2 RDW medewerkers over de leesbaarheid. Ze hebben gekeken naar het chassisnr met een zaklamp, daarna met uv licht, ook de andere kant van het plaatwerk hebben ze nauwgezet geïnspecteerd. Uiteindelijk hebben ze mij (gelukkig), na ca 2 uur een kenteken afgeleverd.
Bij de eerste afpraak werd het Belgische inschrijvingsbewijs ingehouden. Ingeval er geen kenteken afgeleverd zou worden, kan de auto dan ook niet meer in het buitenland te koop aangeboden worden.
samengevat:  je kan dan wel alle mogelijke documentatie van de wagen hebben, maar als deze niet 100% met het fysieke voertuig gekoppeld kan worden, dan heb je een probleem. Het is dus altijd aan te raden om eerst het kenteken te regelen voordat je verdere kosten maakt. Bij twijfel ben je toch een beetje van het humeur van de beambte afhankelijk.
Als je wagen omwille van het bouwjaar nog geen ingeslagen nr heeft, dan is het raadzaam om dit goed te documenteren waarom dat zo is (liefst met documentatie van de fabrikant of importeur en niet van een of ander forum), en nee, de RDW gaat niet voor jou opzoeken welk merk vanaf welke datum een ingeslagen nr heeft.
Tussen de eerste en tweede RDW keuring zat bij mij 2 maanden waarin je toch niet erg gerust bent in het voortbestaan van jou klassieker, dus zorg voor een zeer goede voorbereiding en niet zomaar denken van 'het zal wel loslopen'
Mogelijk hebben ze in het verleden gevallen gehad van gestolen en/of omgekatte wagens die ze van een nieuw kenteken voorzien hebben. Het is begrijpelijk dat ze daarom dit soort fouten ten allen prijze willen vermijden.
Je kan in de ene hand alle mogelijke documenten en documentatie hebben en in de andere hand de auto, maar bewijs maar eens dat je met de juiste auto bij de RDW komt en niet met een ander  effe 'geleend'  voertuig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 13:54 #201264 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Deze tekening kom ik tegen in het boek "Wegewijzer 25 jaar Volvo Club Belgie" Dit lijkt uit een oficieel Volvo document te komen.
Het chassisnummer is dus ingeslagen op positie 4.

Heb hem zojuist even bij mijn auto gecheckt, bouwjaar 1962.
Staat inderdaad op positie 4.
Onder het zekeringkastje zit een doorvoer van de kabelboom; daaronder is bij mij het chassisnummer ingeslagen. Zit half achter het kachelhuis verscholen.

Succes
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 13:56 - 15-12-2022 14:23 #201265 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Ik wil nog wijzen op hetgeen Bert Groefsema in zijn Vademecum voor PV en DUETT hierover schrijft:
   
Edit: Ik wil nog toevoegen dat op mijn PV544B uit 1961 het chassisnummer ook is ingeslagen op het schutbord.
Ik heb de auto niet bij de hand en weet dit toch niet zeker.

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 16:58 #201267 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544

Dag Willy,

ik heb een half jaar geleden een 203 Peugeot uit 1955 ingevoerd vanuit Belgie.
alle papieren waren erbij (keuringsattest, gelijkvormigheidsattest, inschrijvingsbewijs, verzekeringspapieren etc...)
Het chassisnr bij de Peugeot was ondiep ingeslagen en onduidelijk leesbaar. Het typeplaatje met het chassisnr hechten ze geen waarde aan.
de eerste keer werd die geweigerd wegens onleesbaar.
De tweede afspraak bij de RDW (na het opvrolijken van het ondiep ingeslagen nr) heeft ook een tijd geduurd met een discussie tussen 2 RDW medewerkers over de leesbaarheid. Ze hebben gekeken naar het chassisnr met een zaklamp, daarna met uv licht, ook de andere kant van het plaatwerk hebben ze nauwgezet geïnspecteerd. Uiteindelijk hebben ze mij (gelukkig), na ca 2 uur een kenteken afgeleverd.
Bij de eerste afpraak werd het Belgische inschrijvingsbewijs ingehouden. Ingeval er geen kenteken afgeleverd zou worden, kan de auto dan ook niet meer in het buitenland te koop aangeboden worden.
samengevat:  je kan dan wel alle mogelijke documentatie van de wagen hebben, maar als deze niet 100% met het fysieke voertuig gekoppeld kan worden, dan heb je een probleem. Het is dus altijd aan te raden om eerst het kenteken te regelen voordat je verdere kosten maakt. Bij twijfel ben je toch een beetje van het humeur van de beambte afhankelijk.
Als je wagen omwille van het bouwjaar nog geen ingeslagen nr heeft, dan is het raadzaam om dit goed te documenteren waarom dat zo is (liefst met documentatie van de fabrikant of importeur en niet van een of ander forum), en nee, de RDW gaat niet voor jou opzoeken welk merk vanaf welke datum een ingeslagen nr heeft.
Tussen de eerste en tweede RDW keuring zat bij mij 2 maanden waarin je toch niet erg gerust bent in het voortbestaan van jou klassieker, dus zorg voor een zeer goede voorbereiding en niet zomaar denken van 'het zal wel loslopen'
Mogelijk hebben ze in het verleden gevallen gehad van gestolen en/of omgekatte wagens die ze van een nieuw kenteken voorzien hebben. Het is begrijpelijk dat ze daarom dit soort fouten ten allen prijze willen vermijden.
Je kan in de ene hand alle mogelijke documenten en documentatie hebben en in de andere hand de auto, maar bewijs maar eens dat je met de juiste auto bij de RDW komt en niet met een ander  effe 'geleend'  voertuig.

"Bij twijfel ben je toch een beetje van het humeur van de beambte afhankelijk." 
Nou dit klopt Peter, hier weet ik alles van   Met mijn wagen ben ik in eerst bij de RDW in Elsloo begonnen en liep er tegen hele hoge muren aan. Uiteindelijk bood de RDW in Venlo de uitkomst, hele kundige keurmeesters die ook mee denken. Ik ben inderdaad ook twee keer geweest. De eerste keer met een deels gerestaureerde wagen. Bij mij was het VIN nummer ook moeilijk te zien door roest vorming. Heb het toen eerst heel voorzichtig gestraald, daarna rood ingekleurd en met blanke lak afgewerkt. Heb verder geen opmenkingen gehad over de leestbaarheid. Toen ik het OK kreeg in Venlo heb de wagen verder af gemaakt. Dit zou ik Willy inderdaad ook aanraden, je weet maar nooit. 

 

 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 18:43 #201269 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Het blijft een genot om naar te kijken die cabriolet ombouw van jou Rob.
Ook als deze geen kenteken had gekregen kon deze nog dienen als decoratie in de huiskamer.
Met kenteken mogen anderen er nu gelukkig ook van genieten :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2022 09:11 #201315 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Hallo Peter, Rob, Han en Leo,

dank voor jullie beschrijving van ervaringen bij pogingen om chassis nummers wettelijk in body ingeslagen te krijgen. Dank voor jullie opmerkingen en raad, ik zal er zeker rekening mee houden, we gaan er straks aan de slag mee. Van 1 ding ben ik zeker, namelijk dat mijn PV544C wel degelijk korrespondeert met de in mijn bezit zijnde dokumenten. Maar jullie hebben gelijk, de humeur en aanpak van de keuringmeester(s), spelen zeker mee.

Ook dank voor de interessante info van Han Misdom en van Leo Foederer, met gedetailleerde aanduiding van plaatsen waar chassisnr ingeslagen kan zijn. Mijn enig probleem is, waarom in officiele Volvo dokumenten slechts sprake is van "1. ...On LATE production models, the chassis number is stamped on the bulkhead." Dan begrijp ik niet hoe bvb. B. Groefsema in zijn dokument kan melden waar bij "oudere" wagens chassisnr ingeslagen is. Of door wie dit gebeurd is, door Volvo zelf, of door een wettelijke instantie na kontrole(s)? Idem voor wie dit bij Han's 1962 PV544 vermelde plaats ingeklopt heeft.

Vr.gr. aan allen, Willy De Baere

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2022 13:09 - 19-12-2022 13:10 #201335 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Plaats van inslaan van chassisnummer van PV544
Ik heb het kentekenbewijs er eens bijgepakt. Immers staat daarop ook de plaats waar je het chassisnummer kunt vinden. Dit staat er:
 
Het bevestigt de lezing van Bert Groefsema, behalve dat er op dit kentekenbewijs "rechts" staat i.p.v. "links". De vraag is ook wanneer Volvo van deze plek naar het schutbord is overgeschakeld.

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.