Lassen met CuSi3

Lees meer
26-11-2022 20:39 #201017 door Hans W.
Lassen met CuSi3 is gemaakt door Hans W.
 Dag allemaal, even wat leuks:
enthousiast geworden door het verhaal van Simon Nijenhuis, die zijn 142 restauratie in een ander draadje beschreven heeft, heb ik een rol koper- silicium legering gekocht om te lassen. 
had ik dat maar 20 jr eerder geweten .. :-)

Van een 142 lekte het via het achterraam "iets"...

 

De las lijkt een soort brons. Ik heb, na wat proberen, het Amperage een standje hoger gezet ten opzichte van 0,8mm SgTi draad en de gasflow op 6-7 ltr. 
Grote voordeel is dat je veel minder warmte genereerd met lassen, 900 graden  t.o.v. 1500 graden met SgTi draad wat ik normaal gebruik. 

Zoals op de foto te zien heb je zo weinig warmte ontwikkeling dat de verf, 2cm naast de las, niet eens verkleurd. 

Ook het nabewerken gaat makkelijk. De las slijp je weg, met dat je de eerste  vonken ziet weet je dat je op het plaatwerk zit. De las slijp je weg als kleine korreltjes, zonder vonkvorming.

Wellicht kennen veel mensen deze draad, anders is het het proberen zeker waard!

​​​​​
Groeten, Hans 
Ps. Misschien is er wel meer te melden qua handig werken met deze draad?
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2022 23:58 #201018 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Lassen met CuSi3
Voor een randje of zo gaat het wel maar dingen die echt stevig aan elkaar moeten zitten zul je toch echt mich lassen moeten gebruiken.
Met dit systeem leg je de las op het matriaal (plakken) met mich vloeit het matriaal in elkaar over.
Ik las met gasloos michdraad dus geen gas, gaat ook goed je moet het alleen niet in een gesloten ruinte gebruiken wat voor mij geen probleem is ik heb een open garage/carport.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2022 08:23 #201019 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Lassen met CuSi3
Hoi Johan, ik gebruik het ook alleen voor dit soort plaatwerk reparaties. Maar, omdat de temperatuur zoveel lager is is het veel makkelijker om een spleet tussen de twee plaatdelen vol te lassen, de las ligt er dus ook wat bovenop maar zeker ook tussen het plaatwerk. Het doorlassen, als dat zo heet,?? , gezien vanaf de achterkant, is gewoon goed. Meer dan sterk genoeg. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2022 15:48 #201033 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Lassen met CuSi3
Begrijp ik t nu goed dat cusi met een regulier Mig/mag apparaat (ouderwetse lastrafo dus geen inverter) gelast is? Zou prachtig zijn wanneer dat zou kunnen. Wel argon als beschermgas of daar ook zelfde mengsel als regulier??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2022 18:07 #201042 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Lassen met CuSi3
Hoi Coen, dat klopt. Gewoon meng gas waar ik ook normaal mee las. 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2022 18:49 #201045 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Lassen met CuSi3
Geweldig. Wist niet dat t kon. Dacht altijd dat je er een pulserende stroombron voor nodig had. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2022 21:47 #201050 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Lassen met CuSi3
Gaat prima. Ik heb ook een trafo mig. Vorig jaar wat stukken in een seat gelast(of eigenlijk is het hardsolderen). Dat plaatwerk is erg dun en voor niet-dragende delen gaat het prima. Overigens heb ik 100% argon gebruikt. Dat is voor zover ik weet ook de bedoeling bij deze draad. Geeft ook een beter lasuiterlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2022 12:40 #201062 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Lassen met CuSi3
Voor de liefhebber stuitte ik op deze video van Edd China (de monteur uit Wheeler Dealers toen het nog wat informatiever was) over lassen.
Als niet-lasser vond ik het interessant en informatief. Voor de ervaren lasser zal het niet veel nieuws zijn: 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.